• Anonym (Tveksam)

Skulle du lämna en som röker på?

Min man har börjat att röka både hasch om marijuana ett par -tre gånger i veckan och jag tycker inte om detta alls. Han är inte hög när barnen är närvarande. Han har flera vänner som brukar droger och anser att jag överdriver att det är många föräldrar som röker på och han påstår att det är vanligare än vad jag tror. Han funderar även på att börja odla hemma och sälja men accepterar när jag säger nej till det....

Jag själv har aldrig testat droger och har ingen erfarenhet av det, är orolig att det kan leda till ett ogynnsamt missbruk som framöver kanske påverkar barnen och familjen. Barnen är fortfarande mkt små ännu men har funderingar hur det blir när dem närmar sig tonåren.

Hur ser ni andra på det hela skulle ni kunna leva med någon som röker på?

• Svar på tråden Skulle du lämna en som röker på?
  • Hanne

Jag hade givit ett ultimatum, sluta droga eller jag lämnar. Inte minst med tanke på barnen.

• Carnitas
    Drottningen70 skrev 2014-12-29 22:04:19 följande:
    Om jag hade barn så skulle jag absolut utan tvekan göra det. Alldeles för stora sociala och juridiska risker förknippade med bruk av illegala droger för att det ska vara förenligt med familjeliv. Skulle aldrig riskera att mina barn fick uppleva poliser som dök upp för att göra husrannsakan, anmälan till socialtjänsten etc.

Det är baksidan av narkotikapolitiken helt klart.
    Dock är risken att åka dit låg idag, då poliser sällan åker på att det "luktar att dom rökar cannabis" längre.
    Och springer man inte på stan hög.

Så är den risken väldigt låg, dock så finns den där.

• Anonym (Anna)
    Drottningen70 skrev 2014-12-29 22:04:19 följande:

Om jag hade barn så skulle jag absolut utan tvekan göra det. Alldeles för stora sociala och juridiska risker förknippade med bruk av illegala droger för att det ska vara förenligt med familjeliv. Skulle aldrig riskera att mina barn fick uppleva poliser som dök upp för att göra husrannsakan, anmälan till socialtjänsten etc.

Samma här.
  • Anonym

Lämnat samma dag jag fick reda på det. Här är det noll tolerans.

• Anonym (Anna)
    Carnitas skrev 2014-12-29 22:11:05 följande:

Det är baksidan av narkotikapolitiken helt klart.
    Dock är risken att åka dit låg idag, då poliser sällan åker på att det "luktar att dom rökar cannabis" längre.
    Och springer man inte på stan hög.

Så är den risken väldigt låg, dock så finns den där.

Man köper drogerna. De som säljer har ofta span på sig och är kända av polisen sedan innan. Det är en stor risk.
  • Anonym (Tveksam)

Han försöker få mig att tro att jag överdriver det hela och att jag bara är nojig. Känns bra att kunna få lite perspektiv utifrån men känns väldigt svårt att lämna honom han är min stora kärlek och pappan till mina barn 

• Anonym (Tveksam)

Han försöker få mig att tro att jag överdriver det hela och att jag bara är nojig. Känns bra att kunna få lite perspektiv utifrån men känns väldigt svårt att lämna honom han är min stora kärlek och pappan till mina barn 

• Anonym (.,.,.)

Jag rökte rätt mycket för en tid sedan och det var självmedicinering pga att jag hade varit med om en del rätt jobbiga saker(våldtäkt, misshandel). Jag hade inga problem att sluta och saknar det inte nu trots att jag rökte ganska mycket under en period. Men, det hjälpte för stunden, det gör dock inget bättre i längden, hans problem kan snarare bli värre. Risken finns att han gräver ner sig själv totalt, han måste dock inse det själv, han måste vilja sluta.

Jag gissar att han mår rätt dåligt och det är helt upp till dig om du lämnar eller stannar, du kan inte ta på dig hans dåliga mående. Jag vet faktiskt inte vad du kan göra för att hjälpa, det jag behövde var tid, tid att inse att det jag höll på med gjorde allt värre och att det var bättre att ta tag i allt det jobbiga. 

• Anonym (skärp dig)
    Anonym (Tveksam) skrev 2014-12-29 22:25:51 följande:

Den dagen ni åker på en utredning på soc efter en anmälan kanske du ändrar dig?
  • Anonym (Ewa)

Odla hemma? Hur tänker han? Han sätter inte bara sig själv i skiten utan sin kvinna och dina barn! Socialen blir inkopplad osv om ngn skulle komma på att han odlar sån skit hemma.

Har själv erfarenhet av en sambo som rökte på. (Dock var vi unga , 23år) Började med att han rökte på ute och knte visade sig påverkad för mig för han visste hur mkt jag avskydde det. MEN i ett missbruk både för missbrukaren och som med beroende suddas gränser ut. Efter några år flyttade jag ifrån honom , stod inte ut mer och han gick mer och mer ner i träsket. Den som säger att inte cannabis inte är så farligt snackar skit. Man blir passiv, lat, trög i skallen, drar sig undan socialt, ångest, depp och mkt mer.

Svar på tråden Skulle du lämna en som röker på?