• winnethepooh

Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?

Ja, som titeln lyder: tror ni vi klarar vi oss utan dubbelvagn till en 18-mânaders och en nyfödd? Det vill säga fram till att den minsta kan sitta och vi skaffar oss en dubbelsittvagn.

Motivera gärna ditt svar och dela med dig av dina upplevelser och erfarenheter kring detta tema, oavsett om du svarat ja eller nej.

Jag har tittat som en galning pâ alla möjliga dubbelvagnar som existerar och de verkar antingen alldeles för små för min äldsta, eller sâ inte praktiska för att delarna inte är individuellt vändbara, eller sâ alldeles för breda och otympliga.
    När jag tänker pâ att vara utan dubbelvagn känns det som att det vore sâ himla skönt att bara använda en sittvagn och ha den minsta i bärsjal under de första 6 månaderna, men det som oroar mig är att jag dâ i stort sett aldrig skulle vara riktigt disponibel för det äldsta barnet, till exempel pâ lekplatsen. Jag skulle ju inte kunna typ göra vad som helst med honom i sandlândan och inte heller bära runt pâ honom dâ och dâ eller lâta honom sitta i mitt knä pâ ett smidigt sätt.

Väldigt tacksam för era synpunkter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?
  • AteNah

En liggdel är ju helt plan dock(!). Många vagnar kommer ju med mjuklift/hårdlift istället för liggdel. En mjuklift påminner väldigt mycket om en åkpåse. Men självklart är det upp till er, och känns det inte helt hundra så är det ju inte mer med det, kommer bara med förslag :)

Men jag tänker lite som så att ska bebis inte ligga där några längre stunder så tror jag det fungerar med annat än mjuk madrass.

• winnethepooh
    AteNah skrev 2014-12-12 21:52:51 följande:

En liggdel är ju helt plan dock(!). Många vagnar kommer ju med mjuklift/hårdlift istället för liggdel. En mjuklift påminner väldigt mycket om en åkpåse. Men självklart är det upp till er, och känns det inte helt hundra så är det ju inte mer med det, kommer bara med förslag :)

Men jag tänker lite som så att ska bebis inte ligga där några längre stunder så tror jag det fungerar med annat än mjuk madrass.

Ah jaha du menar mjuklift, javisst dâ borde det ju funka bra. Har aldrig haft det till mitt första barn. Angående vanlig större liggdel (som vi skulle kunnat byta till ibland), vâran enkelbarnvagn har lâst sig med sittdelen pâ sâ vi kan inte längre sätta pâ liggdelen grrr  Demon
  • Elmiina

Hehe fråga på bara. Du har nog läst om fel vagn. Googla på Mountain buggy duet 2.5 så får du fram den senaste vagnen som har kommit ut på marknaden (den kom ut nu i november). Det är endast den som har klickfästen på liggdelen (de äldre modellerna så måste man bälta fast liggdelen varje gång, verkar himla bökigt). När man inte vill ha liggdelen längre så byter man tyget på liggdelsramen till en så kallad "face to face". Det är en mindre sittdel som är vänd mot en. Och när barnet är stort nog att sitta framåtvänd så sätter man dit den vanliga större sittdelen.

Vagnen har ett enmannagrepp när man fäller ihop vagnen så den fälls ihop platt utav ett knapp tryck

• Elmiina

Vagnen är bara 63cm bred, som en singelvagn så man kommer fram överallt. Enkel att klicka in och ur liggdelen. Enkel att fälla ihop och bära in och ur bilen.

• Mimmi77
    Elmiina skrev 2014-12-12 22:30:29 följande:

Hehe fråga på bara. Du har nog läst om fel vagn. Googla på Mountain buggy duet 2.5 så får du fram den senaste vagnen som har kommit ut på marknaden (den kom ut nu i november). Det är endast den som har klickfästen på liggdelen (de äldre modellerna så måste man bälta fast liggdelen varje gång, verkar himla bökigt). När man inte vill ha liggdelen längre så byter man tyget på liggdelsramen till en så kallad "face to face". Det är en mindre sittdel som är vänd mot en. Och när barnet är stort nog att sitta framåtvänd så sätter man dit den vanliga större sittdelen.

Vagnen har ett enmannagrepp när man fäller ihop vagnen så den fälls ihop platt utav ett knapp tryck

Min 2012 hade klick fästen till liggdelen

Däremot är den bakåtvända sittdelen ny för i år!
  • Elmiina

Mimmi: jo men det stämmer nog men jag läste att det var bökigt iaf, något om att fästena böjde sig och lossna eller något sånt? Flera som hade haft problem med hur liggdelen satt fast iaf och det skulle vara åtgärdat på nyare modell iaf.

• winnethepooh
    Elmiina skrev 2014-12-12 22:30:29 följande:

Okej, tack sâ mycket. Har kollat in recensionen, verkar riktigt bra faktiskt. Jag frågar pâ bara dâ, bara tvâ till Skrattande

- Tyget som blir till bakvänd sittdel är liksom en del av liggdelen som man gör om eller kommer det med som en separat del?

- Har du någon aning om hur högt ryggstödet är pâ de reguljära sittdelarna?

Jag lyckades inte hitta den informationen.

Tack!
  • Elmiina

Man får med två olika tyger och en ram. Sätter man ens tyget på ramen så blir den till en liggdel. Så tar man bort det tyget och sätter ditt det andra då blir den till en liten sittdel (face to face). Man använder alltså samma ram till liggdelen och sittdelen. Sedan är det en helt separat sittdel som man sätter fast sen som är den stora vanliga som är framåtvänd.

Jag vet faktist inte hur lång den är men jag har läst nån rescension om att sittdelarna kan jämföras med bugaboo donkeyns sittdelar.

• winnethepooh
    Elmiina skrev 2014-12-13 13:30:03 följande:

Man får med två olika tyger och en ram. Sätter man ens tyget på ramen så blir den till en liggdel. Så tar man bort det tyget och sätter ditt det andra då blir den till en liten sittdel (face to face). Man använder alltså samma ram till liggdelen och sittdelen. Sedan är det en helt separat sittdel som man sätter fast sen som är den stora vanliga som är framåtvänd.

Jag vet faktist inte hur lång den är men jag har läst nån rescension om att sittdelarna kan jämföras med bugaboo donkeyns sittdelar.

Âh tack, nu ska jag inte störa dig mer, hittade alla detaljer pâ Syskonhusets hemsida Glad
Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?