• mr me

    Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?

    Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.

    När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

    Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

    Hur blev det egentligen så snett?

    Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.

    Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

    Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.

    Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.

    Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.

    Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

    Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-28 16:15:26 följande:
    He, jag tror du missuppfattat vad feminism är.
    Nej, jag har inte missuppfattat vad feminism är. Jag är ganska väl påläst och feminismen är en del av den kulturmarxistiska doktrinen och ett religionssubstitut.
    Bjoer skrev 2015-01-28 16:15:26 följande:
    Du drar hela tiden väldigt konstiga slutsatser tycker jag. Som att det här skulle vara helt okänt för mig. Hur kom du fram till det?
    Logik kallas det, eller deduktion.

    Att du tycker att det är "konstiga slutsatser" förvånar mig inte, det är ju för att du uppenbarligen inte läst någon naturvetenskaplig disciplin på universitetsnivå.

    Du är obildad, helt enkelt, därför tyr du dig till feminismen som ett slags modernt religionssubstitut. Du låter feminismen förklara saker som du inte förstår dig på.
  • Anonym (Zed)

    Så du gick från "nästan feminist" till att rösta på SvP -vad hände där?

  • puss

    Va tråkigt att du begriper så illa. Vare sig feminism eller kommunism anser att alla är identiska.

  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-28 16:26:02 följande:
    Logik kallas det, eller deduktion.

    Att du tycker att det är "konstiga slutsatser" förvånar mig inte, det är ju för att du uppenbarligen inte läst någon naturvetenskaplig disciplin på universitetsnivå.
    Logik? Isf. får jag citera Spock, "Your logic is flawed.".

    Nej just ja, för jag har ju inte alls läst Teknisk Fysik & Elektroteknik på Linköpings Tekniska Högskola. Vill du ha ett examensbevis eller tror du att LiTH är en feministisk propagandahögskola? Återigen, your logic is flawed.
  • 111x111
    mr me skrev 2015-01-27 15:16:19 följande:

    Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.

    När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

    Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

    Hur blev det egentligen så snett?

    Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.

    Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

    Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.

    Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.

    Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.

    Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

    Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?


    Hej, har några frågor angående det du skriver i den trådstart. 
    1. du skriver: Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.
    På vilket sätt hör kommunism och feminism ihop? Och VEM säger att kvinnor och män föds med lika biologiska förutsättningar? Kan du citera någon eller ge något exempel?

    2.När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

    Här förstår jag inte alls hur du tänker. Påstår du att vita, heterosexuella, medelålders män inte på något sätt är eller har varit privilegierade någonsin? Trots att det är allmänt känt att homosexualitet är olagligt i en del länder och det sågs länge som en sjukdom i Sverige? Trots att vita män har uppenbarligen haft mera makt och sitter fortfarande på mera makt än kvinnor (vita eller ej) och män med annan hudfärg? Vilken grupp är starkast representerat inom näringslivet? inom politiken (speciellt om man ser utanför Sveriges gränser men även inom gränserna)? Många kvinnor inom vitt skilda yrken vittnar om att de utsätts för sexuella trakasserier, kränkningar och förbises när det kommer till befordran? Anser du att alla dessa kvinnor världen över ljuger? Att de har missförstått? Anser du även att rasister och sexister inte förtrycker de som de ser ner på?

    3. Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

    Har du gått kurser på universitetet i genusvetenskap? Har du läst kurslitteraturen? Om annars; hur vet du att det du säger stämmer? Anser du att forskningen inte bedrivs enligt de normer som gäller för forskning och kan du i sådana fall ge exempel på några forskningsrapporter du har läst som du anser inte lever upp till de krav som ställs på forskningen i Sverige?

    4. Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.
    Om det du säger här stämmer måste jämställdheten kommit före feminismen. När anser du att världen, och framför allt Sverige, blev jämställt och när anser du att feminismen kom till som ideologi? 

    5. Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

    Kan du ge några exempel på en situation där kvinnor har vändt sig mot vita, svenska män som är oskyldiga, oftast skötsamma och har bidragit till jämställdheten i samhället med hat efter att ha hört talas om en gruppvåldtäkt? 

    6. Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.
    Varför antar du att svenska kvinnor upplever att de inte får vara just kvinnor? Tanken att männen skulle ha tagit bort kvinnors rätt att vara kvinnor känns väldigt främmande för mig, kan du förklara den biten lite bättre?

    7. Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.
    Vet själv inte hur statistiken ser ut på området, var får du din statistik från angående kvinnojourerna att överfallsvåldtäkterna?

    8. Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.
    Det du säger här är svårt att diskutera då du bara kommer med påståenden utan något som hällst bevis för dina antaganden. Har du något konkret som du baserar dessa uttalanden på eller är det bara din uppfattning?

    9. Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

    Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?

    Om du får hotmail hoppas jag att du polisanmäler dessa. Har du gjort detta och kan man få se anmälan? Jag har aldrib uppfattat feminister som fyllda av hat och missnöje, vad baserar du den här åsikten på? Att du påstår att feminister "kanske inte själva riktigt förstår" varför de känner som de gör, men underförstått du gör det, det tycker jag låter väldigt nedvärderande. 
    Sist skulle jag bara vilja fråga om du menar i slutet av din text att feminism gör våld på de mänskliga naturen och i sådana fall på vilket sätt? Vad anser du att konsekvenserna blir?

  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-28 16:46:25 följande:
    Logik? Isf. får jag citera Spock, "Your logic is flawed.".

    Nej just ja, för jag har ju inte alls läst Teknisk Fysik & Elektroteknik på Linköpings Tekniska Högskola. Vill du ha ett examensbevis eller tror du att LiTH är en feministisk propagandahögskola? Återigen, your logic is flawed.
    Då beklagar jag djupt att man tydligen i Linköping kan krångla sig igenom F-linjen och ändå komma ut på andra sidan och resonera som du. Om det nu är sant vill säga.

    Och ja, jag hade gärna sett ett examensbevis!
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-28 16:39:25 följande:

    Så du gick från "nästan feminist" till att rösta på SvP -vad hände där?


    Jag skrev ju det? Var det svårt att läsa? Vad är det du vill att jag förklarar för dig, eller ville du bara gör dig lustig och tyckte du att du var sådär feministiskt rolig?

    Drömmer

  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-28 17:20:21 följande:
    Då beklagar jag djupt att man tydligen i Linköping kan krångla sig igenom F-linjen och ändå komma ut på andra sidan och resonera som du. Om det nu är sant vill säga.

    Och ja, jag hade gärna sett ett examensbevis!
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-28 16:39:25 följande:

    Så du gick från "nästan feminist" till att rösta på SvP -vad hände där?




    Så krångligt var det inte. Y-linjen förresten. Men jag tror ärligt talat att jag inte orkar lägga speciellt mycket mer tid på dig. Varför kan du läsa i den andra tråden.
  • Anonym (Hmmm)
    mr me skrev 2015-01-27 15:16:19 följande:

    Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.

    När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

    Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

    Hur blev det egentligen så snett?

    Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.

    Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

    Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.

    Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.

    Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.

    Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

    Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?


    Så du menar att feminismen är sprunget ur det jämställda samhället? Samhället var alltså jämställt på 1800-talet när de första feministerna gjorde sig hörda och började kämpa för kvinnlig rösträtt, sprida information om preventivmedel, kämpa för att även kvinnor skulle få rätt att studera på universitet osv?

    Ett jämställt samhälle är ett samhälle där alla har samma rättigheter och skyldigheter. Inte ett samhälle där alla är likadana.
  • Anonym (Hmmm)
    mr me skrev 2015-01-27 16:20:07 följande:
    Frågan är ju om den gjorde det. Var "feminism" då samma sak som feminismen är idag? Hade man verkligen samma mål då som nu?

    Och kan man inte se det som en symbios mellan feminism och jämställdhet där kvinnor blev mer och mer "jämställda" och därför mer och mer bittra feminister?
    Antingen är man jämställd eller inte. Man kan inte vara "mer" jämställd.
  • Anonym (Hmmm)
    mr me skrev 2015-01-27 16:43:25 följande:
    Du har inte läst trådstarten ser jag, så du får bakläxa på det.

    Problemet är att försöka skapa "jämställdhet" när de biologiska förutsättningarna saknas. Kan man tvinga fram "jämställdhet" mellan två grupper som är väldigt olika varandra eller ger det upphov till att människor far illa?
    Så du menar att det finns biologiska skillnader som gör att kvinnor och män ska ha olika rättigheter och skyldigheter? En kvinna på ett skrivbordsjobb ska ha lägre lön för att hon är kvinna och mindre muskelmassa än en man? Eller?
  • Anonym (Hmmm)
    mr me skrev 2015-01-28 16:26:02 följande:
    Nej, jag har inte missuppfattat vad feminism är. Jag är ganska väl påläst och feminismen är en del av den kulturmarxistiska doktrinen och ett religionssubstitut.
    Bjoer skrev 2015-01-28 16:15:26 följande:
    Du drar hela tiden väldigt konstiga slutsatser tycker jag. Som att det här skulle vara helt okänt för mig. Hur kom du fram till det?
    Logik kallas det, eller deduktion.

    Att du tycker att det är "konstiga slutsatser" förvånar mig inte, det är ju för att du uppenbarligen inte läst någon naturvetenskaplig disciplin på universitetsnivå.

    Du är obildad, helt enkelt, därför tyr du dig till feminismen som ett slags modernt religionssubstitut. Du låter feminismen förklara saker som du inte förstår dig på.
    Den tidiga feminismen fanns långt innan Marx.
  • Anonym (Hmmm)
    111x111 skrev 2015-01-28 17:18:30 följande:
    Hej, har några frågor angående det du skriver i den trådstart. 
    1. du skriver: Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.
    På vilket sätt hör kommunism och feminism ihop? Och VEM säger att kvinnor och män föds med lika biologiska förutsättningar? Kan du citera någon eller ge något exempel?

    2.När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

    Här förstår jag inte alls hur du tänker. Påstår du att vita, heterosexuella, medelålders män inte på något sätt är eller har varit privilegierade någonsin? Trots att det är allmänt känt att homosexualitet är olagligt i en del länder och det sågs länge som en sjukdom i Sverige? Trots att vita män har uppenbarligen haft mera makt och sitter fortfarande på mera makt än kvinnor (vita eller ej) och män med annan hudfärg? Vilken grupp är starkast representerat inom näringslivet? inom politiken (speciellt om man ser utanför Sveriges gränser men även inom gränserna)? Många kvinnor inom vitt skilda yrken vittnar om att de utsätts för sexuella trakasserier, kränkningar och förbises när det kommer till befordran? Anser du att alla dessa kvinnor världen över ljuger? Att de har missförstått? Anser du även att rasister och sexister inte förtrycker de som de ser ner på?

    3. Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

    Har du gått kurser på universitetet i genusvetenskap? Har du läst kurslitteraturen? Om annars; hur vet du att det du säger stämmer? Anser du att forskningen inte bedrivs enligt de normer som gäller för forskning och kan du i sådana fall ge exempel på några forskningsrapporter du har läst som du anser inte lever upp till de krav som ställs på forskningen i Sverige?

    4. Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.
    Om det du säger här stämmer måste jämställdheten kommit före feminismen. När anser du att världen, och framför allt Sverige, blev jämställt och när anser du att feminismen kom till som ideologi? 

    5. Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

    Kan du ge några exempel på en situation där kvinnor har vändt sig mot vita, svenska män som är oskyldiga, oftast skötsamma och har bidragit till jämställdheten i samhället med hat efter att ha hört talas om en gruppvåldtäkt? 

    6. Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.
    Varför antar du att svenska kvinnor upplever att de inte får vara just kvinnor? Tanken att männen skulle ha tagit bort kvinnors rätt att vara kvinnor känns väldigt främmande för mig, kan du förklara den biten lite bättre?

    7. Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.
    Vet själv inte hur statistiken ser ut på området, var får du din statistik från angående kvinnojourerna att överfallsvåldtäkterna?

    8. Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.
    Det du säger här är svårt att diskutera då du bara kommer med påståenden utan något som hällst bevis för dina antaganden. Har du något konkret som du baserar dessa uttalanden på eller är det bara din uppfattning?

    9. Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

    Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?

    Om du får hotmail hoppas jag att du polisanmäler dessa. Har du gjort detta och kan man få se anmälan? Jag har aldrib uppfattat feminister som fyllda av hat och missnöje, vad baserar du den här åsikten på? Att du påstår att feminister "kanske inte själva riktigt förstår" varför de känner som de gör, men underförstått du gör det, det tycker jag låter väldigt nedvärderande. 
    Sist skulle jag bara vilja fråga om du menar i slutet av din text att feminism gör våld på de mänskliga naturen och i sådana fall på vilket sätt? Vad anser du att konsekvenserna blir?
    Word!
  • mr me
    111x111 skrev 2015-01-28 17:18:30 följande:
    Hej, har några frågor angående det du skriver i den trådstart. 
    1. du skriver: Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.
    På vilket sätt hör kommunism och feminism ihop? Och VEM säger att kvinnor och män föds med lika biologiska förutsättningar? Kan du citera någon eller ge något exempel?

    2.När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

    Här förstår jag inte alls hur du tänker. Påstår du att vita, heterosexuella, medelålders män inte på något sätt är eller har varit privilegierade någonsin? Trots att det är allmänt känt att homosexualitet är olagligt i en del länder och det sågs länge som en sjukdom i Sverige? Trots att vita män har uppenbarligen haft mera makt och sitter fortfarande på mera makt än kvinnor (vita eller ej) och män med annan hudfärg? Vilken grupp är starkast representerat inom näringslivet? inom politiken (speciellt om man ser utanför Sveriges gränser men även inom gränserna)? Många kvinnor inom vitt skilda yrken vittnar om att de utsätts för sexuella trakasserier, kränkningar och förbises när det kommer till befordran? Anser du att alla dessa kvinnor världen över ljuger? Att de har missförstått? Anser du även att rasister och sexister inte förtrycker de som de ser ner på?

    3. Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

    Har du gått kurser på universitetet i genusvetenskap? Har du läst kurslitteraturen? Om annars; hur vet du att det du säger stämmer? Anser du att forskningen inte bedrivs enligt de normer som gäller för forskning och kan du i sådana fall ge exempel på några forskningsrapporter du har läst som du anser inte lever upp till de krav som ställs på forskningen i Sverige?

    4. Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.
    Om det du säger här stämmer måste jämställdheten kommit före feminismen. När anser du att världen, och framför allt Sverige, blev jämställt och när anser du att feminismen kom till som ideologi? 

    5. Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

    Kan du ge några exempel på en situation där kvinnor har vändt sig mot vita, svenska män som är oskyldiga, oftast skötsamma och har bidragit till jämställdheten i samhället med hat efter att ha hört talas om en gruppvåldtäkt? 

    6. Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.
    Varför antar du att svenska kvinnor upplever att de inte får vara just kvinnor? Tanken att männen skulle ha tagit bort kvinnors rätt att vara kvinnor känns väldigt främmande för mig, kan du förklara den biten lite bättre?

    7. Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.
    Vet själv inte hur statistiken ser ut på området, var får du din statistik från angående kvinnojourerna att överfallsvåldtäkterna?

    8. Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.
    Det du säger här är svårt att diskutera då du bara kommer med påståenden utan något som hällst bevis för dina antaganden. Har du något konkret som du baserar dessa uttalanden på eller är det bara din uppfattning?

    9. Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

    Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?

    Om du får hotmail hoppas jag att du polisanmäler dessa. Har du gjort detta och kan man få se anmälan? Jag har aldrib uppfattat feminister som fyllda av hat och missnöje, vad baserar du den här åsikten på? Att du påstår att feminister "kanske inte själva riktigt förstår" varför de känner som de gör, men underförstått du gör det, det tycker jag låter väldigt nedvärderande. 
    Sist skulle jag bara vilja fråga om du menar i slutet av din text att feminism gör våld på de mänskliga naturen och i sådana fall på vilket sätt? Vad anser du att konsekvenserna blir?
    "På vilket sätt hör kommunism och feminism ihop? Och VEM säger att kvinnor och män föds med lika biologiska förutsättningar? Kan du citera någon eller ge något exempel?"

    Marxismen och feminismen har samma ideologiska grund och syn på människan som en kulturell produkt snarare än en biologisk produkt. Alla, oavsett kön, ras eller andra biologiska egenskaper betraktas enligt den som identiska.

    Det är där feminismen tar sin början. När man upptäcker skillnader mellan två grupper, som i feminismens fall avgränsas på grundval av kön, så anser man att det måste vara diskriminering som är orsaken. Det är inom feminismen, liksom all marxistisk teoribildning, en given parameter, ett (grundlöst) axiom.

    Inom likhartsfeminismen, som är den förhärskande inriktningen av feminism i Sverige, är grunden att män och kvinnor är lika på alla sätt (fast ändå är män, något paradoxalt, otäcka bestar).

    "Påstår du att vita, heterosexuella, medelålders män inte på något sätt är eller har varit privilegierade någonsin? Trots att det är allmänt känt att homosexualitet är olagligt i en del länder och det sågs länge som en sjukdom i Sverige? Trots att vita män har uppenbarligen haft mera makt och sitter fortfarande på mera makt än kvinnor (vita eller ej) och män med annan hudfärg? Vilken grupp är starkast representerat inom näringslivet? inom politiken (speciellt om man ser utanför Sveriges gränser men även inom gränserna)? Många kvinnor inom vitt skilda yrken vittnar om att de utsätts för sexuella trakasserier, kränkningar och förbises när det kommer till befordran? Anser du att alla dessa kvinnor världen över ljuger? Att de har missförstått? Anser du även att rasister och sexister inte förtrycker de som de ser ner på?"

    Du bakar in väldigt mycket i din fråga, men det korta svaret är nej. Det är klart att det alltid genom historien funnits orättvisor och människor som behandlat andra människor illa. Däremot skriver jag inte under på din kulturmarxistiska världssyn om den djuvulske vite mannen som roten till allt ont.

    Att vita män har "mer makt" beror på att de skapat sig mer makt, helt enkelt eftersom de har de biologiska förutsättningar som krävs för att skapa sig mer makt. Att en individ har det bättre än en annan är inte samma sak som att det finns en orättvisa. Om du har mer pengar på ditt bankkonto och bor i villa medan jag bor i hyresrätt i en sunkig förort så innebär inte det per automatik att du är privilegierad och "förtrycker" mig. Du kanske helt enkelt jobbat och gjort dig förtjänt av din framgång.

    "Har du gått kurser på universitetet i genusvetenskap? Har du läst kurslitteraturen? Om annars; hur vet du att det du säger stämmer? Anser du att forskningen inte bedrivs enligt de normer som gäller för forskning och kan du i sådana fall ge exempel på några forskningsrapporter du har läst som du anser inte lever upp till de krav som ställs på forskningen i Sverige?"

    Jag vill inte lägga min tid på pseoduvetenskap, så nej, och om jag svarat att jag faktiskt läst en kurs eller två genusvetenskap så hade du lite hånfullt frågat mig varför jag läst något jag ogillar. Jag har bläddrat igenom en del av kurslitteraturen som är full av motsägelser och faktiskt rent hittepå. Sedan vet jag ju vad ledande biologer anser om genusvetenskapen, och det räcker för mig.

    "Om det du säger här stämmer måste jämställdheten kommit före feminismen. När anser du att världen, och framför allt Sverige, blev jämställt och när anser du att feminismen kom till som ideologi?"

    Det har varit en successiv process, som det mesta annat, där "jämställdheten" växt fram i symbios med feminismen. Den "moderna" feminismen kom under 60- och 70-talen med Solanas och Brantenberg som ledstjärnor. Den fick inte stor spridning förrän den kom till Sverige med den extremistiska feminism som förespråkar folkmord på män osv (och alla manshatiska FI-utspel). Och den etablerades inte förrän mot slutet av 90-talet.

    Feminismen som ideologi, i synnerhet den hatiska form som finns i Sverige, har egentligen inte fått ordentligt fäste någon annanstans i världen än just här.

    "Kan du ge några exempel på en situation där kvinnor har vändt sig mot vita, svenska män som är oskyldiga, oftast skötsamma och har bidragit till jämställdheten i samhället med hat efter att ha hört talas om en gruppvåldtäkt?"

    Ja, ofta. Och inte bara män, utan även mot kvinnor. Gruppvåldtäkten i Bollnäs 2012 t.ex då en 18-årig tonårstjej blev gruppvåldtagen av ett gäng araber och afrikaner. Det rörde upp starka känslor på orten och de lokala feministerna anordnade då en "demonstration mot rasism" för att protestera mot den avsky som många visade mot gärningsmännen. En demonstration som familjen till den våldtagna kvinnan vädjade om att man skulle låta bli att hålla eftersom hon mådde mycket dåligt över det inträffade och uppfattade det som att man stödde våldtäktsmännen.

    Men man höll den i alla fall. Det är så feminismen fungerar. Man sparkar ständigt på dem som står ivägen för ideologin, även om det är en våldtagen tonårstjej som råkar hamna i de hatiska feministernas väg.

    "Varför antar du att svenska kvinnor upplever att de inte får vara just kvinnor? Tanken att männen skulle ha tagit bort kvinnors rätt att vara kvinnor känns väldigt främmande för mig, kan du förklara den biten lite bättre?"

    Jag skrev inte att det var så. Jag skrev att jag tror att många kvinnor upplever att det är så. Man vänder sin ilska mot männen för ett samhällsklimat man inte riktigt trivs med och därur föds feminismen och det feministiska hatet mot männen. Det finns inget annat, eller få andra samhällen, där kvinnor så ofta uttrycker sig hatiskt mot män som det svenska "jämställda" samhället. Det behöver inte finnas logiska eller rationella förklaringar för ett agerande, i synnerhet inte kvinnors agerande skulle jag vilja tillägga, utan där blir mannen helt enkelt ett objekt och föremål för hat utan att det egentligen är särskilt logiskt.

    "Vet själv inte hur statistiken ser ut på området, var får du din statistik från angående kvinnojourerna att överfallsvåldtäkterna?"

    Från kvinnojourerna själva. Och vad gäller överfallsvåldtäkter en uppskattning baserad på ett större antal rättsfall som jag tittat på. Nio av tio överfallsvåldtäktsmän i Sverige är invandrare och det är just dessa våldtäkter som skapar otrygghet i vardagen för många kvinnor.

    En kvinna kan välja bort att ha en pojkvän, hon kan undvika att ha manliga kompisar, hon behöver inte följa med en okänd man hem från krogen. Man kan vidta väldigt många försiktighetsåtgärder som kvinna. Men en överfallsvåldtäkt kan man inte planera bort genom att undvika fester eller män som umgänge. Den drabbar alla.

    Det sker ett dussintal fall varje år där kvinnor blir överfallna och våldtagna på väg till skola/jobb på morgonen. Inte på väg hem från krogen eller ute joggandes ensamma i skogen, utan på väg till något de måste till. Det ger en grundläggande otrygghet för kvinnor som är djupt problematisk och som till övervägande del är ett importerat problem.

    "Det du säger här är svårt att diskutera då du bara kommer med påståenden utan något som hällst bevis för dina antaganden. Har du något konkret som du baserar dessa uttalanden på eller är det bara din uppfattning?"

    Apropå feministers hat mot män och tendens att ge alla män skulden, inte minst för problem som feministerna själva vållat, är till viss del en subjektiv upplevelse. Jag tror däremot att väldigt många män, och inte så kvinnor, kan skriva under på det. Titta i den här tråden till exempel:

    www.familjeliv.se/forum/thread/72981900-kan-du-forsta-att-man-kanner-hat-mot-feminism/

    Där är det ändå en tredjedel av kvinnorna som instämmer i och har förståelse för att man kan hata eller känna avsky för feminismen som ideologi, samhällsparadigm och religionssubstitut.

    "Om du får hotmail hoppas jag att du polisanmäler dessa. Har du gjort detta och kan man få se anmälan? Jag har aldrib uppfattat feminister som fyllda av hat och missnöje, vad baserar du den här åsikten på?"


    Jag tror det är ganska lönlöst att anmäla feministiska hot, vi har en lång väg att gå innan den feministiska gräddfilen är avvecklad. Det var ju en transsexuell man som tog livet av sig förra året efter att ha trakasserats av feminister (Lucas Hertzman).

    "Sist skulle jag bara vilja fråga om du menar i slutet av din text att feminism gör våld på de mänskliga naturen och i sådana fall på vilket sätt? Vad anser du att konsekvenserna blir?"

    Konsekvenserna av att inte förstå hur vi människor är eller fungerar kan bli förödande. Nu är kanske inte feminismen per se det mest problematiska, men den större kulturmarxistiska doktrin den ingår i är det. Det handlar om en ovilja att se verkligheten för vad den är och istället utgå ifrån en idealiserad drömvärld där man tror att man kan rädda världen och göra den till ett paradis genom att göra den mångkulturell, demokratisk, antirasistisk, jämställd eller vad det nu än är man hoppas på.

    För feminismens del har ju den sexuella frigörelsen i kombination med de "antirasistiska" idealen och hatet mot den vite mannen varit förödande för dussintals kvinnor i Sverige som i sin iver över att vara rättrogna feminister exempelvis ratat att ingå ett förhållande med en svensk man, hittat en utländsk "exotisk" man som inte är "privilegierad" och flera av dessa kvinnor ligger nu döda och begravda efter att i sin ideologiska blindhet gett sig in i något de inte borde ha gett sig in i.

    Därmed inte sagt att alla invandrade män är vilda och hemska bestar, medan alla svenska män är oskyldiga änglar. Absolut inte. Men feminismen bidrar med en ideologisk blindhet som gör att många låter bli att se varningsklockorna för män man kanske borde undvika. Och framförallt bidrar kulturmarxismen med att dessa män öht finns fria ute i samhället.

    Denna tråd berör lite om det ämnet, det är i alla fall ett snarlikt fenomen.

    www.familjeliv.se/forum/thread/74761349-gar-svenska-kvinnor-med-pa-att-bli-valdtagna-av-radsla-for-att-bli-kallade-rasister/

    Jag bryter förresten ut dina frågor och mina svar i en egen tråd, för dina frågor var ganska intressanta och det är inte ofta man stöter på en feminist som faktiskt ställer genuint genomtänkta frågor istället för att spy ur sig spydigheter och glåpord.

    Du imponerade på mig, eller så låtsas du bara vara feminist... Flört
  • Anonym (Hmmm)

    Det är så mycket blaj så jag orkar bara inte kommentera. Jag förundras hur man kan ha en så extremt skev verklighetsuppfattning.

  • Förtryckt

    INGET av TS exempel på röstning stämmer för mig. Det kanske kan vara så att en del stämmer rent faktiskt men jag har en egen syn på saken.

    1. Enligt mig är Första vågen av feminism RIKTIG feminism, som de ursprungliga pionjärerna, bl a Suffragetterna, kämpade för.
    De ville ha kvinnlig rösträtt, att en kvinna får yrkesarbeta och studera, att en kvinna är myndig från 21 års ålder och inte omyndig livet ut, underställd sin man och innan dess sin far, de ville ha möjlighet att demonstrera som kvinna och en massa annat som inte var tänkbart att göra som kvinna, i en tid då "kvinnan tige i församlingen".
    DE kämpade för att vi skulle få det bättre. Japp där håller jag helt med. rösträtt, myndighet, allmänna rättigheter, studier., arbete

    2. Sen kom andra vågen feminism på 70talet. Delad föräldraledighet, pappapenning, lika lön för lika arbete, och allt det där.
    Efter att dessa pionjärer nummer två banat vägen så hade vi det bonat för oss. Samma allmänna rättigheter som män, samma lön som männen, samma avancemangsmöjligheter som männen, och männen fick pappaledighet.Progressivt!

    3. Helt plötsligt står vi inför tredje vågen av feminism."Tredjevågare", "tredjevågsfeminister" kallas de.
    Dessa är alltsomoftast helt förryckta. De HAR redan allt som männen har. Ändå höjer de rösterna rejält och ofta i hatiska ordalag om den vite mannen. De är alla "svagas" riddare. Det anses väldigt fint bland dessa kretsar att vara skyddspersoner åt HBTQ och åt alla ickesvenska och så vidare. Dessa kvinnor förstår inte att om man ändrar mer så kommer det bli orättvist för MÄNNEN.
    Man märker rätt snabbt vem som är tredjevågare. Talar de ilsket om vita cis-avskum? Talar de ilsket om den vita vis mannens "inre rasism"? Talar de ilsket om kvinnor som inte tycker som de, i termen att de är "inre misogynister"?
    Har de ofta håret färgat i onaturlig färg? Vurmar för alla möjliga "otherkin" t ex om någon människa säger sig älska stenar, så är de en "sten-kin" eller "stenofil"...

    Dessa så KALLADE feminister har INGENTING med de ursprungliga två att göra. De är en manipulerad mutation av andra vågen.

  • Digestive
    mr me skrev 2015-01-29 13:19:25 följande:

    "På vilket sätt hör kommunism och feminism ihop? Och VEM säger att kvinnor och män föds med lika biologiska förutsättningar? Kan du citera någon eller ge något exempel?"

    Marxismen och feminismen har samma ideologiska grund och syn på människan som en kulturell produkt snarare än en biologisk produkt. Alla, oavsett kön, ras eller andra biologiska egenskaper betraktas enligt den som identiska.

    Det är där feminismen tar sin början. När man upptäcker skillnader mellan två grupper, som i feminismens fall avgränsas på grundval av kön, så anser man att det måste vara diskriminering som är orsaken. Det är inom feminismen, liksom all marxistisk teoribildning, en given parameter, ett (grundlöst) axiom.

    Inom likhartsfeminismen, som är den förhärskande inriktningen av feminism i Sverige, är grunden att män och kvinnor är lika på alla sätt (fast ändå är män, något paradoxalt, otäcka bestar).

    "Påstår du att vita, heterosexuella, medelålders män inte på något sätt är eller har varit privilegierade någonsin? Trots att det är allmänt känt att homosexualitet är olagligt i en del länder och det sågs länge som en sjukdom i Sverige? Trots att vita män har uppenbarligen haft mera makt och sitter fortfarande på mera makt än kvinnor (vita eller ej) och män med annan hudfärg? Vilken grupp är starkast representerat inom näringslivet? inom politiken (speciellt om man ser utanför Sveriges gränser men även inom gränserna)? Många kvinnor inom vitt skilda yrken vittnar om att de utsätts för sexuella trakasserier, kränkningar och förbises när det kommer till befordran? Anser du att alla dessa kvinnor världen över ljuger? Att de har missförstått? Anser du även att rasister och sexister inte förtrycker de som de ser ner på?"

    Du bakar in väldigt mycket i din fråga, men det korta svaret är nej. Det är klart att det alltid genom historien funnits orättvisor och människor som behandlat andra människor illa. Däremot skriver jag inte under på din kulturmarxistiska världssyn om den djuvulske vite mannen som roten till allt ont.

    Att vita män har "mer makt" beror på att de skapat sig mer makt, helt enkelt eftersom de har de biologiska förutsättningar som krävs för att skapa sig mer makt. Att en individ har det bättre än en annan är inte samma sak som att det finns en orättvisa. Om du har mer pengar på ditt bankkonto och bor i villa medan jag bor i hyresrätt i en sunkig förort så innebär inte det per automatik att du är privilegierad och "förtrycker" mig. Du kanske helt enkelt jobbat och gjort dig förtjänt av din framgång.

    "Har du gått kurser på universitetet i genusvetenskap? Har du läst kurslitteraturen? Om annars; hur vet du att det du säger stämmer? Anser du att forskningen inte bedrivs enligt de normer som gäller för forskning och kan du i sådana fall ge exempel på några forskningsrapporter du har läst som du anser inte lever upp till de krav som ställs på forskningen i Sverige?"

    Jag vill inte lägga min tid på pseoduvetenskap, så nej, och om jag svarat att jag faktiskt läst en kurs eller två genusvetenskap så hade du lite hånfullt frågat mig varför jag läst något jag ogillar. Jag har bläddrat igenom en del av kurslitteraturen som är full av motsägelser och faktiskt rent hittepå. Sedan vet jag ju vad ledande biologer anser om genusvetenskapen, och det räcker för mig.

    "Om det du säger här stämmer måste jämställdheten kommit före feminismen. När anser du att världen, och framför allt Sverige, blev jämställt och när anser du att feminismen kom till som ideologi?"

    Det har varit en successiv process, som det mesta annat, där "jämställdheten" växt fram i symbios med feminismen. Den "moderna" feminismen kom under 60- och 70-talen med Solanas och Brantenberg som ledstjärnor. Den fick inte stor spridning förrän den kom till Sverige med den extremistiska feminism som förespråkar folkmord på män osv (och alla manshatiska FI-utspel). Och den etablerades inte förrän mot slutet av 90-talet.

    Feminismen som ideologi, i synnerhet den hatiska form som finns i Sverige, har egentligen inte fått ordentligt fäste någon annanstans i världen än just här.

    "Kan du ge några exempel på en situation där kvinnor har vändt sig mot vita, svenska män som är oskyldiga, oftast skötsamma och har bidragit till jämställdheten i samhället med hat efter att ha hört talas om en gruppvåldtäkt?"

    Ja, ofta. Och inte bara män, utan även mot kvinnor. Gruppvåldtäkten i Bollnäs 2012 t.ex då en 18-årig tonårstjej blev gruppvåldtagen av ett gäng araber och afrikaner. Det rörde upp starka känslor på orten och de lokala feministerna anordnade då en "demonstration mot rasism" för att protestera mot den avsky som många visade mot gärningsmännen. En demonstration som familjen till den våldtagna kvinnan vädjade om att man skulle låta bli att hålla eftersom hon mådde mycket dåligt över det inträffade och uppfattade det som att man stödde våldtäktsmännen.

    Men man höll den i alla fall. Det är så feminismen fungerar. Man sparkar ständigt på dem som står ivägen för ideologin, även om det är en våldtagen tonårstjej som råkar hamna i de hatiska feministernas väg.

    "Varför antar du att svenska kvinnor upplever att de inte får vara just kvinnor? Tanken att männen skulle ha tagit bort kvinnors rätt att vara kvinnor känns väldigt främmande för mig, kan du förklara den biten lite bättre?"

    Jag skrev inte att det var så. Jag skrev att jag tror att många kvinnor upplever att det är så. Man vänder sin ilska mot männen för ett samhällsklimat man inte riktigt trivs med och därur föds feminismen och det feministiska hatet mot männen. Det finns inget annat, eller få andra samhällen, där kvinnor så ofta uttrycker sig hatiskt mot män som det svenska "jämställda" samhället. Det behöver inte finnas logiska eller rationella förklaringar för ett agerande, i synnerhet inte kvinnors agerande skulle jag vilja tillägga, utan där blir mannen helt enkelt ett objekt och föremål för hat utan att det egentligen är särskilt logiskt.

    "Vet själv inte hur statistiken ser ut på området, var får du din statistik från angående kvinnojourerna att överfallsvåldtäkterna?"

    Från kvinnojourerna själva. Och vad gäller överfallsvåldtäkter en uppskattning baserad på ett större antal rättsfall som jag tittat på. Nio av tio överfallsvåldtäktsmän i Sverige är invandrare och det är just dessa våldtäkter som skapar otrygghet i vardagen för många kvinnor.

    En kvinna kan välja bort att ha en pojkvän, hon kan undvika att ha manliga kompisar, hon behöver inte följa med en okänd man hem från krogen. Man kan vidta väldigt många försiktighetsåtgärder som kvinna. Men en överfallsvåldtäkt kan man inte planera bort genom att undvika fester eller män som umgänge. Den drabbar alla.

    Det sker ett dussintal fall varje år där kvinnor blir överfallna och våldtagna på väg till skola/jobb på morgonen. Inte på väg hem från krogen eller ute joggandes ensamma i skogen, utan på väg till något de måste till. Det ger en grundläggande otrygghet för kvinnor som är djupt problematisk och som till övervägande del är ett importerat problem.

    "Det du säger här är svårt att diskutera då du bara kommer med påståenden utan något som hällst bevis för dina antaganden. Har du något konkret som du baserar dessa uttalanden på eller är det bara din uppfattning?"

    Apropå feministers hat mot män och tendens att ge alla män skulden, inte minst för problem som feministerna själva vållat, är till viss del en subjektiv upplevelse. Jag tror däremot att väldigt många män, och inte så kvinnor, kan skriva under på det. Titta i den här tråden till exempel:

    www.familjeliv.se/forum/thread/72981900-kan-du-forsta-att-man-kanner-hat-mot-feminism/

    Där är det ändå en tredjedel av kvinnorna som instämmer i och har förståelse för att man kan hata eller känna avsky för feminismen som ideologi, samhällsparadigm och religionssubstitut.

    "Om du får hotmail hoppas jag att du polisanmäler dessa. Har du gjort detta och kan man få se anmälan? Jag har aldrib uppfattat feminister som fyllda av hat och missnöje, vad baserar du den här åsikten på?"

    Jag tror det är ganska lönlöst att anmäla feministiska hot, vi har en lång väg att gå innan den feministiska gräddfilen är avvecklad. Det var ju en transsexuell man som tog livet av sig förra året efter att ha trakasserats av feminister (Lucas Hertzman).

    "Sist skulle jag bara vilja fråga om du menar i slutet av din text att feminism gör våld på de mänskliga naturen och i sådana fall på vilket sätt? Vad anser du att konsekvenserna blir?"

    Konsekvenserna av att inte förstå hur vi människor är eller fungerar kan bli förödande. Nu är kanske inte feminismen per se det mest problematiska, men den större kulturmarxistiska doktrin den ingår i är det. Det handlar om en ovilja att se verkligheten för vad den är och istället utgå ifrån en idealiserad drömvärld där man tror att man kan rädda världen och göra den till ett paradis genom att göra den mångkulturell, demokratisk, antirasistisk, jämställd eller vad det nu än är man hoppas på.

    För feminismens del har ju den sexuella frigörelsen i kombination med de "antirasistiska" idealen och hatet mot den vite mannen varit förödande för dussintals kvinnor i Sverige som i sin iver över att vara rättrogna feminister exempelvis ratat att ingå ett förhållande med en svensk man, hittat en utländsk "exotisk" man som inte är "privilegierad" och flera av dessa kvinnor ligger nu döda och begravda efter att i sin ideologiska blindhet gett sig in i något de inte borde ha gett sig in i.

    Därmed inte sagt att alla invandrade män är vilda och hemska bestar, medan alla svenska män är oskyldiga änglar. Absolut inte. Men feminismen bidrar med en ideologisk blindhet som gör att många låter bli att se varningsklockorna för män man kanske borde undvika. Och framförallt bidrar kulturmarxismen med att dessa män öht finns fria ute i samhället.

    Denna tråd berör lite om det ämnet, det är i alla fall ett snarlikt fenomen.

    www.familjeliv.se/forum/thread/74761349-gar-svenska-kvinnor-med-pa-att-bli-valdtagna-av-radsla-for-att-bli-kallade-rasister/

    Jag bryter förresten ut dina frågor och mina svar i en egen tråd, för dina frågor var ganska intressanta och det är inte ofta man stöter på en feminist som faktiskt ställer genuint genomtänkta frågor istället för att spy ur sig spydigheter och glåpord.

    Du imponerade på mig, eller så låtsas du bara vara feminist...


    Det finns en hel del missförstånd här.

    1. Särartsfeminismen ser människan som en främst biologisk produkt och varken särartsfeminismen eller likartsfeminismen resonerar kring saken helt svart och vitt. Ingetdera hör till feministisk ideologi per se, utan de utgör två olika och teoretiska utgångspunkter som övrig ideologi springer ur.

    2. Det finns gott om feministiska ideologier som inte har den minsta koppling till marxism, liberal- och anarkafeminism exempelvis. Observera att båda dessa (samt övriga) ideologier kan anamma vilket som av överstående teoretiska utgånspunkter; med andra ord så kan det finnas särartsfeminister med en liberalfeministisk hållning och så vidare.

    3. Det finns en feministisk ideologi som just heter socialistisk feminism och blandar man denna med radikalfeminism så återfås just Sveriges statsfeminism. Därifrån kommer kopplingarna till marxism och inte på något vis ur feminism per se. Feminismen i Sverige hade sett helt annorlunda ut, om inte just dessa två ideologier hade ett så stort inflytande här.

    4. Radikalfeminism som ideologi, ser tvång som ett naturligt verktyg för att nå jämställdhet. Därmed inte så konstigt att folk beskriver Sveriges statsfeminism med exempelvis "sparkar ständigt på dem som står ivägen för ideologin" - då steget ifrån tvång till sådant beteende, kan ses som näst intill givet och självklart i praktik. Exempelvis liberalfeminism, förkastar precis allt av detta.

    5. "Den "moderna" feminismen kom under 60- och 70-talen med Solanas och Brantenberg som ledstjärnor." - Mer specifikt så uppstod just radikalfeminismen under denna era.

    6. Feminism har ett brett fotfäste i västvärlden. Sverige utmärker sig snarare med en lutning åt socialistisk radikalfeminism, medan majoriteten utav övriga västländer lutar åt liberalfeminism.

    7. Feministisk ideologi kan inte beskrivas i singular. Feminism kan likställas med begreppet "politik" och säger lika lite om feminismen som förs som begreppet politik säger om politiken som förs.

    8. Genusvetenskap har ingen automatisk koppling till feminism - bara för att ha det klargjort. Diciplinen vilar på samma vetenskapsgrunder som exempelvis kulturvetenskap och det finns inga ledande vetenskapsmän inom biologin som förkastar omgivningens inverkan på personen, utan omfattningen och dess vikt för personen diskuteras.
  • Sensitiveguy
    puss skrev 2015-01-28 16:46:04 följande:

    Va tråkigt att du begriper så illa. Vare sig feminism eller kommunism anser att alla är identiska.


    Feminismen nej, kommunismen jo.
  • Anonym (Hmmm)
    Förtryckt skrev 2015-01-29 16:36:27 följande:

    INGET av TS exempel på röstning stämmer för mig. Det kanske kan vara så att en del stämmer rent faktiskt men jag har en egen syn på saken.

    1. Enligt mig är Första vågen av feminism RIKTIG feminism, som de ursprungliga pionjärerna, bl a Suffragetterna, kämpade för.
    De ville ha kvinnlig rösträtt, att en kvinna får yrkesarbeta och studera, att en kvinna är myndig från 21 års ålder och inte omyndig livet ut, underställd sin man och innan dess sin far, de ville ha möjlighet att demonstrera som kvinna och en massa annat som inte var tänkbart att göra som kvinna, i en tid då "kvinnan tige i församlingen".
    DE kämpade för att vi skulle få det bättre. Japp där håller jag helt med. rösträtt, myndighet, allmänna rättigheter, studier., arbete

    2. Sen kom andra vågen feminism på 70talet. Delad föräldraledighet, pappapenning, lika lön för lika arbete, och allt det där.
    Efter att dessa pionjärer nummer två banat vägen så hade vi det bonat för oss. Samma allmänna rättigheter som män, samma lön som männen, samma avancemangsmöjligheter som männen, och männen fick pappaledighet.Progressivt!

    3. Helt plötsligt står vi inför tredje vågen av feminism."Tredjevågare", "tredjevågsfeminister" kallas de.
    Dessa är alltsomoftast helt förryckta. De HAR redan allt som männen har. Ändå höjer de rösterna rejält och ofta i hatiska ordalag om den vite mannen. De är alla "svagas" riddare. Det anses väldigt fint bland dessa kretsar att vara skyddspersoner åt HBTQ och åt alla ickesvenska och så vidare. Dessa kvinnor förstår inte att om man ändrar mer så kommer det bli orättvist för MÄNNEN.
    Man märker rätt snabbt vem som är tredjevågare. Talar de ilsket om vita cis-avskum? Talar de ilsket om den vita vis mannens "inre rasism"? Talar de ilsket om kvinnor som inte tycker som de, i termen att de är "inre misogynister"?
    Har de ofta håret färgat i onaturlig färg? Vurmar för alla möjliga "otherkin" t ex om någon människa säger sig älska stenar, så är de en "sten-kin" eller "stenofil"...

    Dessa så KALLADE feminister har INGENTING med de ursprungliga två att göra. De är en manipulerad mutation av andra vågen.


    De tredjevågare du pratar om är inte bara extrema i sina åsikter. De är också extremt ovanliga, men eftersom de är just extrema älskas de av media och hös oproportionerligt mycket. Tyvärr. Och därför finns det vissa okritiska män och kvinnor som på allvar tror att deras åsikter och feminism är detsamma.
  • Digestive
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-02-09 10:57:09 följande:

    De tredjevågare du pratar om är inte bara extrema i sina åsikter. De är också extremt ovanliga, men eftersom de är just extrema älskas de av media och hös oproportionerligt mycket. Tyvärr. Och därför finns det vissa okritiska män och kvinnor som på allvar tror att deras åsikter och feminism är detsamma.


    Exakt. Och Sverige har något slags statsmonopol på feminism, där enbart socialistisk radikalfeminism får synas ordentligt. Spola tillbaka ett par år och liberalfeministiska nätverk som Felira hade omkring 5 gånger fler medlemmar än F! - men likväl så fick ett, så gott som nystartat parti, 100 gånger mer medialjus.

    Gemene har knappt hört talas om Felira, trots att de utgör Sveriges största feministiska nätverk och har nära kopplingar till Folkpartiet.

    Sveriges majoritetsbefolkning består inte längre utav radikalfeminister och har inte gjort det på länge men av någon konstig anledning så får just dessa allt medialjus och allt parlamentariskt inflytande. Inte ens när Alliansen regerade fick liberalfeminismen något utrymme eller inflytande.

    Det här beror säkerligen på radikalfeminismen auktoritära natur och på det inflytande som radikalfeminismen fick under sin storhetstid. Man drar sig helt enkelt inte från odemokratiska medel och anser sig mångfaldigt viktigare än befolkningen i sig. Har man tvång som naturliga verkningsmedel och tvång som grundsyn på hur jämställdhet bör skapas - så ligger steget till en sorts elitism inte långt bort och auktoritära element allt närmare och självklara.

    Önskar att man hade en ordentlig insyn i detta konstiga samhälls- och politikpraxis i Sverige. Verikligen ett konstigt fenomen, även om radikalfeminismen som ideologi kan förklara det rätt väl i sig självt. Hur det hela dock tillåts och framförallt lyckas, kan man fundera bra länge över.

    Sverige behöver verkligen ett feministiskt paradigmskifte. Svensken som folk har redan en god grundinställning och samhällsrättigheter har fördelats jämt - angående jämställdhet - och därmed inget behov av tvång och toppstyrning längre. Någon form av tvång har snarare Saudiarabien och Iran behov utav, för att skapa sig en platform för att kunna genomföra jämställdhet överhuvudtaget. Svensken behöver snarare motivation för att komma längre och för att fortsätta jämställdhetsarbetet på egen hand uti folkrörelsen i sig - som ett förnuftigt, välvilligt och jämställt folk i allmänhet - och inte oändliga led av tvång.
Svar på tråden Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?