• snabelap

RUL avvikande mått

Var på ultraljud idag och fick reda på att vår lilla tjej verkar helt okej, men att lårbenet är långt jämfört med huvud och mag-mått. Personalen sa att det kan bero på att båda jag och min partner är långa, men att de ändå vill att jag ska komma tillbaka om två veckor för en ny undersökning. Är nu i v 19 och blev vid KUB beräknad att få bebisen 1 juni, men vid detta ultraljud blev jag beräknad två veckor senare! Kan inte låta bli att bli jätteorolig, om jag förstod det rätt är det för att huvudmått och magmått visade på beräknat 2  veckor senare, men inte lårbenet? Långa ben gör väl inget, men tycker det låter mer oroväckande om det är så att huvud o mage ligger två veckor efter! Är så sjukt orolig o kan inte sluta tänka på det, någon som har varit med om liknande eller har nån aning om vad det kan bero på?

• Svar på tråden RUL avvikande mått
  • Flickan och kråkan

Förstår att du oroar dig, men du ska se att det är inom normalspannet men att de dubbelkollar (vilket de brukar göra om de skiljer två veckor tror jag). Barn är ju individer. Jag var inte uppmärksam på måtten med mina flrsta två barn men reagerade vid rul med mitt tredje. Dateringen blev riktig utifrån tidigare beräkning, men det enda som stämde ned det var bukmåttet. Huvudet var en vecka äldre...drygt...och lårbenet en vecka yngre. Utifrån enbart måtten så skiljde det alltså mer än två veckor på lårben och huvud. Alla tre barnen har varit relativt korta när de fötts och haft stora huvuden. Ärftligt helt enkelt.

• snabelap

Jag hoppas verkligen det:( Det verkade som att måtten mellan lårben och övriga mått bara skiljde nån vecka mellan (min sambo hade dock för långa ben när han föddes, så det kan ju vara ärftligt) men känns inte så kul om bebben är 2 veckor för liten:( Jag har verkligen kräkts jättemkt under graviditeten, först nu senaste veckan som det har börjat rätta till sig, o till råga på det var jag underviktig från början. Nån som vet om sånt kan påverka? Det känns verkligen urjobbigt att behöva vänta på nytt UL, har legat o grinat hela dagen för att jag är så orolig. Det här är första gången jag är gravid o det känns som att allt bara går fel:(

• snabelap
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-02 19:20:44 följande:

Förstår att du oroar dig, men du ska se att det är inom normalspannet men att de dubbelkollar (vilket de brukar göra om de skiljer två veckor tror jag). Barn är ju individer. Jag var inte uppmärksam på måtten med mina flrsta två barn men reagerade vid rul med mitt tredje. Dateringen blev riktig utifrån tidigare beräkning, men det enda som stämde ned det var bukmåttet. Huvudet var en vecka äldre...drygt...och lårbenet en vecka yngre. Utifrån enbart måtten så skiljde det alltså mer än två veckor på lårben och huvud. Alla tre barnen har varit relativt korta när de fötts och haft stora huvuden. Ärftligt helt enkelt.

Tack för svar!:D
  • flerbarnsmamma5

Hejsan, jag oroade ihjäl mig fast över motsatta mått. Det hela började med att det skiljde ca 1,5 vecka mellan huvud och lårben. Men i v 40 så var huvudet motsvarande 42 v och lårben motsvarande 37 v. Jag trodde jag skulle bryta ihop och var säker på att ngt var tokigt med vår dotter! Ut kom hon, oerhört söt och helt perfekt med ett mkt stort bakhuvud och väldigt korta söta ben å allrahelst låren:) ingen av våra andra barn ser ut så men vår sista är alldeles frisk, söt och normal. Bara inte helt på normalkurvan på sina proportioner:) oroa dig inte mer nu, jag hittade utländska sidor där jag läste å där framgick tydligt att variationerna ÄR stora på bebisarna. De kollar bara dör säkerhets skull!

• snabelap

Ah, ok, men har det någon betydelse om det är innan vecka 21?Vad jag förstod som så växer alla barn "någorlunda lika" fram till vecka 21, efter det är det mer individuellt. I mitt fall är det ju innan vecka 21:(

• litenmor

Hej! Jag väntar andra barnet och min barnmorska säger (vilket jag hört från fler håll) att barnen växer lika fram till v.12-14 nån gång och sen är det utvecklingen helt individuell. Du ska inte oroa dig, men jag förstår dig! Blev sjukskriven första grav. pga oro/ångest. Tänk så här; hur ser bäbisar ut som du ser på stan eller vänners bebisar? Alla ser olika ut. Vissa är tjocka, korta, har stora huvuden jämfört mef övriga kroppen eller som min liten och smal :) lycka till med allt!

• Flickan och kråkan
    snabelap skrev 2015-01-04 23:00:24 följande:

Ah, ok, men har det någon betydelse om det är innan vecka 21?Vad jag förstod som så växer alla barn "någorlunda lika" fram till vecka 21, efter det är det mer individuellt. I mitt fall är det ju innan vecka 21:(

Måtten på mitt tredje barn var på RUL i v.18+, så.... . Med tanke på att det skilde två veckor (drygt) mellan min sista sons huvud och lårben så tar jag det där med att "alla växer likadant" med en nypa salt .-). Vi gjorde dessutom fvp i v.15+ som visade ungefär samma skillnad i mått. Helt normalt.
  • snabelap

Åh, vad skönt att höra! Känner mig lite vilsen, har inte riktigt några bekanta som har barn än, och då jag har kräkts så mkt under graviditeten kan jag inte låta bli att känna att det kanske kan vara farligt,men nu känns det lite bättre. Om det är fler som varit med om liknande får ni gärna berätta!

• ssa123

Vi hade samma fast tvärtom. För korta lårben. För stort huvud och buken var enl det datum jag hade enl sm. Gjordes mängder med ul. Alltid samma siffror. Ut kom en liten liten dam som var helt proportionerlig men väldigt liten. Är idag fortfarande liten men fullt frisk

• Sommarfrö

Hur har det gått för er TS, är i en liknande situation nu. Vi ska på specialultraljud på måndag Och kolla upp detta noggrannare.

Gustaf - 20111116
  • snabelap
    Sommarfrö skrev 2015-03-26 16:15:10 följande:

Hur har det gått för er TS, är i en liknande situation nu. Vi ska på specialultraljud på måndag Och kolla upp detta noggrannare.

När vi kom tillbaka på ultraljud så börja de med att berätta att de mätt lite fel, så egentligen så var bebisen "två dagar äldre" än när de senast mätte, och då hamnade alla mått inom "normalvärdena". Eftersom jag var väldigt nojjig så passade jag på att fråga så mycket som möjligt eftersom måttena ändå skiljde sig väldigt mycket från varandra, men den specialläkaren som var med sa ungefär så här " Värdena vi har satt som "normala" är ju beräknade av medelsnittet av barn i sverige, men det är ju absolut ingen sanning för vad som är normalt. Jag tror inte det är några som helst fel med dom mått er bebis har, det enda som måtten säger är att bebisen kommer vara lite längre, lite smalare och ha lite mindre huvud än genomsnittet, inget mer. Jag tycker inte det är så konstigt heller, när man ser på föräldrarna" . Jag och min sambo är båda väldigt långa,och smala och både han och jag har långa ben i förhållande till överkropp. Så kände mig faktiskt lugnare efteråt. Nu är jag gravid i snart 8:de månaden och SF-måtten ligger precis på genomsnittet så det känns ju bra:) kanske påverkade det ändå lite att jag spydde konstant de första 4 månaderna:)
Svar på tråden RUL avvikande mått