• Anonym (Tveksam)

Skulle du lämna en som röker på?

Min man har börjat att röka både hasch om marijuana ett par -tre gånger i veckan och jag tycker inte om detta alls. Han är inte hög när barnen är närvarande. Han har flera vänner som brukar droger och anser att jag överdriver att det är många föräldrar som röker på och han påstår att det är vanligare än vad jag tror. Han funderar även på att börja odla hemma och sälja men accepterar när jag säger nej till det....

Jag själv har aldrig testat droger och har ingen erfarenhet av det, är orolig att det kan leda till ett ogynnsamt missbruk som framöver kanske påverkar barnen och familjen. Barnen är fortfarande mkt små ännu men har funderingar hur det blir när dem närmar sig tonåren.

Hur ser ni andra på det hela skulle ni kunna leva med någon som röker på?

• Svar på tråden Skulle du lämna en som röker på?
  • MammAmma

Så länge min partner inte odlade själv, inte sålde och inte missbrukade så skulle jag inte ha några problem alls med att han röker på. Gör det själv då och då så allt annat vore ju hyckleri från min sida Tungan ute

• Anonym (-)

Jag lämnade av den anledning - samt ett extremt öldrickande.

• Anonym (singoalla)

Det skulle bero helt på vad orsaken till rökandet är. Röker han för att fly från sina problem eller röker han för att göra det roliga roligare?

Röker han för att fly från sina problem så skulle jag lämna. Röker han för att få maten att smaka godare, filmerna att bli bättre och få musiken mer levande så skulle jag inte oroa mig.

Men det där med att odla hemma och sälja är ju ren idioti! Då snackar vi inte ringa narkotikabrott längre, då snackar vi fängelse. Ska man prompt odla hemma så gör man det för eget bruk endast.

• Carnitas
    Anonym (Anna) skrev 2014-12-29 22:14:44 följande:
    Man köper drogerna. De som säljer har ofta span på sig och är kända av polisen sedan innan. Det är en stor risk.
    Man köper idag sina droger på nätet och inrikes, finns inget span där.
    Men du har rätt det KAN finnas en risk, men de som tar åtgärder så är denna risk låg.
  • Carnitas
    Anonym (Tveksam) skrev 2014-12-29 22:26:07 följande:
    Han försöker få mig att tro att jag överdriver det hela och att jag bara är nojig. Känns bra att kunna få lite perspektiv utifrån men känns väldigt svårt att lämna honom han är min stora kärlek och pappan till mina barn 

Det kanske du gör, det kanske du inte gör.

Men har han i övrigt varit ärlig om sin konsumtion?
    Berättade allt för min sambo då jag av medicinska skäl skulle ta cannabis.
    Det emottogs sådär först, men sen såg att jag blev en helt annan människa utan smärta.
    Och att hon inte märkte någon som helst skillnad i hur jag var, så uppkom en acceptans.
    Sen slutade jag med cannabis, då av någon underlig anledning så blev smärtan så låg att den inte längre krävde någon former av smärtlindring.

• Carnitas
    Anonym (Ewa) skrev 2014-12-29 22:35:17 följande:
    Odla hemma? Hur tänker han? Han sätter inte bara sig själv i skiten utan sin kvinna och dina barn! Socialen blir inkopplad osv om ngn skulle komma på att han odlar sån skit hemma.

Har själv erfarenhet av en sambo som rökte på. (Dock var vi unga , 23år) Började med att han rökte på ute och knte visade sig påverkad för mig för han visste hur mkt jag avskydde det. MEN i ett missbruk både för missbrukaren och som med beroende suddas gränser ut. Efter några år flyttade jag ifrån honom , stod inte ut mer och han gick mer och mer ner i träsket. Den som säger att inte cannabis inte är så farligt snackar skit. Man blir passiv, lat, trög i skallen, drar sig undan socialt, ångest, depp och mkt mer.

Lite fel där, sån blir man först om man röker hela tiden.

Folk tar hela tiden exempel på den värsta missbrukaren, denna är inte speciellt typisk för alla som konsumerar cannabis.
    Då de utgör en mycket liten minoritet av alla som konsumerar cannabis.

• Anonym (ickeproblem)

Lika lite som jag skulle lämna en som häller i sig nervgift då och då skulle jag lämna en som använder valfri annan drog med ansvar.

Drognamn definierar inte folk, det är hur folk använder sina droger som avgör.

Odla hemma med barn däremot är en chansning, gör man det ordentligt från grunden så behöver inget hända men om olyckan skulle vara framme så riskerar man till och med fängelse.

Hur absurt det än låter, fängelse för att odla några blommor hemma.

• The sea refuses no river

Jag skulle bekymra mig mer över hur du tycker att han är som person och vad du tycker om att umgås med honom.

Dels för att cannabis är en relativt oproblematisk drog att nyttja - men främst för att det i min mening har mindre betydelse vad människor gör med sina egna liv för mig, än hur de agerar mot omvärlden.

Huruvida en människa har ett problematiskt förhållande till alkohol bestäms ju framförallt grundat på hur det påverkar dens relation till omvärlden. En kan ju dricka ett par öl om dagen utan att påverka negativt något annat en självhälsan - medans en annan blir otrevlig att umgås med efter bara ett glas vin.

Då föredrar jag ju att umgås med människor som gör mig glad, som jag trivs med, och har roligt med. Och som är empatiska. Hur de själva väljer att leva sina privata liv lägger jag mig inte i mer än att det givetvis är kul att diskutera den privata upplevelsen av livet.

Livet är mer än kultur, och jag tycker att man ska akta sig för att halka in för mycket på ett tunnelseende. Bättre då att vara fördomsfri och hålla i huvudet, att ingen vet vad livet går ut på - ingen har någon aning över huvud taget. Så låt oss njuta av det och dela med oss av våra erfarenheter med varandra istället för att fördömma dem.

• Carnitas
    The sea refuses no river skrev 2014-12-31 17:29:54 följande:
    Jag skulle bekymra mig mer över hur du tycker att han är som person och vad du tycker om att umgås med honom.

Dels för att cannabis är en relativt oproblematisk drog att nyttja - men främst för att det i min mening har mindre betydelse vad människor gör med sina egna liv för mig, än hur de agerar mot omvärlden.

Huruvida en människa har ett problematiskt förhållande till alkohol bestäms ju framförallt grundat på hur det påverkar dens relation till omvärlden. En kan ju dricka ett par öl om dagen utan att påverka negativt något annat en självhälsan - medans en annan blir otrevlig att umgås med efter bara ett glas vin.

Då föredrar jag ju att umgås med människor som gör mig glad, som jag trivs med, och har roligt med. Och som är empatiska. Hur de själva väljer att leva sina privata liv lägger jag mig inte i mer än att det givetvis är kul att diskutera den privata upplevelsen av livet.

Livet är mer än kultur, och jag tycker att man ska akta sig för att halka in för mycket på ett tunnelseende. Bättre då att vara fördomsfri och hålla i huvudet, att ingen vet vad livet går ut på - ingen har någon aning över huvud taget. Så låt oss njuta av det och dela med oss av våra erfarenheter med varandra istället för att fördömma dem.

Usch dom har jag träffat på några gånger i mitt liv.
    Jag alltid varit väldigt förundrad i hur stora personlighetsförändringar man kan få på så lite alkohol.
    Kan ju lite köpa det om man är askalas och inte har koll på nått.
    Men har man dragit i sig ett eller ett par glas vin eller 3-4 öl(~5,5%), och helt tappar vett.
    Så är de flesta rätt lite påverkade(de är dessa jag pratar om), men får denna grava personlighetsförändringen.

Men visst får man personlighetsförändringar på cannabis också, men extremt sällan så man stör omgivningen.
    Dock är beblanda sig med berusade och inte själv vara berusad som väldigt tråkigt.
    Och det gäller alla droger även alkohol, kanske tom speciellt alkohol.

• Lilje

Jag är redan ihop med en, det är inga problem alls. Han är inte hög runt barnen, och det påverkar inte hans övriga liv alls. Han har fast jobb, bostadsrätt, ordnad ekonomi och är den mest sansade människan jag känner.

• Carnitas
    Lilje skrev 2014-12-31 18:36:06 följande:
    Jag är redan ihop med en, det är inga problem alls. Han är inte hög runt barnen, och det påverkar inte hans övriga liv alls. Han har fast jobb, bostadsrätt, ordnad ekonomi och är den mest sansade människan jag känner.

Problemet är ju att man vill skapa stigman, och att du berättar en sådan här berättelse.
    Gör anticannabis folket rosenrasande, skulle inte förvåna mig om de anmäler ditt inlägg för att du sätter cannabis i positiv dager.
    Sen om du bara berättar i hur det är och för de flesta som konsumerar cannabis, är nått de inte är intresserad av.
    Själv känner jag ett antal som röker cannabis, alla har helt vanliga liv(förutom cannabis då).
    Och de som sköter sina liv och åtagande, är en mycket klar majoritet.

• Anonym (A)
    Lilje skrev 2014-12-31 18:36:06 följande:

Fast det är ju orelevant rent lagligt sett och det är ju extremt ansvarslöst om han blir anmäld/påkommen av polisen och ni får soc efter er osv. Det är ju, trots vad man själv tycker om saken eller inte, klassat som en olaglig drog med rättsliga påföljder om man innehar eller brukar den.

Förstår inte hur man kan riskera något sådant bara för att få röka på.
  • Anonym (Anna28)

Klart min fästman får röka,han arbetar hårt är en lugn och stabil far och gör rätt för sig,några dagar i veckan tycker han om att röka en joint eller äta en hasch muffin medan vi myser i soffan,ibland tar jag också några bloss

Så länge det är ett bruk är det ok

Svar på tråden Skulle du lämna en som röker på?