• Anonym (boendeförälder)

Avdrag på underhåll

Jag har tre barn med min exman. De hälsar på honom varannan helg (torsdag kväll till måndag morgon). Jag betalar barnomsorg, försäkringar, alla fritidsaktiviteter, alla mediciner. Allt förutom vad de förbrukar hemma hos honom.

Jag får barnbidragen. Han betalar 1900 kr i underhåll för alla tre barnen tillsammans.  Minimum är ju annars 1273 per barn vilket alltså borde bli 3819 kr i månaden, inte 1900 kr. Jag har varit schysst och accepterat det alldeles för länge. Men nu känner jag att det inte funkar längre, barnen blir inte precis billigare heller när de blir äldre. Han tjatar om att han inte har råd och att han har rätt att göra avdrag.

Som jag har förstått det får man göra ett avdrag för varje helt dygn som barnen är hos umgängesföräldern om det är 6 dygn eller mer per månad. 1/40 av underhållsstödet. Han har barnen exakt 6 hela dygn per månad då de dagar han hämtar och lämnar inte räknas. Hur mycket får han då dra av? Knappast 2000 kr.

Vad betalar era umgängesföräldrar i underhåll? Hur mycket drar de av? Betalar de via fk eller direkt till er? Har ni behövt bråka om det?

Jag överväger att vända mig till fk, men jag vet att det kommer bli ett himla liv i så fall.

• Svar på tråden Avdrag på underhåll
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-27 18:41:34 följande:

Menade att om man har en dom via tingsrätten på umgänge men underhållet via fk så lämnar man in domen till fk så beräknar dom ett standardavdrag så att man betalar samma belopp hela året.

Detta gäller även om man har ett avtal på umgänge via familjerätten. Då behöver man inte göra avdragen varje månad utan det är beräknat på hur det är tänkt att man ska ha barnen

Menar du detta?

"Du får inte göra något avdrag om hänsyn till umgängeskostnader har tagits redan när underhållsbidraget fastställdes och bidraget därför har bestämts till ett lägre belopp än normalt". - See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Jag tror faktiskt bara det gäller vid fastställt underhållsbidrag. Alltså inte underhållsstöd genom försäkringskassan.
  • Brumma
    Anonym (plutt) skrev 2014-12-27 17:11:56 följande:

Det beror på vad man inkluderar i barnens kostnader. Om man bara tar allt vabbande man tar för småbarn så äter det snabbt upp underhållsbidraget så att det inte blir någonting kvar. Så det beror helt och hålket på vems perspektiv man tar.

Anledningen till att det aldrig kommer att bli någon ordentlig höjning av underhållsbidraget är INTE för att barn är så himla billiga utan för det krångliga svenska bidragssystemets skull samt för att politikerna inte vill stöta sig med sin stora skara väljare som råkar vara snåla umgängesföräldrar.

Du tror inte det finns lika många väljare som önskar en ökning?

Jag har barn själv så jag är medveten om kostnaderna...
  • Anonym (fk)
    Brumma skrev 2014-12-27 22:26:28 följande:
    Menar du detta?

"Du får inte göra något avdrag om hänsyn till umgängeskostnader har tagits redan när underhållsbidraget fastställdes och bidraget därför har bestämts till ett lägre belopp än normalt". - See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Jag tror faktiskt bara det gäller vid fastställt underhållsbidrag. Alltså inte underhållsstöd genom försäkringskassan.
    Nej det du citerade är menat  för underhållsbidrag som man har beräknat själva eller med hjälp av TR och fått en dom på vad umgängesföräldern ska betala. Då går man ju inte via  försäkringskassan.

Men om man inte har ett avtal eller dom på underhållsbidrag utan enbart på umgänge så kan man använda domen/avtalet till att göra en standardberäkning för underhållsbidraget som man får via fk.
    Så får umgängesföräldern betala ett lite lägre belopp varje månad istället för att göra avdrag varje månad. De räknar då med att man följer domen.
    Om nu umgängesföräldern har barnet mer än 6 dagar i månaden vill säga....
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 10:14:32 följande:

Nej det du citerade är menat  för underhållsbidrag som man har beräknat själva eller med hjälp av TR och fått en dom på vad umgängesföräldern ska betala. Då går man ju inte via  försäkringskassan.

Men om man inte har ett avtal eller dom på underhållsbidrag utan enbart på umgänge så kan man använda domen/avtalet till att göra en standardberäkning för underhållsbidraget som man får via fk.

Så får umgängesföräldern betala ett lite lägre belopp varje månad istället för att göra avdrag varje månad. De räknar då med att man följer domen.

Om nu umgängesföräldern har barnet mer än 6 dagar i månaden vill säga....

Ok. Visste inte att försäkringskassan ändrade i sina utbetaningar efter överenskommelse. Det är ju inte underhållsbidrag utan underhållsstöd.. vilket alltid skall vara en fast summa (f.n 1273).

Jag hittar ingen info om detta. Kan du länka till information? För jag är inte helt säker på att det stämmer :)
  • Anonym (fk)

Ska se om jag hittar en bra länk om det.

Underhållsstödet är alltid 1273 som du säger.. men man får göra avdrag på det om man har barnen mer än de 6 dagarna (eller 5 dagar i rad). Så då blir ju utbetalningen oxå mindre. Så alla som har underhållsstödet får ju inte 1273 kr

• Anonym (fk)

Äsch kan inte länk med telefonen.

Om du googlar på nettoberäkning på underhållsstödet så får du upp en pdf fil där det står info om det.

Jag vet att det funkar för vi har haft det så där pappan har betalt typ 900 något varje månad året om.

• Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 14:54:24 följande:

Ska se om jag hittar en bra länk om det.

Underhållsstödet är alltid 1273 som du säger.. men man får göra avdrag på det om man har barnen mer än de 6 dagarna (eller 5 dagar i rad). Så då blir ju utbetalningen oxå mindre. Så alla som har underhållsstödet får ju inte 1273 kr

Jo DET vet jag. Men du skrev att man kunde minska beloppet varje månad utan att göra avdrag.. och jag u dra om man verkligen får det..

Men ÄR det så är jag den förste att erkänna att jag har fel och tacka för länken. Jag gillar att lära mig ngt nytt ;)
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 15:00:59 följande:

Äsch kan inte länk med telefonen.

Om du googlar på nettoberäkning på underhållsstödet så får du upp en pdf fil där det står info om det.

Jag vet att det funkar för vi har haft det så där pappan har betalt typ 900 något varje månad året om.

Ok i. Ska göra det ikväll när jag kommer hem :)

Som sagt - lär mig gärna ngt nytt : D
  • Anonym (fk)
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:JsP6_Kx1s8cJ:https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0022dfaa-91fe-4c2d-ab85-ce503f992467/4079-E-underhallsstod-nettoberakning.pdf%3FMOD%3DAJPERES+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Blev en väldigt lång länk...men hoppas  den funkar.

Det blir ju att man ändå gör ett avdrag, men ett nettoavdrag beräknat på hur många dagar man kommer ha barnet på ett år enligt domen eller avtalet :)
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 15:18:00 följande:

webcache.googleusercontent.com/search%3FMOD%3DAJPERES+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Blev en väldigt lång länk...men hoppas  den funkar.

Det blir ju att man ändå gör ett avdrag, men ett nettoavdrag beräknat på hur många dagar man kommer ha barnet på ett år enligt domen eller avtalet :)

Där ser man :)

Tack för länken ;)
  • Anonym (juristen)

vad har han för årsinkomst?
    Du kan stämma på underhållsbidrag i tingsrätten och få 3 retroaktivt.

Svar på tråden Avdrag på underhåll