• Snällspiken

Katter är inga hundar

Intressant artikel om att man inte ska behandla katter som hundar, och dåliga nyheter för alla oss som förgäves väntar på att katten ska bli lite mer kärleksfull på beställning :) Tydligen gillar de inte andra katter generellt (fast det borde man ju ha kunnat räkna ut) och de är nöjdast när de får göra det jobb de har förväntats utföra i många generationer: Hålla huset fritt från möss. 

www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/11097503/Cats-are-stressed-because-we-treat-them-like-dogs.html

• Svar på tråden Katter är inga hundar
  • Akua

Nja men att man kan tvinga en katt till att bli mer kelig, eller så fort vi vill mysa så ska katten det....nee, det är det väl ändå få som tror va?!

Det är ju det som är det charmiga och som skiljer katter från hundar. Hundar kan du slå och den går ändå fot, slår du en katt så sticker den, punkt.

Jag tränar dock hela tiden på att min katt ska bli mer och mer kelig och det går prima!! Gäller bara att träna katt på rätt sätt :)

• Litet My

Alla mina katter har varit överdrivet keliga (inte jag som valt det eller tränat på det, alla har också varit riktigt dumsnälla mot barnen) gått i koppel alt följt med lösa då vi inte får ha katterna vind för våg här. Måste fått knepiga exemplar :/

• Snällspiken

Litet My: De flesta katter är nog inte så förtjusta i att gå fint i koppel... så det är nog snarare du som har fått ovanliga kissar. 

Jag har haft sju katter och de har såklart alltid varit keliga, men bara när de själva vill. Grundpoängen här är ju trots allt att hundar är flockdjur och det är inte katter, även om många människor vill intala sig det (det är ju så trevligt att känna sig behövd!). Sen blir ju instängda katter genast beroende av människor, fast en katt i naturligt tillstånd är inte beroende. Det är ju något vi människor konstruerar. 

• adina01

Gick något program om katters liv där de följt katter med GPS och kamera där sa det att katter kommer med tiden att bli mer lik hundar.

• Litet My

Snällspiken: Går snällt vet jag inte om de alltid gjort, flera har gjort det men inte på samma sätt som en hund. Det har mer handlat om att katten varit van vid selen och vetat att den inte kommer loss, sedan har vi ju fått promenera med dit katten velat gå. Oftast ut i skogen dock har vi oftast släppt dem där och de istället haft koll på var vi är.

• Snällspiken

Då förstår jag Litet My. När vi reser till mina föräldrar släpper jag också henne lös men då har vi också vant henne vid omgivningen i selen, först. Fast jag kan inte påstå att hon gillar den, hon går sakta och liksom motvilligt och gör sig lite långsmal i protest. Så har alla våra katter varit, de är OK med selen men de GILLAR den inte. Med en hund får man ofta intrycket att de gillar att gå "fot", katter är ju annorlunda och vill ju gärna dra iväg snabbt och jaga och sådär, då hjälper ju knappast tillsägelser... 

• Akua
    Snällspiken skrev 2014-11-07 10:26:10 följande:

Akua: Hur gos-tränar du din katt? Berätta :)

Typ om jag lyfter upp henne så släpper jag alltid ner henne innan hon blir less. Kommer hon och vill bli klappad klappar jag aldrig henne så det blir för mycket och hon vill sluta/bita till.

Det är vad jag försöker med iaf och hon blir mer och mer kelig. Alltså sluta kela INNAN katten blir less!

Det senaste är att hon kliver upp mot mitt ansikte och tar sin tass i ansiktet på mig för att jag ska klappa henne. Jag ger henne ett stryk över ryggen då. Två sekunder senare så ger hon mig en smekning med sin mjuka tass på ansiktet igen och jag ger henne en stryk igen. Sjukt gulligt.
  • Snällspiken

Och så mysigt med kissen som klappar dig! Låter jättesmart att luta lite innan hon vill sluta. Blir aningen svårare att få barnen att begripa det där. 

• Akua

Ja man måste låta sig att läsa av katten. Alltså innan katten börjar slå med svansen så ska klapprandet vara slut. Och innan katten börjar sprattla i famnen så ska katten snällt ställts ned på golvet.

Ni får studera katten tillsammans och komma på alla varningar som katten ger innan den säger ifrån på skarpen :)

Men det tar tid, men det funkar! Katten blir keligare. Provade även detta på min förra katt som var en hilding och han blev mycket mer hanterbar, inte spekelig hann han bli men det gick att borsta tänderna på honom just för att han blev mer van att bli hanterad på bra sätt.

• FiskeStig65

Nej att man säger duktig hund när katten gör något den ska är väl ingen som skulle kunna tro. Eller att den ska gå i koppel precis som en hund? Urdumt i mitt tycke. Det är precis som att säga att du får mer respekt från en gädda genom att behandla den varsamt vid rökning.

Katter är katter och hundar behandlar man väl som hundar. Punkt slut.

Svar på tråden Katter är inga hundar