• Isaflisa

Kompis som döper sitt barn till samma..

Måste fråga vad ni tycker om detta. Jag har en relativt ytlig bekant numera, men vi har umgåtts mkt tidigare både vi bara och med våra respektive då dom känner varandra också väldigt väl. Vi har fortfarande mkt kontakt via FB mm. Till saken, jag och min man har haft jätteproblem med att få barn. Vi genom gick Ivf och efter ett antal försök fick vi vår son. Jag bestämde redan innan jag blev gravid vad vår son skulle heta. Detta par har 2 barn sedan innan, och hon blev nu gravid med trean förra året. Ungen föddes förra året. Hon nämner inte ett ord till mig, trots att hon både ringt och chattat och mailat om att dom tänkt ge sitt barn samma namn som vårt barn(idag 14 år). Ett ganska ovanligt namn dessutom. Utan jag läser detta på FB, där hon skriver att bla bla... och ungens namn. Jag satte nästan kaffet i halsen, då ju det kändes jättekonstigt att hon inte sagt ngt överhuvudtaget.. Jag har en annan kompis, som fick tvillingar för några år sedan, två flickor. Den ena ville hon döpa till samma som jag heter. Detta sa hon till mig givetvis innan hon basuneradde ut detta.. Vilket kändes mer normalt. Så råd mig, är jag överkänslig eller är det stört beetende att inte ens nämna ngt om detta innan man får reda på det på FB?

• Svar på tråden Kompis som döper sitt barn till samma..
  • jashrinah

ja du är överkänslig , flickan är 14 år det är inte direkt så att ni fått barn med nån månads mellanrum. 

btw , min mor och hennes väninna fick barn med 8 månaders mellanrum , både hennes flicka och jag heter samma sak och har varsitt fint rätt så lika klingande smeknamn :) 
    och vi tyckte det var jättekul att heta lika när vi var små :D 

• Pastella

Jag hade velat säga att du överdriver, men det vågar jag inte. Jag är rädd för Äpplepäppel.

• Nenne666
    Tow2Mater skrev 2015-02-04 20:21:27 följande:

Nån som kan förklara för mig hur detta ska tolkas, för jag måste tydligen tolka det fel, oavsett hur många ggr jag läser det om och om igen... :

"Hon nämner inte ett ord till mig, trots att hon både ringt och chattat och mailat om att dom tänkt ge sitt barn samma namn som vårt barn(idag 14 år)."

Haha ja, jag tyckte också det där lät klurigt. Men jag skyllde på att jag är trött och kanske fattar efter några kommenterar . Men jag är tydligen inte ensam
  • Tow2Mater
    Nenne666 skrev 2015-02-05 17:16:57 följande:
    Haha ja, jag tyckte också det där lät klurigt. Men jag skyllde på att jag är trött och kanske fattar efter några kommenterar . Men jag är tydligen inte ensam
    Egentligen saknades det bara ett kommatecken, men jag såg det inte alls. Skrivet så här hade jag forstått det tror jag:

"Hon nämner inte ett ord till mig, trots att hon både ringt och chattat och mailat, om att dom tänkt ge sitt barn samma namn som vårt barn(idag 14 år)."
  • detkanskefunkar
    Äppelpäppel1 skrev 2015-02-04 15:19:23 följande:
    Min vän, känslor är personliga.. Det du känner gör inte ngn annan. TÄNK PÅ DET!
    Du och ts kanske själva bör ta till er av ditt råd.

Ts bekant känner kanske inte att det är någon big deal att döpa barnet till det namnet. Hon vet kanske inte att det är så viktigt för ts.

Så det kanske är ts som borde tänka på att "det du känner gör inte någon annan", och prata med sin bekant. Förklara hur hon känner, om det nu är en så stor sak för henne.
  • detkanskefunkar
    Äpplepäppel skrev 2015-02-04 19:12:22 följande:
    Tänk att en sån idiot som dig ska fostra feamtidens invånare.. hugaliga????
    Oj, du var ju en ovanligt trevlig människa
  • detkanskefunkar
    Pastella skrev 2015-02-05 17:02:48 följande:

Jag hade velat säga att du överdriver, men det vågar jag inte. Jag är rädd för Äpplepäppel.

Äsch!  Äppelpäppel påminner mig om en sån där liten bjäbbig hund som står och skäller och skäller och skäller, men som inte gör någon större skada annat än att man blir trött i öronen och att tålamodet tryter.
  • Cessana46

Tjejer oavsett vad någon tycker eller inte, är det väl larvigt att gå till denna typ av person angrepp? Gäller alla! Att kalla varandra för Idiot, Bjäbbig hund mm känns föga vuxet. Vi är väl föräldrar, bör vi inte uppföra oss som sådana bra förebilder då? En tanke bara..

• detkanskefunkar
    Cessana46 skrev 2015-02-05 19:31:41 följande:

Tjejer oavsett vad någon tycker eller inte, är det väl larvigt att gå till denna typ av person angrepp? Gäller alla! Att kalla varandra för Idiot, Bjäbbig hund mm känns föga vuxet. Vi är väl föräldrar, bör vi inte uppföra oss som sådana bra förebilder då? En tanke bara..

Du har naturligtvis rätt. Vill dock påpeka att jag aldrig kallade någon för bjäbbig hund. Jag skrev att hon påminde mig om en bjäbbig hund.

Men du har som sagt naturligtvis rätt.
  • vampyria2

Som jag uppfattar de tså umgås ni inte ens speciellt mycket så vad spelar det för någon roll vad hon döper sin unge till? 

Hehe här "lyckades" vi med den stora bedriften att döpa mitt ena barn ( i dag 21 år) till Anna, hon fick det namnet pga att hon var jätte lik min ena kusin...efter 6 månader så kom vi på att hennes pappas "halv"syster också hette det  Ja vi umgicks inte så mycket med den släkten som ni kanske förstår.

Sen nu 20 år senare så byter mitt ena barn namn till Charlie, han är 12 år gammal, när vi har gått ut med det och berättat i hanns klass och över allt så kommer jag på att min kusin, hon som heter Anna, har ju en son som heter just Charlie....gissa om jag höll på att sjunka genom jorden när jag kom på det, även om vi inte umgås jätte mycket så är hon någon jag respekterar  och inte vill att hon ska känna som du TS....jag messade henne direkt och förklarade läget, som tur är tog hon det bara som en komplimang  

• Taylor

Se det som en komplimang.

Hade kanske förstått din poäng om ni var nära vänner och umgicks regelbundet men så verkar det ju inte vara i det här fallet?

Mitt råd: Se det som en komplimang, släpp det och gå vidare.

• Lady Godiva
    Isaflisa skrev 2015-02-04 00:04:02 följande:

Jag tycker det är oerhört respektlöst. Hon har liksom funnits där i våra liv, våra respektive har jobbat ihop. Till saken hör att hon inte nämnt ngt om detta namn, deras två andra barn heter typiska gammaldags svenska namn. Mitt barn har ett internationellt namn som är ganska ovanligt. Måhända att han är 14 år, och vi inte umgås ättemkt. Men det blir ju onekligen lite konstigt att ses då ens barn heter samma?? Med 15 års åldersskillnad dessutom.. Man undrar ju om människan är obsest vid oss eller.. :(

Obsest? Menar du kanske obsessed? Du vet väl att vi har alldeles utmärkta ord i vårt eget språk? Det finns ingen anledning att använda engelska ord, i synnerhet inte när man inte kan stava till dem.

OnT: Jag tycker du är oerhört fånig, vad spelar det för roll om din unge och hennes unge har samma namn, särskilt som det är 14 år mellan dem och ni inte ens umgås mycket? Du har knappast patent på namnet.

Och vad har svårigheter med att få barn med saken att göra, skulle du ha ensamrätt på namnet bara för att du hade svårt att få din son?

Helt OT: När jag växte upp bodde en portugisisk familj i närheten. Mamman hette Maria, äldsta dottern hette Maria och lillasyster hette Maria. Det var lite udda. Troligtvis berodde det på att de var katoliker, Jesu moders namn är ju poppis bland katoliker.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
  • Valentina7

Oj oj vilken taskig stämning som råder härinne.. Ts frågade om råd, inte att ni skulle komma med taskiga kommentarer.. Varför är tjejer så taskiga? Och har ett  sånt Bror Duktig komplex? Lady Godiva, är det så du lär dina barn hemma? Att om ngn stackare är ledsen och förvirrad och ber om råd ska man göra sig lustig över medmänniskan ifråga? Spelar roll hur hon stavt, alla fattar väl vad TS menar ändå eller? Och det är ju en bagatell att hänga upp sig i, i sammanhanget.. Nej vänner nu lämnar jag tråden.. Rena lekstugan, tror faktiskt barnen är vuxnare i sinner än vissa av er härinne..

• ChiliFrö

Se de som hedrande istället! 

Har en bekant som berättade för sin absolut närmaste vän vad dom tänkte för namn, detta var när båda var gravida. det skilde ca 1 månad på barnen födelse varav min bekant födde först  men det andra döpte sitt barn innan och till det namn som min bekanta bestämt sig för..

Svar på tråden Kompis som döper sitt barn till samma..