• Anonym (Fia)

Jobba 80% Hur ta ut föräldradagar?

Hej!

Jag ska gå ner i arbetstid till 80% fördelat över veckans alla 5 dagar. Normal arbetstid är 8 h 10 min/dag (40 h 51 min/vecka) och jag kommer när jag jobbar 80% att jobba 6 h 33 min/dag (32 h 41 min/vecka).

Hur ska jag fördela föräldrapenningen för att skydda min SGI? Det är ju 20% dvs 1 dag.

Måste jag fördela föräldrapenningen jämt över veckans alla 5 dagar? Hur stor del av varje dag ska jag då ta ut? (för alternativet 20% finns väl inte?) Eller kan jag ta ut en hel dag vilken dag som helst mån-fre?

Vad händer när det är en röd dag i veckan? Måste jag ta ut föräldrapenning även den dagen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-09 09:35
    Glömde en fråga. Hur blir det om jag blir sjuk eller måste vabba? Behöver jag ta ut föräldrapenning även dessa dagar för att skydda SGI?

• Svar på tråden Jobba 80% Hur ta ut föräldradagar?
  • Försäkringskassan

Hej Fia!

Du kan antingen välja att ta ut t.ex. 1/8 per dag på sjukpenningnivå måndag-fredag och sedan t.ex. komplettera med ½ lägstanivå på lördag eller söndag.

Du kan även välja att ta ut en hel lägstanivådag på lördag eller söndag. Du skulle även kunna välja att ta ut en hel lägstanivådag valfri veckodag eftersom att kravet för att ta ut föräldrapenning på lägstanivå är att du avstår minst 1/8 av den normala arbetsdagen. Du kan dock inte välja att ta en hel dag på sjukpenningnivå en veckodag eftersom du då måste avstå hela arbetsdagen.

Även om det infaller en röd dag en vecka som du väljer att ta ut föräldrapenning så behåller du föräldrapenning som vanligt och behöver varken ta ut mer eller mindre föräldrapenning.

Nej, du behöver inte ta ut föräldrapenning om du eller barnet blir sjuk för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Om du är sjuk tid du skulle ha arbetar betalar arbetsgivaren generellt sett ut de första 14 dagarna och Försäkringskassan den tid du är föräldraledig (med en dags karens).

Om barnet blir sjuk anmäler och ansöker du om tillfällig föräldrapenning (VAB) för den tid du skulle ha arbetat om barnet inte blivit sjuk(förutsatt att barnet är över 8 mån). Anmälan och ansökan om VAB eller sjukpenning gör du lättast på Mina sidor (www.fk.se/minasidor) med ditt e-legitimation, bankid eller mobila bankid.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (Fia)

Hej och tack för svaret.

Nu ska vi se om jag förstått det rätt.

Jag kan alltså ta 1/8 mån-fre, trots att det då inte blir en full dag sammanlagt med min arbetstid? och det kan jag göra under förutsättning att jag även tar 1/2 lägstanivå på helgen?

Eller så tar jag bara en hel lägstanivådag på helgen?

Om det infaller en röd dag säg på fredagen, så jobbar jag som vanligt mån-tors och fyller upp med FP precis som vanligt (alltså t.ex. 1/8 mån-tors och 1/2 lägstanivådag på lördag). På fredagen behöver jag inte ta ut någon FP för att skydda min SGI?

Har jag förstått allt rätt då?

• Försäkringskassan

Hej!

Det som gäller är om man arbetar deltid efter barnets 1-årsdag och vill skydda SGI gäller att man ska fylla ut med föräldrapenning  upp till den arbetstid som man  hade  innan du fick barn.

Det innebär att deltidsarbete och uttag av föräldrapenning bör tillsammans uppgå till den arbetstid som din SGI är baserad på.

Om du har minskat din arbetstid med 20 % innebär det att du behöver ta ut minst en hel dag per vecka och det gäller även om det är röda dagar i veckan.

SGI är alltså  skyddad även om du väljer att ta ut en hel lägstanivådag på helgen så länge som du arbetar deltid..

Hälsningar

Vera, handläggare

• Anonym (Fia)

Okej då hade jag fattat lite fel. Nytt försök.

Om en röd dag infaller i veckan så ska jag ändå fylla ut med 20%, t.ex. 1/8 mån-fre och 1/2 lägstanivådag på helgen. Jag kan alltså ta ut FP även på röd dag?

När det gäller om jag blir sjuk eller måste vabba behöver jag nog få ett lite tydligare svar för att förstå.

Behöver jag den vecka jag vabbar eller är sjuk själv ändå fylla upp med 20% för att skydda min SGI? Eller behöver jag inte ta FP när jag är sjuk eller vabbar?

Anta att jag är sjuk två dagar en vecka eller vabbar två dagar en vecka (säg mån-tis), ska jag då inte ta FP mån-tis och sedan ta 1/8 ons-fre och 1/2 lägstanivådag på helgen? Eller ska jag ändå ta 1/8 mån-fre + 1/2 lägstanivådag på helgen? Alternativt 1/1 lägstanivå på helgen?

Hoppas ni kan förklara :)

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du väljer att ansöka om föräldrapenning för en lördag på lägstanivå för att fylla upp till din heltid behåller du föräldrapenningen som vanligt även om det är så att det infaller en röd dag i veckan, du behöver alltså inte ta ut en föräldrapenningdag extra för en röd dag. Om du istället ansöker om 1/8 föräldrapenning måndag-fredag och en ½ lägstanivådag på helgen behåller du det även om det råkar infall någon röd dag.

När du ansöker om VAB ansöker du om ersättning för den tiden du avstått från arbete för att barnet är sjuk men behåller föräldrapenningen som vanligt. Man får bara byta ut föräldrapenningen mot VAB om barnet blir inlagd på sjukhus.

Om du är sjuk och inte klarar av att vårda barnet sjukanmäler du dig från din föräldrapenning och ansöker om sjukpenning. Den tid du skulle ha arbetat de första 14 dagarna betalar arbetsgivaren generellt sett ut sjuklön för.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (Fia)

Tack! Då har jag förstått!

Om jag vabbar ska jag fortsätta att fylla ut med FP, men om jag blir sjuk behöver jag inte göra det eftersom jag då är sjukskriven både från den tid jag skulle ha arbetat samt den tid jag skulle tagit ut FP. Enklast verkar ju vara att bara ta 1/1 lägstanivådag på t.ex. en lördag så behöver jag inte krångla så mycket :)

Svar på tråden Jobba 80% Hur ta ut föräldradagar?