• amaarfocak

Erfarna av Propavan?

Tjena!

Jag fick gör några dagar sen Propavan utskrivet av min läkare för sömnbesvär. Har använt Zikoplon som funkade suveränt men eftersom Propavan inte är vanebildande så ville hon att jag skulle ta dom istället.. Ska ta 2 st 30-60 minuter innan läggdags men jag ligger ändå vaken i timmar. Tog de runt 22 igår och jag somnade vid halv 4.. hur har ni upplevt Propavan och hur många kan man egentligen ta för att inte överdosera? Vill ju kunna sova..

• Svar på tråden Erfarna av Propavan?
  • Inte

Propavan är ingen insomningstablett, det är en sömntablett. Den ska få dig att sova länge. Har du problem med insomning är Propavan inte att rekommendera. Jag tog tidigare Propavan och stilnoct i kombination för att dels kunna somna och sen slippa vakna mitt i natten för att inte kunna somna om igen.

• amaarfocak

Jag vet att Propavan är en sömntablett men man ska ju bli trött av den också. Kan inte heller säga att jag sover bättre med Propavan

• Inte

Jag sov inte bra på propavan. Sov gjorde jag när jag väl somnat men jag vart totaldäckad, det var som att blunda och sen öppna ögonen och då hade det gått en hel natt, jag var dock lika trött som om jag inte sovit alls. Jag som brukar minnas flertalet drömmar varje natt mindes ingenting. Det var som att få en blackout varje natt. Slutade ganska fort med propavanen.

• amaarfocak

Usch vad jobbigt.. jag börjar fundera på ifall ja är immun mot propavan.. nu har det gått snart två timmar sen jag tog den.. känner absolut ingenting..

• Inte

Om det var två timmar sen du tog den är det nog läge att gå och lägga dig. Släck ner och sluta titta på familjeliv.

Är det din läkare som sagt att du ska ta den vid 22? Jag tog mina propavan kl 20. Stilnoct 21:30 när jag lagt mig i sängen. Sen sov jag oftast 22.

• maddelin

Jag tar zolpidem som är insomningstablett. Den funkar bra om jag tar den nån gång ibland. Men har jag tagit den flera kvällar verkar den inte lika bra. Vet inte varför

• glutten

Jag använde Propavan under en lång period i somras. Det funkade jättebra för mig då mitt problem inte var insomningen utan att jag sov oroligt och vaknade ofta. Det är som sagt ingen insomningstablett och den gör dig inte direkt trött, utan den hjälper hjärnan att gå ner i varv. Typ. Med andra ord: om det är insomningen som är ditt problem får du nog gå tillbaka till läkaren och fortsätta diskutera medicinering. Insomningstabletter ÄR vanebildande och därmed inte så bra att ta ofta/länge, men det måste såklart vägas mot konsekvenserna av att inte få sova. Hoppas det löser sig!

• Anonym (L)

det är knte alla som sover bra på propovan. Jag blev totalt däckad av 2 st

Men man måste ju lägga sig ner och slappna av för att de skall fungera. Och kan man inte slappna av så kanske man behöver något annat?

Prata med din läkare så kan ni säkert lösa det på något sätt.

• Plainsongs

För maximal effekt av Propavan bör du ta två tabletter, göra din kvällsrutin och sen LÄGGA DIG. Du är garanterat inte immun, du vägrar bara låta hjärnan koppla ner. Bort från skärmar och störningsmoment och bara tagga ner; du kommer att få perfekt sömn.

• Gizmo

För mig funkar inte Propavan överhuvudtaget. Har problem med insomnandet och vaknar varje timme. Är lika trött när jag vaknar som när jag gick och la mig. 

Har fått Atarax och de funkar bättre, somnar nästan direkt när jag har lagt mig och kan få sova i 2 timmar innan jag vaknar. Men drömmen är ju att få sova en hel natt och vakna utvilad och pigg. Hur gör man?

• Inga bekymmer

Jag har tagit propavan några ggr för många år sen, funkade inte då bra då jag ibland inte kunde sova ändå och om jag sov så kände jag mig jätteseg till på em dagen efter. Har du inte provat Lergigan så kan det va värt att testa. Jag trodde inte på det själv då jag tidigare haft extremt svårt att sova i perioder, men det är faktiskt det som funkat allra bäst för mig. Lergigan är inte vanebildande så det borde läkaren vara positivt inställd till.

• Anonym (sömn)

Jag har ätit både stilnoct och propavan (men inte tillsammans).

Stilnoct fungerade att somna på, men vaknade sedan efter 3 timmar och kunde inte somna om.

Propavan fick jag efter jag ätit stilnoct i en månad. Skulle ta två. Tog lite längre tid att somna, men sömnen höll i sig bättre. Men jobbade heltid då så jag var rätt trög ända fram till lunch (propavan har halveringstid på 8 timmar..)(stilnoct har halveringstid på¨2-3 timmar).

Nu äter jag en propavan som jag tar vid 9 och lägger mig kl 10. Tar mellan 20-40 min att somna och även om jag vaknar under natten så brukar det gå att somna om inom 30 min.

Det viktiga när man ska somna är att försöka att inte "hetsa upp sig". Inte ligga och tänka på hur mycket klockan är och hur många timmar det är tills klockan ringer, problem som måste lösas osv. Inte förvänta sig "knock-out"-effekten som stilnoct har. Utan gå ned i varv och tänka på annat som att vara och gå på en sandstrand, vad skulle jag göra om jag vann en miljon, (go to your happy place)..

Kommer stresstankar och bilder som fladdrar förbi i rasande takt. Ger dig mitt knep.. tänk på sångstrofen till "sol vind och vatten, höga berg och djupa hav) se bilder av varje ord i strofen tills stresstankarna släpper. (funkar för mig).

• amaarfocak

Tack så jättemycket allihop! Jag snackade med min läkare och hon skrev ut Atarax och sa att jag skulle prova dom eftersom de inte ger en massa myrkrypningar. Hade panik i kroppen inatt och kunde inta alls sova, det kröp något fruktansvärt så jag fick ta en zopiknol bara för att somna och slippa myrkrypningarna..

Svar på tråden Erfarna av Propavan?