• CinnamonGirl

Ställa upp som borgenär

Min pappa har en skuld på 25.000 kr hos kronofogden som han vill lösa. Problemet är ju att han inte får banklån p.g.a. skulden hos dem. Han har frågat mig om jag vill gå in som borgenär, men jag fick besked av banken idag att det inte finns möjlighet att ha en borgenär idag, begreppet är borttaget. Jag kan bara hjälpa genom att gå in som medsökande, och det vill jag definitivt inte. Jag har själv ett mindre lån som jag är klar med om 6 månader, och vill känna mig skuldfri.

Dessutom, om han dör (han är 70+), då får ju JAG betala hela lånet för en skuld som är hans.

Hur ska jag säga detta, att jag inte vill, utan att såra? Finns det någon annan möjlighet för honom att lösa skulden hos kronofogden? Han gick ju till sin vanliga bank, SEB.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Ställa upp som borgenär
  • CinnamonGirl
    Kjell2 skrev 2014-11-21 08:01:23 följande:

Borgensman eller medlåntagare, i praktiken är skillnaden liten. Slutresultat är ändå detsamma, betalar inte han får du betala. Dör han och dödsboet inte kan betala får du betala.

Har du inte pengar att betala ett lån på 25 000 kr bör du inte skriva på som borgensman eller medlåntagare.

Det är det jag försökt förklara för honom. Att jag står på lånet tillsammans med honom. Sen att han tar hela lånet och själv betalar det, det spelar ingen ju ingen roll om någonting händer honom. Då står jag där med en skuld på pengar som gått till att lösa hans gamla skulder. Han har inga tillgångar alls, bor i en hyreslägenhet, har lite kläder och sketna möbler inhandlade på secondhand.

Men han hävdar att jag visst inte står som (med)låntagare och inte får ta över lånet om han dör, för man kan inte ärva skulder (vilket iofs är sant). Och så brusar han upp och börjar gapa i telefonen om hur fel jag har. Skitirriterande...
    Fia 28 skrev 2014-11-21 09:01:20 följande:

Går det inte att ta låneskydd/låneförsäkring på lånet då? Så du blir skyddad ifall han dör innan det blir återbetalt.

Låneskydd får man bara om man förvärvsarbetar, och det täcker bara om man blir arbetslös eller så sjuk så man inte kan jobba.
  • Napalm

Normalt ska man inte gå i borgen för någon. Men detta är din far.. Du kan inte ge/låna honom denna lilla summa?

• CinnamonGirl
    Napalm skrev 2014-11-27 18:18:26 följande:

Normalt ska man inte gå i borgen för någon. Men detta är din far.. Du kan inte ge/låna honom denna lilla summa?

Nej, jag har inte denna "lilla" summa. Har typ 5.000 kr på sparkontot. Det behöver jag själv ha som buffert.
  • Kjell2
    CinnamonGirl skrev 2014-11-28 11:30:21 följande:
    Nej, jag har inte denna "lilla" summa. Har typ 5.000 kr på sparkontot. Det behöver jag själv ha som buffert.
    Då är lösningen rätt enkel, gå inte i borgen eller bli medlåntagare. Om din far slutar betala kommer din ekonomi krascha.

• Pentagram

Som det gamla talesättet lyder "att gå i borgen är att gå i sorgen". Jag jobbar på inkasso och vi har alldeles för många ärenden där någon gått i borgen (eller ställt sig som medlåntagare) av vänlighet och enadera inte till fullo förstod vad det innebar eller blev övertygad av huvudlåntagaren att det bara var en formalitet.

Gå aldrig någonsin i borgen/medlåning för ett lån om du inte med säkerhet vet att du kan betala av det helt och hållet på egen hand.

• CinnamonGirl
    Kjell2 skrev 2014-11-28 11:40:02 följande:
    Då är lösningen rätt enkel, gå inte i borgen eller bli medlåntagare. Om din far slutar betala kommer din ekonomi krascha.
    Pentagram skrev 2014-11-28 12:56:19 följande:

Som det gamla talesättet lyder "att gå i borgen är att gå i sorgen". Jag jobbar på inkasso och vi har alldeles för många ärenden där någon gått i borgen (eller ställt sig som medlåntagare) av vänlighet och enadera inte till fullo förstod vad det innebar eller blev övertygad av huvudlåntagaren att det bara var en formalitet.

Gå aldrig någonsin i borgen/medlåning för ett lån om du inte med säkerhet vet att du kan betala av det helt och hållet på egen hand.

Han skulle ta lånet på 5 år och de skulle kosta honom 800 kr i månaden, den summan skulle jag kunna klara av och min ekonomi skulle definitivt inte krascha pga det. Jag har bara ett mindre lån själv som är helt avbetalt om 6 månader, plus CSN-lån. Annars lever jag ganska billigt så den summan på 800 kr skulle definitivt inte sänka mig. Men jag vill inte sitta betala av någons annans skuld. Han påekade att han minsann hade tagit ett lån då han bodde ihop med min mamma, för att lösa hennes småkrediter (Ellos, Haléns, IKEA), och det känns som att tycker att jag nu är skyldig att ställa upp och göra samma sak för honom. *suck*
  • Nyfikna72

Vad är det för lån? Eller handlar det om mer än 25000? 800 i månaden i fem år blir ju nästan snudd på dubbelt upp.........

• CinnamonGirl
    Nyfikna72 skrev 2014-11-29 15:46:34 följande:

Vad är det för lån? Eller handlar det om mer än 25000? 800 i månaden i fem år blir ju nästan snudd på dubbelt upp.........

Det har du rätt i... inte ens med ränta borde det komma upp i 800 kr. Snarare cirka 500 kr... hur som helst, jag har iaf ekonomin att kunna betala om inte han kan.
  • Olympia

Hur blir det om din ekonomi försämras?

Om du blir långtidssjukskriven, föräldraledig eller arbetslös kommer du då ha råd att betala pappans lån?

• Pentagram
    CinnamonGirl skrev 2014-11-29 15:40:07 följande:

... Men jag vill inte sitta betala av någons annans skuld. ...
    Då skall du definitivt inte gå i borgen för någon, med tanke på att vad du GÖR genom att gå i borgen (eller ställa upp som medlåntagare) är att du går med på att betala någon annans skuld.

Jag är medveten om att många verkar se att gå i borgen för någon är mer som någon slags utfästelse om att personer en borgar för är pålitlig och kommer att betala sin skuld...ett slags intyg om "ni kan lita på den här personen, ni som vill låna ut pengar". Det är det inte. Det är ett "det är lugnt att låna ut pengar till den här personen, JAG kan betala tillbaka dem till er".
  • Snickarnn

Jag hade utan problem gått som medsökande åt min egen far, för 25000 kronor. är ju inte flera hundra tusen vi pratar om...

• CinnamonGirl
    Olympia skrev 2014-11-29 18:41:56 följande:

Hur blir det om din ekonomi försämras?

Om du blir långtidssjukskriven, föräldraledig eller arbetslös kommer du då ha råd att betala pappans lån?

Jag jobbar på att bli gravid, och är bra sugen på att börja pugga till nästa höst. Det första är inget jag tänkt ta upp med honom ännu. Han skulle för övrigt bara komma med argumentet att man inte kan ärva lån, om han skulle dö.
  • Noname00
    CinnamonGirl skrev 2014-12-14 20:47:03 följande:
    Jag jobbar på att bli gravid, och är bra sugen på att börja pugga till nästa höst. Det första är inget jag tänkt ta upp med honom ännu. Han skulle för övrigt bara komma med argumentet att man inte kan ärva lån, om han skulle dö.
    Du ärver inget, men står redan på lånet så du åker på att betala om han går bort.
  • Paulina P P
    sportpappa skrev 2014-11-20 18:48:31 följande:

Man ska undvika att hjälpa någon att ta lån som är så gammal och inte ens kan sköta enkla räkningar som man vet kommer varje månad.

Eftersom det är familj och inte jättemycket pengar så hade jag hellre valt att låna ut pengar själv utan att blanda in banker. Om man inte har 25k liggande så kan man ju låna ut en mindre summa som hjälper till att minska på totalsumman.
    Fast då måste man bara benhård på att få tillbaks pengarna sen och upprätta en avbetalningsplan. Du bör också först ha full insyn i hela hans ekonomi för att se hur det egentligen står till.

TS kommer inte att se röken av de 25 000:-. Det är bara att räkna med att det blir att skänka pengarna. Om pappan är 70 och inte klarat enkla hyresbetalningar och inte får ökad inkomst, hur ska han kunna betala tillbaka?

TS. Fundera på om du vill ge din far 25 000:-
  • Paulina P P
    CinnamonGirl skrev 2014-11-29 15:40:07 följande:

Han skulle ta lånet på 5 år och de skulle kosta honom 800 kr i månaden, den summan skulle jag kunna klara av och min ekonomi skulle definitivt inte krascha pga det. Jag har bara ett mindre lån själv som är helt avbetalt om 6 månader, plus CSN-lån. Annars lever jag ganska billigt så den summan på 800 kr skulle definitivt inte sänka mig. Men jag vill inte sitta betala av någons annans skuld. Han påekade att han minsann hade tagit ett lån då han bodde ihop med min mamma, för att lösa hennes småkrediter (Ellos, Haléns, IKEA), och det känns som att tycker att jag nu är skyldig att ställa upp och göra samma sak för honom. *suck*
    Han tog alltså lån för att lösa din mammas krediter... och hur gick det? Inte så bra. Vill han att du ska hamnai samma skuldfälla som han?
  • Genuin

Jag vet inte alls hur det fungerar med kronofogden men vad är anledningen till att han vill lösa skulden, kan han inte betala av i delar till kronofogden och se det som ett lån?

• CinnamonGirl
    Genuin skrev 2014-12-15 11:42:50 följande:

Jag vet inte alls hur det fungerar med kronofogden men vad är anledningen till att han vill lösa skulden, kan han inte betala av i delar till kronofogden och se det som ett lån?

Man kan inte betala av skulden till kronofogden direkt, om det inte är skuld från myndigheter. Men detta är, enligt honom, skulder som gäller försenade hyror och elräkningar, samt flyttstädning. Han blev vräkt från en lägenhet pga att han levde om (söp) och inte betalade hyran i tid, och sket då i att städa efter sig. Så det är hyresvärden och elbolaget han ska vända sig till för att göra upp om en avbetalning. Men jag vet inte riktigt om jag tror på att det är detta det handlar om, för det är 10 år sedan han blev vräkt från den hyresvärden. Det borde vara betalt för längde sedan.

Jag har bett honom ta kontakt med kronofogden för att få reda på vad skulden gäller, att jag vill se papper på vad det är och hur mycket, OM jag ska ställa upp. Men som jag skrivit tidigare, han blir bara arg och irriterad att jag ställer krav, och gapar och är otrevlig i telefon. Som att jag ska ställa upp bara för att vara snäll...
  • Scoops
    CinnamonGirl skrev 2014-12-24 11:32:01 följande:
    Man kan inte betala av skulden till kronofogden direkt, om det inte är skuld från myndigheter. Men detta är, enligt honom, skulder som gäller försenade hyror och elräkningar, samt flyttstädning. Han blev vräkt från en lägenhet pga att han levde om (söp) och inte betalade hyran i tid, och sket då i att städa efter sig. Så det är hyresvärden och elbolaget han ska vända sig till för att göra upp om en avbetalning. Men jag vet inte riktigt om jag tror på att det är detta det handlar om, för det är 10 år sedan han blev vräkt från den hyresvärden. Det borde vara betalt för längde sedan.

Jag har bett honom ta kontakt med kronofogden för att få reda på vad skulden gäller, att jag vill se papper på vad det är och hur mycket, OM jag ska ställa upp. Men som jag skrivit tidigare, han blir bara arg och irriterad att jag ställer krav, och gapar och är otrevlig i telefon. Som att jag ska ställa upp bara för att vara snäll...
    DÄR har du anledning nr 1 till varför jag inte skulle "ställa upp".
    Mitt råd till dig är att säga nej, han får fråga andra banker istället. Den man älskar vill man ju inte riskera att utsätta för ekonomiska besvär. Att han själv har försatt sig i besvär får han faktiskt bära själv.

det är lätt för oss vuxna barn till missbrukare att känna oss skyldiga att "hjälpa till".  Var stark!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Om du ska "ställa upp" så måste du, som redan nämnts, ha full insyn i vad det handlar om. Det har du uppenbarligen inte nu och det är fullkomligt vanvettigt att gå in som medlåntagare på sådana premisser.

Det ligger till precis så som Pentagram skrev:

Pentagram skrev 2014-12-05 10:00:14 följande:
    Jag är medveten om att många verkar se att gå i borgen för någon är mer som någon slags utfästelse om att personer en borgar för är pålitlig och kommer att betala sin skuld...ett slags intyg om "ni kan lita på den här personen, ni som vill låna ut pengar". Det är det inte. Det är ett "det är lugnt att låna ut pengar till den här personen, JAG kan betala tillbaka dem till er".
    Det är helt ok att vara medlåntagare på ett lån men då måste man 1. ha full koll på vad det gäller och 2. vara beredd på att själv betala tillbaka hela skulden om det inte fungerar. Om ingen av dessa är uppfyllda så ska man inte ställa upp på en sådan sak. Oavsett familjeförhållanden. Det man i praktiken gör är att själv ta ett lån för någon annans räkning, i värsta fall.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Flash Gordon

Ordspråksboken 17:18

"En människa utan förstånd är den som giver handslag, den som går i borgen för sin nästa"

TS kan GE, som en GÅVA, pengar till sin far om hon så vill. Men inte gå med som medlåntagare. Det är bara dumt och ställer mer eller mindre garanterat till trassel i slutänden.

Om fadern sedan inte kan acceptera att TS inte vill vare sig betala hans lån eller vara medlåntagare - då ligger hans reaktion tyvärr utanför TS påverkan.

Svar på tråden Ställa upp som borgenär