• Aquavit

Bältesstol/bälteskudde

Vi diskuterade hemma igår hur vi ska göra när lillasyster ska byta från bakåtvänd till framåtvänd bilstol.
    Det visade sig att maken tänkte sig att hon får ta storebrors bältesstol och storebror får en ny bälteskudde, medan jag var fullt inställd på att storebror fortsätter med sin bältesstol och vi köper en till bältesstol till lillasyster.

Men jag insåg att jag inte vet om det finns rekommendationer angående detta, så jag googlade lite idag, och då visade det sig att det finns studier som visar att det inte spelar någon roll om det är bältesstol eller bälteskudde, så länge platsen de sitter på har nackstöd och bältet hamnar rätt över lår och axel.
    www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Bilbarnstol-ar-inte-sakrare-an-balteskudde-for-aldre-barn.aspx

NTF säger samma sak, www.ntf.se/konsument/barnibil/hyra/default.asp

Hur har ni resonerat? När har ni bytt till bälteskudde, om ni har bytt? Hur länge har ni sen haft bältesstolen eller bälteskudden?

• Svar på tråden Bältesstol/bälteskudde
  • Anonym (l)

Vår minste satt i bältesstol från 2 år till närmare 10. Hela tiden baklänges. Han ville inte ha kudde förrän då eftersom han gillade sin stol, storasyskons kudde fanns som han gärna fick ta från 6 årsålder. Sen satt han på kudde i 1år även då baklänges. Så mitt råd är trivs storebror i sin stol låt han behålla eller köp en med högre ryggstöd till honom. Framförallt när man kör långt är det skönt med stolarna om de somnar.

• Dixie

Hur gammal och lång är storebror?

Min 7 åring ( 134 cm) har nu gått över till bara kudde, för det blev för trångt med ryggen.

• Frontline
    Anonym (l) skrev 2015-01-21 10:05:45 följande:
    Vår minste satt i bältesstol från 2 år till närmare 10. Hela tiden baklänges. Han ville inte ha kudde förrän då eftersom han gillade sin stol, storasyskons kudde fanns som han gärna fick ta från 6 årsålder. Sen satt han på kudde i 1år även då baklänges. Så mitt råd är trivs storebror i sin stol låt han behålla eller köp en med högre ryggstöd till honom. Framförallt när man kör långt är det skönt med stolarna om de somnar.
    Har ni en väldigt stor bil eller en liten 10-åring som kunde sitta baklänges så länge?

Den äldsta fick en bältesstol och satt framåtvänd strax före han fyllde 4, det hade aldrig funkat att sitta baklänges i bilen vi har en V70 nu sitter han i bälteskudde.
    Dottern var ungefär lika gammal när hon fick detsamma.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aquavit
    Anonym (l) skrev 2015-01-21 10:05:45 följande:

Menar du verkligen att han satt bakåtvänd? Det finns väl inte bältesstolar för bakåtvänt åkande, och kudde sitter man inte på bakåtvänd? 
    Dixie skrev 2015-01-21 10:05:57 följande:

Hur gammal och lång är storebror?

Min 7 åring ( 134 cm) har nu gått över till bara kudde, för det blev för trångt med ryggen.

Problemet är inte hans storlek, jag har inga tvivel om att han kan sitta bekvämt i sin stol i flera år till, den kan bli rymligare än den är nu, utan snarare den ekonomiska frågan. Jag skulle inte tveka om det verkligen var säkrare med stol, även om den är mycket dyrare, men om det inte är säkrare eller på annat sätt bättre finns ju ingen orsak att lägga ut de pengarna.
    Däremot argumentet med att de somnar bättre i stolen kan ju vara något att tänka på, vi åker ju i alla fall då och då så pass långt att han kan somna i bilen.

Men för att ändå svara på frågan så när det tidigast bli aktuellt så är han 7 år, det är om ett år, och jag vet inte hur lång han är då. Nu är han ca 125 cm lång.
  • cosinus

Bältesstolarna tycker barnen är skönare, speciellt på långresor då de ev somnar.

Min snart 11-åring sitter ff i bältesstol när vi ska långt.

4 och snart 7- åringen har så gott som alltid bältesstolar för de är så korta att där hamnar inte bältet rätt och 8-åringen har oftast kudde om vi bara ska inom stan. Då sitter gärna den äldsta utan helt eftersom hon faktiskt är över de 135 cm som är gränsen för att sitta utan.

Så vi har 4 bältesstolar men normalt sett är de fördelade 2 och 2 i våra 2 bilar för de mindre barnen och så har vi några kuddar också. Däremot stoppar vi ihop alla bältesstolarna i samma bil då vi ska långt.

• Anonym (l)

Vi hade en bil som vi vände ordinarie säte i så sonen satt i vanlig bältesstol för framlängesåkning fast baklänges i trepunktsbältet. Äldsta barnet satt baklänges på kudde. Finns bilar där man kan vända sätena och det är godkänt att åka så. Vi kolla med ntf och det var okej att åka så

• Aquavit
    Anonym (l) skrev 2015-01-21 10:27:01 följande:

Vi hade en bil som vi vände ordinarie säte i så sonen satt i vanlig bältesstol för framlängesåkning fast baklänges i trepunktsbältet. Äldsta barnet satt baklänges på kudde. Finns bilar där man kan vända sätena och det är godkänt att åka så. Vi kolla med ntf och det var okej att åka så

Jaha, finns det såna bilar man kan vända säten i, det hade jag ingen aning om. Vad har ni för bil? Av ren nyfikenhet!
  • Sisisisi

Bältesstol är mycket skönare för barnet än bara kudde. Dessutom gäller studien nya bilar där det finns krockgardiner och förutsätter i princip att barnet lutar fram huvudet i en bältesstol.

Mina barn sitter i bältesstol så länge de får plats. Äldsta kunde sitta tills han var 145 cm, då fick han kudde istället.

En bältesstol är inte särskilt dyr. Ni kan ju köpa en enklare till storasyskonet, tex britax adventure, den funkar längre än de flesta andra och kostar ca 600 kr ny. Annars ska Cybex funka väldigt länge oxå till 150 cm.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym (l)

Vi har haft en sprinter. Alltså en buss men även Renaultens espace går att vända liksom någon av wolkswagens. Alla dessa är ju stora bilar med plats för fler än 5. Vissa bilar kan man bönda sätena men det är inte tillåtet att åka så man får kolla noga.

Svar på tråden Bältesstol/bälteskudde