• Sophieedvardsson

Hemlösa kattungar, behöver tips och råd!

Har "adopterat" två små katthanar som är ungefär 4 veckor och jag har haft dom i en vecka nu och det verkar gå rätt bra. Dom är lekfulla och går på lådan trots sin unga ålder. Har haft katt förut men aldrig såhär små. Dom äter mjölkersättning från Royal Canin men den börjar ta slut och min ekonomi är tyvärr inte så bra då jag är arbetslös och sjukskriven. Har läst enormt mycket om kattungar den senaste veckan och hört att majsvälling ska vara bra så har köpt det. Har också försökt att börja avvänja bebisarna med mat men det går sådär. Den ena (Ceasar) är nyfiken och försöker äta, trots att han nästan badar i maten. Men den andra lilla killen (Julius) vill absolut inte ha maten på annat sätt än i flaskan. Behöver tips och råd för hur man lär kattungar att lapa så dom kan lära sig att äta själv. Har dock en hona hemma också på 7 år som jag hoppades skulle ta hand om dom men hon tycker inte om lillkillarna. Hon fräser och morrar när hon ser dom eller om jag och min sambo luktar dom efter en mysig stund. Jag kommer aldrig ge upp, jag ska kämpa tills jag dör om det krävs för dessa små ska överleva. Så hjälp. Alla råd och tips är välkomna!

• Svar på tråden Hemlösa kattungar, behöver tips och råd!
  • kasovi

Var är kattmamman..??

Kattungar lär sig av att se sin mamma göra saker.

• nemo1

Varför ta hem ungarna om du inte ens har råd med mjölkersättning???? Köp KMR ersättning på apoteket, RC:s ersättning ger diarré. Kattungarna ska vaccineras försäkras idmärkas och kastreras, hur ska du ha råd med det??

Majsvälling innehåller inte den näring ungarna behöver så du får skynda dig till ett välsorterat apotek och köpa ersättning omedelbart. Du måste nappa de små och det ska ske varannan till var tredje timme dygnet runt.

• nemo1

Vill också veta varför ungarna inte är hos sin mamma? Blir så förbannad när folk ska ta dem för att de ju så små och söta. Och sedan ta hand om dem när man inte ens har råd med mjölkersättning? Du borde skämmas!

• Sophieedvardsson

Tyvärr så vet jag inte vart mamman är. Hon har förmodligen sprungit bort eller struntat i dom med tanke på att två av deras syskon dog. Jag gjorde det som en tjänst till en kvinna för att hon själv hade ett stall och massa andra sysslor att ta hand om så hon hade helt enkelt inte tid. Hon letade frenetiskt efter mamman i ungefär 5 dagar men kunde inte hitta henne. Så jag tog inte hem dom för att dom är små och söta. Jag tog hem dom för att ingen annan kunde ta hand om dom.

• Sophieedvardsson
    nemo1 skrev 2014-10-07 15:35:14 följande:

Varför ta hem ungarna om du inte ens har råd med mjölkersättning???? Köp KMR ersättning på apoteket, RC:s ersättning ger diarré. Kattungarna ska vaccineras försäkras idmärkas och kastreras, hur ska du ha råd med det??

Majsvälling innehåller inte den näring ungarna behöver så du får skynda dig till ett välsorterat apotek och köpa ersättning omedelbart. Du måste nappa de små och det ska ske varannan till var tredje timme dygnet runt.

Har inte märkt av att dom haft diarre alls av RC's mjölk.
  • nemo1

Som jag skrev så innehåller inte majsvälling de nödvändigheter en kattunge behöver, det är dessutom laktos i vilket aldrig ska ges till katter. Har du tagit på dig ansvaret så får du löpa linan ut. Åk och köp mjölkersättning!

• Sophieedvardsson
    nemo1 skrev 2014-10-07 15:36:59 följande:

Vill också veta varför ungarna inte är hos sin mamma? Blir så förbannad när folk ska ta dem för att de ju så små och söta. Och sedan ta hand om dem när man inte ens har råd med mjölkersättning? Du borde skämmas!

Som sagt, mamma är försvunnen så jag tog dom inte för att dom är enligt dig "små och söta" Jag hämtade dom förra veckan, men hur skulle jag veta när pengarna kom att jag efter en tid skulle ta an två små kattungar. Och att jag borde skämmas? Det var nåt nytt. Jag bad om tips och råd, inte att du skulle kunna sitta bakom din skärm och döma ut mig! Fick svar på det jag redan visste och det är att folk på internet är hemska!
  • viseversa
    Sophieedvardsson skrev 2014-10-07 16:07:34 följande:
    Som sagt, mamma är försvunnen så jag tog dom inte för att dom är enligt dig "små och söta" Jag hämtade dom förra veckan, men hur skulle jag veta när pengarna kom att jag efter en tid skulle ta an två små kattungar. Och att jag borde skämmas? Det var nåt nytt. Jag bad om tips och råd, inte att du skulle kunna sitta bakom din skärm och döma ut mig! Fick svar på det jag redan visste och det är att folk på internet är hemska!
    Kan du inte fråga kvinnan du tog över dessa ungar ifrån om hon kan betala ersättningen till dom? Låter väl rimligt tycker jag.
  • kasovi
    viseversa skrev 2014-10-07 16:30:51 följande:
    Kan du inte fråga kvinnan du tog över dessa ungar ifrån om hon kan betala ersättningen till dom? Låter väl rimligt tycker jag.
  • Sophieedvardsson
    kasovi skrev 2014-10-07 16:42:13 följande:

[/quote]

[quote=74126191][quote-nick]viseversa skrev 2014-10-07 16:30:51 följande:[/quote-nick]Kan du inte fråga kvinnan du tog över dessa ungar ifrån om hon kan betala ersättningen till dom? Låter väl rimligt tycker jag.

Det har jag iofs inte tänkt på. Folk verkade missuppfatta vad jag skrev och det är inte att jag inte har absolut noll kronor för att köpa mat, bara det att pga jag använder RC skulle jag vilka fortsätta med det och dom förpackningarna kostar 250 kr och det är inte mycket i dom alls vilket gör att jag måste köpa det ungefär var 5e dag och det blir massa pengar i längden. Problemet om man nu ska kalla det så är att dol bara vill ha mat i flaska och jag undrar hur jag får bort det. Men när folk börjar skriva att jag ska skämma osv tycker jag det går för långt då jag endast skrev här för att få tips och råd.
  • viseversa
    Sophieedvardsson skrev 2014-10-07 16:55:23 följande:
    viseversa skrev 2014-10-07 16:30:51 följande:

Det har jag iofs inte tänkt på. Folk verkade missuppfatta vad jag skrev och det är inte att jag inte har absolut noll kronor för att köpa mat, bara det att pga jag använder RC skulle jag vilka fortsätta med det och dom förpackningarna kostar 250 kr och det är inte mycket i dom alls vilket gör att jag måste köpa det ungefär var 5e dag och det blir massa pengar i längden. Problemet om man nu ska kalla det så är att dol bara vill ha mat i flaska och jag undrar hur jag får bort det. Men när folk börjar skriva att jag ska skämma osv tycker jag det går för långt då jag endast skrev här för att få tips och råd.
    Jag skrev inte att du ska skämmas. Fråga henne om hon kan vara med att bidra till denna ersättning. Det tycker jag hon ska göra faktiskt. Du har gjort henne en tjänst. Sen låt dom dricka i flaska ett tag till. Dom är

Väääldigt små och skulle faktiskt dia från sin mamma fortfarande. Det är små bebisar och bebisar diar eller dricker ur flaska. Tids nog kommer dom äta fastare mat.
  • jenny99

Jag tycker du omgående imorgon ger dessa små katter till någon som har kunskap o h ekonomi.Kanske någon bra seriös katthem eller vän?Jag själv råka ut för samma sak som dig och jag googla och googla på stört efter information och åkte och köpte allt som behövdes,och var hemma med dom dygnet runt.Det var inte bara rätt mat de behövde utan många timmar varje dag under lång tid låg de i min famn,idag är dom ca 14-17 veckor och behöver fortfarande mycket närhet men de är friska och tillgivna katter.Min ekonomi var inte bra när jag hastigt tog dem men jag hade redan bestämt mig att göra allt jag kan.Om du har ekonomi och vilja så köp allt de behöver annars ring omgående ett bra hem för dem imorgon.Du är inte ett dugg sämre människa om du väljer sistnämnda valet,gör det rätta för katterna som kräver mycket omsorg.

• Madmoiselle

Katterna behöver mjölkersättning, majsvälling innehåller inte alls den näringen de behöver. Kontakta olika katthem i området för att få råd och stöd, de kanske kan hjälpa ekonomiskt också. Hör med Snuffefonden om de kan bidra med pengar eller mjölkersättning. Det är en fond som hjälper privatpersoner med nödställda katter. De finns på Facebook.

• Sophieedvardsson

Det har gått bra. Imorn är dom 12 veckor och dom växer så det knakar. Två riktiga busfrön. Stora honan har omfamnat dom och allt går jättebra. Och jag tog till mig rådet och åkte och köpte 4 förpackningar med mjölkersättning men gjorde bara av med en till. Resten fick jag lämna tillbaka för torrfoder och blötmat var mycket godare. Så allt går strålande!

Svar på tråden Hemlösa kattungar, behöver tips och råd!