• Anonym (tfp)

fråga om tfp

Hej.
    Vi har tre barn. Jag är FL med det yngsta barnet samtidigt som jag springvikarierar. När jag jobbar tar då min man hand om alla tre barn. De två äldsta barnen går 15 h/ v på förskola.  
    Min man är i vanliga fall FL 25 % med det mellersta barnet och jobbar 75 % kvällstid. Nu är han sjukskriven på heltid sedan en månad tillbaks så att han varken kan ta hand om barn eller jobba. Har jag rätt att ta ut tfp istället för fp då jag nu måste vara hemma och ta hand om barnen och inte kan jobba?

• Svar på tråden fråga om tfp
  • Försäkringskassan

Hej!

När ordinarie vårdare som är föräldraledig blir sjuk kan det bli gällande med tillfällig föräldrapenning (vab) om man behöver avstå arbete för det.

Är det yngsta barnet under 8 månader är det endast föräldrapenning man kan ta ut om de äldre barnen är på förskolan när ordinarie vårdare blir sjuk.

Är de äldre barnen hemma helt från förskolan kan man ansöka om vab om det är arbetsdagar man behöver avstå ifrån annars är det föräldrapenning man får ta ut.

När ordinarie vårdare blir sjuk och har föräldrapenning helt eller delvis ska man även kontakta oss för att stoppa sin föräldrapenning samt göra en sjukanmälan. Detta för att kunna ansöka om sjukpenning för den delen man är föräldraledig för. För den delen som man är i arbete får man sjuklön från sin arbetsgivare och för den delen man har föräldrapenning får man ansöka om sjukpenning från oss. Från 15:e sjukdag tar Försäkringskassan över hela sjukskrivningen.

Hälsningar

Asta, handläggare     

• Anonym (tfp)

Jag har ju inte haft något fast arbete som jag avstått från. Men eftersom min man har varit sjukskriven så har jag inte kunnat göra mig tillgänglig på vikarieförmedling för att kunna jobba. Det yngsta barnet är äldre än 1 år och är hemma på heltid och tas ju i vanliga fall hand om av min man när jag vikarierar. Kan jag alltså inte ta ut någon tfp då eftersom jag bara missat tänkta vikariat och inget konkret?

Min man har inte anmält något till försäkringskassan mer än att han gjort en ansökan om sjukpenning på hemsidan. Hans arbetsgivare skickade in sjukanmälan efter två veckor. Min man tog bara bort den anmälda fp från hemsidan genom sin e-legitimation. Kan han anmäla i efterhand att han ska ha sjukpenning från er de 25% han skulle varit föräldraledig? Alla sjukintyg finns ju inne hos er redan. Han sjukskrev sig själv först en fredag som var första sjuka dagen, och gick sedan till läkare på måndagen och fick sjukintyg från det datumet.

Svar på tråden fråga om tfp