sextiotalist skrev 2014-10-06 18:55:04 följande:
Du är 19 år och ska bryta dig loss från dina föräldrar. Det är inte helt ovanligt att många i den åldern flyttar, för att plugga eller fått arbete.
Fundera på vad du vill göra, sök utbildning på andra orter om du behöver det för att kunna arbeta med det, eller sök arbeten på andra orter.
Som ung kan du hyra ett rum på det nya stället innan du etablerar dig.
Sedan har du ju möjlighet att söka dig utomlands
Du har hur många valmöjligheter som helst som kan ge dig legitima skäl att lämna orten där du är uppvuxen
För övrigt är det nog inte helt ovanligt att man är väldigt less på sina föräldrar och syskon i din ålder.
Kommer man ifrån dom så brukar relationerna ändras
Jag har redan brytit mig loss från mina föräldrar och det är inte bara mina föräldrar det handlar om. Det är min mamma, pappa, styvföräldrar, styvsyskon, farmor, farfar, mormor, storebror, storasyster och fastrar. De enda jag aldrig ogillat i min familj är mina tre småsyskon. Det är främst dem som får mig att stanna.
Min plan är faktiskt att studera på universitet och jag vill flytta för att göra det, men det är så svårt att få bostad på den orten jag vill flytta till och jag vill inte ta vilket slags boende som helst heller eftersom jag vill fortsätta bo med min pojkvän, och han vill inte bo i ett enkelrum, kollektiv eller etta när (om) vi flyttar. Vi har bott ihop i 5 år och jag har ingen lust att flytta isär bara för att få ett boende.
Och återigen, det här är ingen tonårsfas som grundar sig i att jag är less på att bo hemma hos mina föräldrar. Jag har bott hemifrån i 5 år och det är inte bara mina föräldrar/syskon jag är trött på.