• Evernote

Dra in pass och medborgarskap för terrorister?

SD föreslår att man ska förhindra dessa att återvända. Romson svarade att "det är ingen nyckellösning, vi måste ha en bredare".

Vad är fel med SDs förslag som andra länder har?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dra in pass och medborgarskap för terrorister?
  • Flash Gordon
    omjaghinner skrev 2015-02-04 00:25:03 följande:

Jag är emot det eftersom ett medborgarskap är och ska vara absolut och alltså inget som kan dras in eller ändras. 

Ändra reglerna för vilka som har rätt till medborgarskap istället. 

Känns lite konstigt att sparka ut svenska folket ur Sverige. 

Fast medborgarskap har aldrig varit någonting "absolut". Inte ens i Sverige.

Det är inte så många år sedan det inte var tillåtet med dubbelt medborgarskap för svenska medborgare.

Ville man ha medborgarskap i något annat land var man tvungen att avsäga sig sitt svenska dito (Uffe Samuelsson i OS som helt plötsligt inte var svensk längre) och omvänt så var man tvungen att avsäga sig sitt tidigare medborgarskap om man ville ha ett svenskt.

Den enda skillnaden här och nu är om detta skall kunna göras mot ens vilja och jag anser att det kan vara högst befogat i vissa fall.
  • omjaghinner
    Flash Gordon skrev 2015-02-04 11:40:15 följande:

Fast medborgarskap har aldrig varit någonting "absolut". Inte ens i Sverige.

Det är inte så många år sedan det inte var tillåtet med dubbelt medborgarskap för svenska medborgare.

Ville man ha medborgarskap i något annat land var man tvungen att avsäga sig sitt svenska dito (Uffe Samuelsson i OS som helt plötsligt inte var svensk längre) och omvänt så var man tvungen att avsäga sig sitt tidigare medborgarskap om man ville ha ett svenskt.

Den enda skillnaden här och nu är om detta skall kunna göras mot ens vilja och jag anser att det kan vara högst befogat i vissa fall.
    Du får nog lära dig innebörden av absolut. Att avsäga sig sitt medborgarskap har inte med saken att göra. 
  • Flash Gordon
    omjaghinner skrev 2015-02-04 11:54:55 följande:
    Du får nog lära dig innebörden av absolut. Att avsäga sig sitt medborgarskap har inte med saken att göra. 
    Du kanske får förklara hur du tolkar ordet då? Om du nu vill ge dig in på ett sådant sidospår.

Annars så var det du som sa att ett medborgarskap "är och ska vara absolut". inget man kan "dra in eller ändra"

Något det aldrig varit eftersom det alltid kunnat avslutas, dragits in, ändrats. Valfritt eller som villkor.
  • mr me
    UmmAli skrev 2015-01-30 10:14:18 följande:
    Hmm, frågar dig igen. Vad får dig att tro att Assad vill ta emot terrorister som inte är syrier? Ska vi skicka alla brottslingar till honom eller hur tänkte du? Han tänker väl att vi får ta hand om vårt eget skräp.

Pengar? Vem tror du du snackar om? Det är ingen liten gatugangster du talar om. Han behöver inte dina smutsiga pengar, intjänade av vapen som sålts till rebeller som torterar ,lemlästar och halshugger hans folk. Vill han ha pengar frågar han på annat håll.

Vapen har han också, det råder ingen brist där så att säga. Men det kanske skulle underlätta om han slapp alla "frihetskämpar" från hela världen som ville avsätta honom.

Det kanske skulle underlätta för honom om vi slutade sälja vapen till länder som stöder IS. Bojkotta länder som stöder IS. Aktivt ta ställning emot IS.

Sett om sitt eget hus och ta tag i problemen, vad betyder det?
    Ja, så skulle vi kunna göra. Gadaffi var beredd att göra en sådan deal tidigare, innan han tragiskt nog dödades. Inte för att jag är ett Gadaffi-fan, men inbördeskriget efter hans frånfälle har kostat många människor livet. Om Assad skulle ställa upp på en sådan deal vet jag inte.

I övrigt håller jag givetvis med dig om att den kulturmarxistiska och kulturimperialistiska planen att störta diktatorer och ersätta dem med en västerländsk demokrati och påtvinga alla världens muslimer västerländska värderingar var, milt uttryckt, korkad.

Det fungerade inte i Afghanistan, det fungerade inte i Irak, det fungerade inte i Libyen och det fungerade inte i Syrien. Vilket inte är så konstigt eftersom det inte är Frankrike, Tyskland eller Sverige vi talar om utan länder med en annan religion, kultur och historia.

Just i det avseendet är muslimer, vilket kanske inte är så konstigt, ofta betydligt mer klarsynta än de flesta hjärntvättade marxister här i Europa.
  • mr me
    UmmAli skrev 2015-01-27 08:24:04 följande:
    Men NO SHIT, förklara det för mr me istället.
    Vad ska förklaras för mig?

Det är väl inte okänt att Assad inte har full kontroll över Syrien?
  • Anonym (Gäst)

Vad kan man göra åt passuthyrning?

• Pentagram

Oavsett hur hemska brott du begår MOT Sverige kan du inte bli av med det medborgarskap (Stig Bergling var en de facto landsförrädare och HAN behöll sitt medborgarskap) och den gällande principen tycks vara att medborgarskap kan avsägas men inte fråntas.

Jag ser ju inget skäl att BEVILJA ett medborgarskap till någon som bevisligen begått brott eller som strider för utsocknes grupp, dock.

• Linnea1994

Hur i h-te kan 9 person tycka att vi ska ta emot folk som dödat oskyldiga eller våldtagit små barn????

• Pentagram
    Linnea1994 skrev 2015-02-18 10:37:58 följande:

Hur i h-te kan 9 person tycka att vi ska ta emot folk som dödat oskyldiga eller våldtagit små barn????

Det där är nog lite av en misstolkning av röstningsresultaten... Folk skulle kunna rösta emot att ta ifrån dömda pedofiler medborgarskap utan att för den skulle tycka att pedofili är bra eller att vi borde ta emot pedofiler i landet, exempelvis.
  • TOW 2B Aero
    Anonym (drer) skrev 2015-02-19 17:23:23 följande:

Ge dom ett skott i nacken istället så är just de problemet löst ,kullor är billiga

Korrekt,enkelt och effetkivt så slipper skattebetalarna ta massa kostander för kriminalvård etc.
  • Rataxes

Utvisa dem till Assadregimen istället.

Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • Anonym (drer)
    TOW 2B Aero skrev 2015-02-19 17:47:53 följande:
    Korrekt,enkelt och effetkivt så slipper skattebetalarna ta massa kostander för kriminalvård etc.
    Sverige ska dalta och vara så jävla pedagogisk mot stackars mördare våldtäktsmän och terrorister ,nhhhhhaaaa stackars små dom har inga fritidsgårdar då är det ok att mörda och våldta till höger och vänster

Gärningsmännen ursäktas och tycks synd medans offret skuldbeläggs 

Så ser sverige ut 2015,föreslår att man inför dödsstraffet och skärper alla andra straff, sverige skulle bli mer välmående

Det är nog nu,brottslingar ska straffas hårt och inte belönas

SD 2014 och SD 2018 vi ska ta tillbaka och rädda sverige
  • Anonym (Plit)
    Anonym (drer) skrev 2015-02-19 20:25:55 följande:
    Sverige ska dalta och vara så jävla pedagogisk mot stackars mördare våldtäktsmän och terrorister ,nhhhhhaaaa stackars små dom har inga fritidsgårdar då är det ok att mörda och våldta till höger och vänster

Gärningsmännen ursäktas och tycks synd medans offret skuldbeläggs 

Så ser sverige ut 2015,föreslår att man inför dödsstraffet och skärper alla andra straff, sverige skulle bli mer välmående

Det är nog nu,brottslingar ska straffas hårt och inte belönas

SD 2014 och SD 2018 vi ska ta tillbaka och rädda sverige
    Och en vanlig tjuv ska man hugga handen av?
  • Nenne666
    Anonym (Plit) skrev 2015-02-20 03:58:08 följande:
    Och en vanlig tjuv ska man hugga handen av?
    Pratar vi om IS så räcker det inte att högga handen av dom. Dom ska fan inte in i landet. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter att dom ens kan andas luften här. Jag blir mer än gärna kallad rasist framför att stå för vad dessa odjur pysslar med.
  • Donum
    Pentagram skrev 2015-02-18 07:44:09 följande:

Oavsett hur hemska brott du begår MOT Sverige kan du inte bli av med det medborgarskap (Stig Bergling var en de facto landsförrädare och HAN behöll sitt medborgarskap) och den gällande principen tycks vara att medborgarskap kan avsägas men inte fråntas.

Jag ser ju inget skäl att BEVILJA ett medborgarskap till någon som bevisligen begått brott eller som strider för utsocknes grupp, dock.

Just så.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sjuttiofemman

Jag tycker vi ska dra in pass och medborgarskap för nationalister. Dessa människor är svenskfientliga och vi har inte råd att ha dem i Sverige.

• ölburk2

Dåligt, det bara pushar desa extremister i den riktning vi inte vill.., typisk hämdåtgärd som inte fungerar.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Dra in pass och medborgarskap för terrorister?