• Isaflisa

Kompis som döper sitt barn till samma..

Måste fråga vad ni tycker om detta. Jag har en relativt ytlig bekant numera, men vi har umgåtts mkt tidigare både vi bara och med våra respektive då dom känner varandra också väldigt väl. Vi har fortfarande mkt kontakt via FB mm. Till saken, jag och min man har haft jätteproblem med att få barn. Vi genom gick Ivf och efter ett antal försök fick vi vår son. Jag bestämde redan innan jag blev gravid vad vår son skulle heta. Detta par har 2 barn sedan innan, och hon blev nu gravid med trean förra året. Ungen föddes förra året. Hon nämner inte ett ord till mig, trots att hon både ringt och chattat och mailat om att dom tänkt ge sitt barn samma namn som vårt barn(idag 14 år). Ett ganska ovanligt namn dessutom. Utan jag läser detta på FB, där hon skriver att bla bla... och ungens namn. Jag satte nästan kaffet i halsen, då ju det kändes jättekonstigt att hon inte sagt ngt överhuvudtaget.. Jag har en annan kompis, som fick tvillingar för några år sedan, två flickor. Den ena ville hon döpa till samma som jag heter. Detta sa hon till mig givetvis innan hon basuneradde ut detta.. Vilket kändes mer normalt. Så råd mig, är jag överkänslig eller är det stört beetende att inte ens nämna ngt om detta innan man får reda på det på FB?

• Svar på tråden Kompis som döper sitt barn till samma..
  • Duckan

Det är 14 år mellan barnen och de kommer med all säkerhet inte att sitta ihop som ler och långhalm pga det. Ja, du överdriver å det grövsta.

• Royalle

Så om man genomgår IVF så är ens barn mer värt än en " unge" som blir till på vanligt sätt och har därför också ensamrätt på sitt ovanliga internationella namn. Har jag fattat saken rätt? Hur är det för oss som har ett IVF barn och en som blivit till på naturlig väg, får våra vänner döpa sina barn efter våra om de vill eller finns det speciella regler där som vi behöver upplysa dem om?

Själv skulle jag bli smickrad över att de tycker namnet på mitt barn är så vackert att de vill döpa sitt egna barn till samma.

• molly1989

Vem bryr sig??? Jag skulle tycka det var konstigt om min syster eller bästa kompis valde min sons namn, men andra vänner och bekanta får göra som de vill. Min kompis som är gravid för tillfället funderar på att använda samma namn, ett hyfsat ovanligt namn, och jag har inga problem med det!

• Äppelpäppel1

Oj vilken hätsk ton, vilka besserwissrar det vimlar av härinne :D... Jag tycker precis som ni två andra som skrivit. Nej det är kutym att inte ta en kompis namn oavsett om barnet är 25 eller 5. Nr 2 Ja hon borde definitivt meddelat dig detta, för naturligtvis måste hon ju ha fått ideen av dig då ni ändå känt varandra länge, sedan ditt barn var nyfödd om jag fattat det hela rätt. Märkligt att inte nämna ngt utan att du läser det på ett offentligt forum, jag förstår dina frågetecken.. Tycker detta i sig tyder på att hon antagligen skäms för att det hela är prikärt, dvs att döpa sitt barn till samma som ditt barn i synnerhet om namnet är så ovanligt. Ni andra Grow up!

• Äppelpäppel1
    Gweny skrev 2015-02-04 06:36:22 följande:

Oskriven regel. Man tar inte vänners/släkts namn från nån.... är ju ganska genomskinligt om din dessutom har ett ovanligt.

Håller med dig, väldigt märkligt att av alla namn välja just samma. MEN om man ändå väljer att göra det, för guds skull är det så svårt att nämna det i tfn eller chatt??
  • det var värst

om det skiljer så mkt i ålder på barnen kommer det knappast vara ett problem då de inte kommer umgås i samma gäng. 

jag tror det värsta kanske var att de inte pratade med er innan, inte att de faktiskt väljer det namnet

• Äppelpäppel1
    Royalle skrev 2015-02-04 09:47:50 följande:

Så om man genomgår IVF så är ens barn mer värt än en " unge" som blir till på vanligt sätt och har därför också ensamrätt på sitt ovanliga internationella namn. Har jag fattat saken rätt? Hur är det för oss som har ett IVF barn och en som blivit till på naturlig väg, får våra vänner döpa sina barn efter våra om de vill eller finns det speciella regler där som vi behöver upplysa dem om?

Själv skulle jag bli smickrad över att de tycker namnet på mitt barn är så vackert att de vill döpa sitt egna barn till samma.

Ehh?? Har personen ifråga skrivit att hennes barn är mera värt?? Var då?? Ngt jag definitivt missat haha..Jag tror poängen i hennes inlägg var att detta par har ett enda barn dom fått genom förmodligen en hel del kämpande. Hon tycker att det är ngt dom ville vara ensamma om, förmodligen. Och denna "vän" kunde inte ge dom detta, trots att dom har tre barn ponera inte ett, två utan TRE!  Jag läser en viss smärta i Trådstartarens inlägg, kanske en sorg i att dom inte fått fler barn. Men att hon skulle tycka deras barn är mer värt än ngn annans?? Och vart kom du in i bilden?? OMG
  • Äppelpäppel1
    det var värst skrev 2015-02-04 15:14:05 följande:

om det skiljer så mkt i ålder på barnen kommer det knappast vara ett problem då de inte kommer umgås i samma gäng. 

jag tror det värsta kanske var att de inte pratade med er innan, inte att de faktiskt väljer det namnet

Det är precis det jag tror personen som stratade tråden menar. Jag tycker det verkar helt förlåt men sjukt att prata med nn flera ggr och inte nämna ngt om att dennes barn ska heta samma som Trådstartarens. Utan hon läser det på nätet? EHH, detta tyder tycker jag på att hon VET att det är creepy..
  • Äppelpäppel1
    molly1989 skrev 2015-02-04 09:53:40 följande:

Vem bryr sig??? Jag skulle tycka det var konstigt om min syster eller bästa kompis valde min sons namn, men andra vänner och bekanta får göra som de vill. Min kompis som är gravid för tillfället funderar på att använda samma namn, ett hyfsat ovanligt namn, och jag har inga problem med det!

Det är du det...
  • Äppelpäppel1
    Duckan skrev 2015-02-04 09:13:14 följande:

Det är 14 år mellan barnen och de kommer med all säkerhet inte att sitta ihop som ler och långhalm pga det. Ja, du överdriver å det grövsta.

Min vän, känslor är personliga.. Det du känner gör inte ngn annan. TÄNK PÅ DET!
Svar på tråden Kompis som döper sitt barn till samma..