Ställa upp som borgenär
CinnamonGirl skrev 2014-12-24 11:32:01 följande:
Man kan inte betala av skulden till kronofogden direkt, om det inte är skuld från myndigheter. Men detta är, enligt honom, skulder som gäller försenade hyror och elräkningar, samt flyttstädning. Han blev vräkt från en lägenhet pga att han levde om (söp) och inte betalade hyran i tid, och sket då i att städa efter sig. Så det är hyresvärden och elbolaget han ska vända sig till för att göra upp om en avbetalning. Men jag vet inte riktigt om jag tror på att det är detta det handlar om, för det är 10 år sedan han blev vräkt från den hyresvärden. Det borde vara betalt för längde sedan.Jag har bett honom ta kontakt med kronofogden för att få reda på vad skulden gäller, att jag vill se papper på vad det är och hur mycket, OM jag ska ställa upp. Men som jag skrivit tidigare, han blir bara arg och irriterad att jag ställer krav, och gapar och är otrevlig i telefon. Som att jag ska ställa upp bara för att vara snäll...
Mitt råd till dig är att säga nej, han får fråga andra banker istället. Den man älskar vill man ju inte riskera att utsätta för ekonomiska besvär. Att han själv har försatt sig i besvär får han faktiskt bära själv.
det är lätt för oss vuxna barn till missbrukare att känna oss skyldiga att "hjälpa till". Var stark!