• Dakine

Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?

Jag och min man har en pojke tillsammans som föddes 2010. Vi har för 1 år & 3 mån sedan börjat försöka få ett syskon, utan resultat. Sonen blev till på första försöket efter p-piller (Yasmine). Efter sonen föddes satte jag i en p-stav, då jag ammade rätt länge och inte fick äta p-piller medan jag ammade. P-staven tog jag bort aug (2012) ? (minns inte riktigt) Min mens var till en början ganska regelbunden, (28-30 dgr mellan... ) blödde lite mindre än vanligt förutom de första två gångerna. Vi valde att vänta med syskonet tills efter vi gift oss. Då började min mens komma mer och mer oregebundet.. äl tester visade oftast positivt, men mensen fortsatta att komma och ingen graviditet. 

Eftersom vi har ett barn sedan innan har vi fått söka oss privat, där jag fick konstaterat PCO/PCOS. De bad mig att gå ner i vikt, så ska få träffa dem i December igen om ingenting hänt. Jag vet ju att jag kan bli gravid utan hjälp (det hände ju förra gången), men tror att det var tackvare p piller förra gången. Har lyckats gå ned 3 kg, men det går sakta! :( Vill bli gravid NU. Ska eventuellt få börja med pergotime före jul, annars efter jul. Jag är 160 lång och väger nu 79 kg. När jag blev gravid med sonen vägde jag 64 kg, så mitt mål är väl att ligga runt 60-64 kg. Under graviditeten gick jag upp till 84 kg, alltså 20 kg. Efter förlossningen gick jag ner allt + 6 kg till, ner till 59 kg. Men när jag började om att jobba gick jag sakta upp, utan att egentligen förstå varför. Jag var hungrig jämt, och iofs rörde på mig mindre, men jag har alltid varit aktiv (har nu fått förklarat att en del av orsaken är just min PCO).

Jag skulle vilja komma i kontakt med andra med samma syndrom, som också försöker bli gravida, eller har lyckats bli gravida trots detta! Behöver lite hopp just nu istället för förtvivlan... 

• Svar på tråden Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?
  • TessanTess
    Dakine skrev 2014-11-12 08:34:09 följande:
    Håller med dig. Det är den eviga väntan som tar mest energi. Man vill bara att allt ska hända direkt. Längtar så efter en liten till :/ 

Hur mår du utav pergo då? Hört att en del kan få rätt jobbiga biverkningar... 
    Jag känner faktiskt ingenting, men det är en otrolig låg dos jag har tagit. Har bara tagit en halv tablett per dag och det är ju ingenting mot vissa som äter tre... Men tror läkaren vill vänta med högre dos tills alla provsvar och sådant är färdiga, men att en halv dos är bättre än ingenting.
  • Dakine
    TessanTess skrev 2014-11-12 16:50:02 följande:
    Jag känner faktiskt ingenting, men det är en otrolig låg dos jag har tagit. Har bara tagit en halv tablett per dag och det är ju ingenting mot vissa som äter tre... Men tror läkaren vill vänta med högre dos tills alla provsvar och sådant är färdiga, men att en halv dos är bättre än ingenting.
    Okej jag förstår :) 

Alltså, jag har läst att risken för äggstockscancer ökar något om man har pcos vet du om det stämmer!? upptäckt en knöl i jumsken och nu är jag skit orolig :( 
  • TessanTess

Har inte varit så jätteaktiv i denna tråd på länge men lite ny info: Gjorde en spolning på cykeldag 12 (en torsdag) hade då ätit Pergo fram till dag 9. Läkaren såg en stor äggblåsa och jag fick positivt ÄL-test på fredag morgon, lördag morgon och söndag morgon, dock negativt på söndag vid lunchtid. Jag och min man gjorde det vi skulle under denna helg såklart ;) Nu i onsdags kväll och i torsdags morse fick jag en rosa flytning på pappret när jag torkade mig, så jag förberedde mig på att mensen skulle komma eftersom jag hade känt mensvärk i några dagar. Men inget mer kom, så igår morse plussade jag! Jättesvagt men man såg det. Testade digitalt imorse och där stod det gravid 1-2. Är i vecka 3+6 idag enligt senaste mensen. Det enda jag hoppas på nu är att mitt pyre stannar, eftersom jag har haft 2 missfall :/

• Steph9006

Hej! Grattis till plusset! Jag är 24 år gammal och har bara försökt i två månader men undrar om någon kan svara på mina frågor. Jag fick reda på tt jag har PCO när jag var 16 men har inga särskilda symptom, acne, lite behåring och sånt kanske. Är 170cm och väger 60 +/-

Fråga: jag har de senaste månaderna haft en cykel på 30 dagar. Ganska regelbundet alltså, ska jag utgå från att jag har ÄL även om jag har PCO ?

Jag vet att jag borde testa för att få veta, men har läst att man har stor chans att få falska positiva när man har PCO med ÄL-test. Vad har ni för erfarenheter?

Och till slut: om jag har ÄL, kan jag utgå från att det är runt 14 dagar innan mens?

Klart att jag ser till att vi försöker alla dagar runt omkring också, men kan man lixom ha ÄL en vecka innan mens? Hur lång kan lutealfasen vara när man har 30 dagars cykel?

Jätte tacksam för svar !

• efg

Hej! Jag fick nyligen konstaterat pco efter att känt direkt att något var fel så kontaktade jag gyn bara efter 3 månaders försök. Jag trodde då att jag hade haft äl men gyn sa att de fanns inga som helst tecken på att ja skulle haft det vilket såklart förklarar varför ja inte blev gravid ..:p dock fick ja ju mens. Men inte regelbundet.

Gyn skrev direkt ut pergotime till mig (och provera som ja inte behövde ta för mensen kom direkt!) och nu håller jag på Att testar efter äl efter första kuren.. Är på cykeldag 14 så hoppas innerligt på ägglossning i dagarna här, mellan dag 14-19 sa gyn.

Om du har pco (minns inte va de stod att du hette?) så skulle ja kontakta gyn direkt för se om du har äl även om du har regelbunden mens. Annars kanske ni försöker och försöker utan att de ens finns en chans medan med pergotime kan de lyckas direkt!

Lycka till alla oss! :)

• Steph9006

Hej! Åh va bra att du fick hjälp direkt! Efter att ha läst om kvinnors eviga väntan (vilket är det värsta i det hela) så blir man lite rädd innan det ens behövs, så att säga.

Okej jag tror du har rätt.. Att sitta och försöka i "onödan" tär bara på en. Jag bor dessutom inte i sverige så jag har en privat gynekolog som säkert hjälper på direkten (eftersom jag betalar skjortan för varje besök så borde hon ta mig fan det).

Men du har inte hört något om att PCOn typ "förvirrar" resultatet på ÄL-testen? Eftersom man har dessa äggblåsor (det berömda pärhalsbandet) kanske det visar ett falskt positivt svar.. Eller går det att lita på?

Ja, lycka till till oss alla!!!!

• efg

Om de är privat så borde du verkligen kunna gå hjälp omgående!

Jag har inte hittat nåt om att pco skulle påverka äl testen men har dock misstänkt det själv. Men ja tänkte att nu när ja iaf tagit en kur pergotime så kanske de funkar med test? Dock har inget test varit positivt än så länge.

Igår och idag, sen ni nån stegring? De ena är torrt och de andra har precis passerat tiden

• Dakine

Har ni mycket mellanblödningar? Jag har passerat min BIM med 18 dagar, men har inte haft någon äl vad jag vet iaf och började blöda igår. Då var det mer blodblandad flytning. Idag är det klart blod, men inte mycket och jag har ingen mensvärk heller. Vilket jag alltid brukar få vid mens. Så detta känns inte som någon riktig mens, men är inte van att ha mellanblödningar heller... 

• Steph9006

Efg: jag tror kanske att jag ser en stegring. Men svårt att säga.. Hur såg det ut innan det gick över tiden?

Har du gjort nått nytt test?

Jag har ca en vecka kvar till bim och har de senaste dagarna haft en konstig "molande" värk ungefär som mensvärk.

Även om jag innerligt hoppas på plus, med tanke på att jag brukar få mina PMS dagen innan eller samma dag jag får mens i vanliga fall, så beter sig ju kroppen j*kligt konstigt när man försöker... Typiskt.

• Steph9006

Dakine: jag har funderat på om mensen inte är annorlunda beroende på om man hade ÄL eller inte?

Vänta och se hur många dagar det håller?

Jag skulle också tycka det är konstigt då jag alltid har extrem mensvärk på första dagen.

Svar på tråden Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?