• ArgaMamman81

Godis till barn på kalas?!?!

Min 8 åriga dotter har en klasskompis som fyllde 8 år på julafton. Dom Hade kalaset idag (Juldan). Min dotter var jätteförväntansfull och hade valt ut den bästa presenten enligt henne! Jag åkte dit och lämnade av henne. När jag sedan kom och hämtade henne 4 timmar senare var hon helt förkrossad. Det visade sig att dom hade bjudit på både korv med bröd och pulvermos. Pch till efterrätt glass. Min dotter äter inget av detta då vi varken äter halvfabrikat eller socker. Med det värsta var det att dom bjöd på en godispåse vid slutet av kalaset! Hur FAN rent ut sagt kan man bjuda på halvfabrikat och godis till barn? Inga av mina barn (3, 8, 12) har någonsin ens smakar godis och hade inte planerat att dom skulle göra det än på ett bra tag heller! Hade tänkt att ringa Till födelsedagsbarnetS mamma imorgon och prata med henne om detta! Det är inte acceptabelt! Hemma hos oss bjuds det på en ordentlig köttbit och ekologisk fruktsallad på kalas! Skulle jag bjudit på eb sånhär sockerchock skulle jag iaf ringt till föräldrarna till de bjudna barnen och frågat om det bar okej, vilket jag önskar att denna mamma hade gjort!

Önskar att folk blev lite mer hälsomedvetna och inte stoppade i barnen vad som helst!

• Svar på tråden Godis till barn på kalas?!?!
  • stinasMamma77

Jag gillar inte heller konseptet med godis till barn! Men är det kalas så är det! Dock borde det bjudas på bättre mat så äter inte barnen så mycket socker efter!

• stinasMamma77
    reagan skrev 2014-12-26 15:08:34 följande:

Jag bjuder också på en rejäl köttbit när det är barnkalas. Ingen fruktsallad dock med tanke på kolhydraterna.

Och jag håller ALLTID svansen kammad.

Kött tycker jag är en bra måltid på ett kalas! Som ja skev så är det bättre med en rejäl måltod
  • stinasMamma77
    Mika86 skrev 2014-12-26 15:01:02 följande:

Är kanske nere i södern vi är såna o alla 08or som är annorlundare.

Tycker det är fel att dra alla oss Lidingöbor (och Stockholm öht) över en kant! Alla är inte sånna! Jag har en tjock granna som äter massor av godis! Och vänninor som ger sina barn ekologiskt godis! Godis får man äta ibland!
  • Filiplopp

Tror barn tycker det är aptråkigt att få en torr köttbit på kalas. När ska de få tid att tugga sig igenom den. Nej. På barnkalas ska man leka först och främst. Få något extra som man inte får varje dag. Maten är sekundärt. Och vem orkar steka kött med tillbehör  när man har bjudit hela klassen...

• Filiplopp
    Dasha skrev 2014-12-26 17:20:31 följande:

vill inte mata trollet, men...

är det så normallt att ge pulvermos på klas?

Aldrig varit med om. Där blir tråden genomskinlig som godisråttor....
  • Filiplopp

Ibland kan det vara kul att mata troll med när man inte har något annat för sig.Tomte

• MxMeNow

Jag tror inte ett ögonblick på att din tolvåring och åttaåring ALDRIG ätit godis, och det här kan heller inte ha varit första kalaset något av barnen varit på. Förutsatte att ni inte bott i en grotta i ödemarken sen barnen föddes, men då skulle ni ha mycket större bekymmer än lite socker.

• MxMeNow
    ArgaMamman81 skrev 2014-12-26 02:01:24 följande:

Såg nu att det vart lite stavfel; trött ammande mamma och sen natt resulterar i detta!

Ammar du din treåring?
  • reagan
    Dasha skrev 2014-12-26 17:20:31 följande:

vill inte mata trollet, men...

är det så normallt att ge pulvermos på klas?

Verkligen inte! Att ge pulvermos på Klas är ELAKT.
  • MarianneH61
    MxMeNow skrev 2014-12-26 20:34:36 följande:

Ammar du din treåring?

Jag ammade min Torie tills hon va 5! Vill du diskutera amning finns det andra trådar om detta!
  • MxMeNow
    MarianneH61 skrev 2014-12-26 20:43:58 följande:

Jag ammade min Torie tills hon va 5! Vill du diskutera amning finns det andra trådar om detta!

Gå och fläta svansen
  • korfu08

Det är väl inte fel att ge godispåse till barn på kalas, det har gått till överdrift detta med vad vi kan äta och inte. Jag gick på många kalas som barn och då fick man alltid en godispåse och inte har jag haft några hål eller blivit tjock eller fått diabetes av det. Men i detta samhälle och enligt massmedia så är detta med godis något hemskt, vid ett kalas tycker jag det är ok att ge godis till barn. Min dotter har fått godispåse på de kalas hon haft och jag har delat ut godispåsar på hennes kalas, aldrig att någon förälder sagt ett pip om detta

• Tilda78

Barnkalas= godispåse när man går hem! Annars blir mina barn "sura" ;) Här blir det bara fika när vi har kalas. Inga köttbitar till 10-15 barn som de ändå inte äter. Det får de äta hemma.

• BolmaBlomma

Här blir det alltid tårta, saft, chokladbollar, sockerkaka, drömtårta, småkakor - samt en godispåse efter skattjakt eller fiskedamm.

• Prällen

Jag fattar att det är en trolltråd, men socker och matmissbruk är ett stort problem. Många mår dåligt och dör pga det.

Svar på tråden Godis till barn på kalas?!?!