Inlägg från: Akua |Visa alla inlägg
  • Akua

Katter är inga hundar

Nja men att man kan tvinga en katt till att bli mer kelig, eller så fort vi vill mysa så ska katten det....nee, det är det väl ändå få som tror va?!

Det är ju det som är det charmiga och som skiljer katter från hundar. Hundar kan du slå och den går ändå fot, slår du en katt så sticker den, punkt.

Jag tränar dock hela tiden på att min katt ska bli mer och mer kelig och det går prima!! Gäller bara att träna katt på rätt sätt :)

• Akua
    Snällspiken skrev 2014-11-07 10:26:10 följande:

Akua: Hur gos-tränar du din katt? Berätta :)

Typ om jag lyfter upp henne så släpper jag alltid ner henne innan hon blir less. Kommer hon och vill bli klappad klappar jag aldrig henne så det blir för mycket och hon vill sluta/bita till.

Det är vad jag försöker med iaf och hon blir mer och mer kelig. Alltså sluta kela INNAN katten blir less!

Det senaste är att hon kliver upp mot mitt ansikte och tar sin tass i ansiktet på mig för att jag ska klappa henne. Jag ger henne ett stryk över ryggen då. Två sekunder senare så ger hon mig en smekning med sin mjuka tass på ansiktet igen och jag ger henne en stryk igen. Sjukt gulligt.
  • Akua

Ja man måste låta sig att läsa av katten. Alltså innan katten börjar slå med svansen så ska klapprandet vara slut. Och innan katten börjar sprattla i famnen så ska katten snällt ställts ned på golvet.

Ni får studera katten tillsammans och komma på alla varningar som katten ger innan den säger ifrån på skarpen :)

Men det tar tid, men det funkar! Katten blir keligare. Provade även detta på min förra katt som var en hilding och han blev mycket mer hanterbar, inte spekelig hann han bli men det gick att borsta tänderna på honom just för att han blev mer van att bli hanterad på bra sätt.

Svar på tråden Katter är inga hundar