• Dakine

    Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?

    Jag och min man har en pojke tillsammans som föddes 2010. Vi har för 1 år & 3 mån sedan börjat försöka få ett syskon, utan resultat. Sonen blev till på första försöket efter p-piller (Yasmine). Efter sonen föddes satte jag i en p-stav, då jag ammade rätt länge och inte fick äta p-piller medan jag ammade. P-staven tog jag bort aug (2012) ? (minns inte riktigt) Min mens var till en början ganska regelbunden, (28-30 dgr mellan... ) blödde lite mindre än vanligt förutom de första två gångerna. Vi valde att vänta med syskonet tills efter vi gift oss. Då började min mens komma mer och mer oregebundet.. äl tester visade oftast positivt, men mensen fortsatta att komma och ingen graviditet. 

    Eftersom vi har ett barn sedan innan har vi fått söka oss privat, där jag fick konstaterat PCO/PCOS. De bad mig att gå ner i vikt, så ska få träffa dem i December igen om ingenting hänt. Jag vet ju att jag kan bli gravid utan hjälp (det hände ju förra gången), men tror att det var tackvare p piller förra gången. Har lyckats gå ned 3 kg, men det går sakta! :( Vill bli gravid NU. Ska eventuellt få börja med pergotime före jul, annars efter jul. Jag är 160 lång och väger nu 79 kg. När jag blev gravid med sonen vägde jag 64 kg, så mitt mål är väl att ligga runt 60-64 kg. Under graviditeten gick jag upp till 84 kg, alltså 20 kg. Efter förlossningen gick jag ner allt + 6 kg till, ner till 59 kg. Men när jag började om att jobba gick jag sakta upp, utan att egentligen förstå varför. Jag var hungrig jämt, och iofs rörde på mig mindre, men jag har alltid varit aktiv (har nu fått förklarat att en del av orsaken är just min PCO).


     


    Jag skulle vilja komma i kontakt med andra med samma syndrom, som också försöker bli gravida, eller har lyckats bli gravida trots detta! Behöver lite hopp just nu istället för förtvivlan... 

  • Svar på tråden Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?
  • Dakine
    efg skrev 2015-01-12 20:47:51 följande:

    Förstår din glädje! Jag fällde en tår av lycka när gyn sa att hon skulle skriva ut pergotime till mig. Sån lättnad!! Håller just på att ta min andra kur nu :)

    Jag tycker absolut att du ska väna in den riktiga mensen alltså med färskt blod innan du börjar med tabletterna. Jag fick provera utskrivet direkt. (Behövde dock aldrig ta de då mensen kom samma dag, äntligen!) om de inte skrev ut de så ring tillbaka till gyn o be de skriva ut de :)


    Så härligt! 

    Ja, den här mellanblödningen är slut nu... de sa att jag skulle avvakta till slutet på Januari och om mensen inte kommit igång då skulle de skriva ut Provera. 
    Men känns som att varför inte bara få det nu så att jag kan börja så snart som möjligt!? Men är bara att vänta då, som alltid :P 
  • efg

    Ja väntar är såå frustrerande... Dagarna går så långsamt. Till mig sa gyn att ja kunde börja med provera om mensen fortfarande inte kommit efter två månader. Jag var en vecka ifrån två månader så hon sa att ja lika gärna kunde börja direkt om ja ville.

  • Steph9006

    Dakine när du säger sparsam blödning kan du förklara hur den är? (Ursäkta känsligt ämne).

    Jag fick aldrig min mens under julen.. Började däremot en vecka senare få bruna flytningar". Alltså helt bruna, ganska mycket klumpar i och i en mängd så jag var tvungen att ha binda. Den höll i sig i 9 dagar och slutade några dagar sedan.

    Har läst på som fasen om "Spotting" och PCO men det jag inte fattar är om jag ska räkna detta som mens eller om jag ska vänta tills den kommer på riktigt (jag VET när jag har mens i vanliga fall).

    Är inne på cd 50 idag.

    Vad tror ni?

  • Dakine
    Steph9006 skrev 2015-01-13 20:32:24 följande:

    Dakine när du säger sparsam blödning kan du förklara hur den är? (Ursäkta känsligt ämne).

    Jag fick aldrig min mens under julen.. Började däremot en vecka senare få bruna flytningar". Alltså helt bruna, ganska mycket klumpar i och i en mängd så jag var tvungen att ha binda. Den höll i sig i 9 dagar och slutade några dagar sedan.

    Har läst på som fasen om "Spotting" och PCO men det jag inte fattar är om jag ska räkna detta som mens eller om jag ska vänta tills den kommer på riktigt (jag VET när jag har mens i vanliga fall).

    Är inne på cd 50 idag.

    Vad tror ni?


    Första dagen har det varit brunt typ. 2-4 dagen har det varit rött. Men väldigt väldigt lite, och käönns som mer att det varit utblandat med flytningar. Har haft binda, men har inte behövt byta på en hel dag om jag inte velat :P 5:e dagen brunt igen och sen inget mer. 
  • Steph9006

    Tack för svaret :) Ok men de tyckte inte att du skulle räkna det som mens eller hur?

    Jag får också vänta helt enkelt..

    Fick extrema buksmärtor idag som var som en slags mensvärk fast 5x värre så jag har bokat tid hos gyn för att kolla att allt är ok så då får jag ta och fråga om dessa mellanblödningar.

  • efg

    Jag skulle inte räkna bruna flytningar som mens. Jag skulle inte våga ta pergotime vid fel tidpunkt liksom. Då är de bättre att köra med provera så man verkligen får en mens att utgå ifrån!

    Själv tog jag sista pergotime tabletten på kur två idag så nu är de bara långa väntan på äl ... Fick hem nya äl stickor igår så om några dagar börjar testandet igen! Får se om den blir tidigare den här gången om de blir på cd 20-21 igen. Såå spänd!

  • Dakine
    efg skrev 2015-01-14 20:49:48 följande:

    Jag skulle inte räkna bruna flytningar som mens. Jag skulle inte våga ta pergotime vid fel tidpunkt liksom. Då är de bättre att köra med provera så man verkligen får en mens att utgå ifrån!

    Själv tog jag sista pergotime tabletten på kur två idag så nu är de bara långa väntan på äl ... Fick hem nya äl stickor igår så om några dagar börjar testandet igen! Får se om den blir tidigare den här gången om de blir på cd 20-21 igen. Såå spänd!


    Jag har kontaktat dem för recept på provera nu så väntar att de ska ringa imorgon! :) 

    Så spännande! Hur mår du av pergotime? Har hört att en del mår rätt dåligt! Hoppas man slipper det. Är även lite spänd att bli gravid med övervikt... Vägde 64 när jag blev gravid med sonen (och tyckte redan då jag var stor) , gick upp 20 kg även fast jag bara åt päroon under hela graviditeten. Nu väger jag 75.. vill inte gå upp 20 igen och hade gärna velat gå ner 20 innan jag blir gravid men det lär man väl inte hinna :P 
  • efg
    Dakine skrev 2015-01-14 22:53:43 följande:
    Jag har kontaktat dem för recept på provera nu så väntar att de ska ringa imorgon! :) 

    Så spännande! Hur mår du av pergotime? Har hört att en del mår rätt dåligt! Hoppas man slipper det. Är även lite spänd att bli gravid med övervikt... Vägde 64 när jag blev gravid med sonen (och tyckte redan då jag var stor) , gick upp 20 kg även fast jag bara åt päroon under hela graviditeten. Nu väger jag 75.. vill inte gå upp 20 igen och hade gärna velat gå ner 20 innan jag blir gravid men det lär man väl inte hinna :P 
    Hoppas de hjälper dig imorrn! :)

    Jag mår inte särskilt annorlunda av pergotime. Blev lite nojjig över alla som skrev om biverkningar hit och dit men jag känner mig inte så påverkad. Förra kuren hade ja väldigt ryckiga lite skakiga ögon vilket kan ha varit en biverkan eller stress men den här gången har ja inte märkt några direkta synstörningar.

    Jag har också haft extremt lätt för att gråta senaste tiden, men de behöver inte bara ha med pergotime o göra. Händer ju mycket i livet just nu. Däremot blev ja helt galet känslosam när ja hade äl (tack vare pergotime ) och antagligen berodde de på att ja aldrig haft äl förut :p är förberedd på mycket tårar hela tiden nu
  • Steph9006

    Var hos gyn idag och fick pregnyl sprutor utskrivna (2 st á 5000 ie) som hon ska injicera om två dagar. Hon såg ett jätte fint ägg i höger äggstock som behöver ett par dagar att växa till sig sa hon.

    Hade senast mens den 25 november.

    Gjorde ett test papanikolaou också för att se att allt är bra och att det inte finns någon underliggande sjukdom som förhindrar en graviditet.

    Det finns chans att jag ägglossar själv men hon tyckte inte vi skulle chansa på ett så fint ägg.

    Har ni hört något om pregnyl?

  • familjekatt
    familjekatt skrev 2015-01-24 12:57:04 följande:

    Jag fick reda på att jag hade pcos


    Oj råkade skicka iväg för tidigt :) fick reda på att jag hade pcos och fick höra att jag inte kunde bli gravid utan ivf, blev helt förstörd. Men sen försökte vi och jag blev gravid på 2:a försöket :) är i vecka 18 nu.
  • Sarasalim

    Kan rekomendera Ovulai på instagram, en community med PCOS personer som gänget att utveckla en PCOS app på svenska! Tror den är dessutom ute nu :D

Svar på tråden Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?