• Blåsippan84

säkundär barnlöshet. någon mer?

Försökt 1 år att få syskon till vår son på nu 5 år. Tog sig ganska direkt i slutet av okt 13 men slutade i mf i dec. Sedan dess har det inte blivit något. Idag ringde jag rmc. Får komma på besök om ca 1-1,5 månad. Känns skönt men samtidigt nervöst om de inte hittar något. I min stad finns ingen privat som tar emot ofrivilligt barnlösa utan man måste vända sig till landstinget efter 1 år.

Känner mig mer å mer ledsen för varje mån som går. I början kunde jag snabbt ladda om för en ny äl. Men nu orkar jag knappt, även om vi ändå försöker. Maken tycker också det är tufft när det ej blir ngt men förstår mig inte när jag blir ledsen och gråter när mensen kommer. Någon mer där ute som vill peppa och dela erfarenheter? Ingen nära vän som haft det så här utan de har fått de barn de önskat.

• Svar på tråden säkundär barnlöshet. någon mer?
  • Pyssling11

Försöker oxå få till barn nr 2. Utan något resultat på 1,5 år så har vi nu skickat in för en utredning. 
    Jag kan tänka mig att det är mig det är fel på denna gången då jag inte har någon ägglossning enligt alla stickor som jag har testat. Dock så har jag har "ägglossnings-smärta" !? Därför är jag så förvirrad av allt detta... att jag inte har ägglossning men känner av det.. eller vad är det annars som jag känner!?!

Hoppas man får komma intill FORT så man slipper gå och vänta och bara tänka massa dumma tankar. Man blir verkligen knäpp av allt detta!

• Venne

Vi har försökt över 2 år. Jag har ett barn på 8 år, min man har inga egna. Vi har gjort utredning och det finns inga fel, som de kunnat hitta iaf. Vi har fått 2 tidiga mf under tiden, senast för ett halvår sedan. Då tog min gyn en massa prover för att kolla varför jag fick mf, men även det utan några resultat. Känns så jävla hopplöst! Fick min mens idag så har en riktig skitdag. Jag håller konstant på och läser om olika åkommor, vitaminer, naturpreparat, kost osv. Tempar, äl-tester, gravtester, appar som fylls i etc. Man bli lite galen helt enkelt och jag tror mitt största problem är just att jag inte vet VARFÖR. Det borde funka, men gör det inte ändå.

• Pyssling11

Ja det förstår jag att det är jobbigt när dom inte kan säga vad det är som gör att ni får mf =(

Jag är oxå helt besatt utav detta, läser allt jag hittar på nätet om vad man kan stoppa i sig för vitaminer, tillskott, vilka stickor man skall använda, vad man inte skall äta, fyller i 4 olika sorters appar varje dag, tempar, bollar tankar med sambon och bara tänker och TÄNKER!!
    Gråter en skvätt nästan varje kväll för att man blir helt tokig på detta!

Sonen säger ofta numera att han vill ha en lillebror/syster..
    Då känner man av stressen ännu mera. 

Mina funderingar just nu är om jag skall testa Munkpeppar.. Någon erfarenhet av detta? 
    Eller om jag ska köpa ClearBlues fertilitetsmonitor eller digitala ägglossningstest Dubbel hormonindikator.. 

Ja vad pengar man lägger ut på all möjlig (ursäkta språket) skit!!!
    Men jag tänker hela tiden.... TÄNK OM det skulle visa något tecken på ägglossning med denna grejen.

• Blåsippan84

Ja visst blir man knäpp av det. Å ännu mer måste det ju vara skit tufft när sjukvården säger att allt är ok men ändå inga barn. Varför lyckas man då inte ? Har man sex vid äl borde det ju bli tycker man ju? Vad mer ska behövas?

Jag verkar ha äl. Smärta å ger utslag på sticka. Å då borde man ju lyckas också tycker man??

Har ej testat munkpeppar. Hur ska man ta det? Jag har testar med bisolvon (men det förstår jag om det egentligen ej funkar, hehe) och druckit mkt Garpe juice. Förra månaden då jag drack mkt det så slapp jag spottings men blev ju ändå inga barn. Kanske ren tillfällighet?

Tycker detta är jätte jobbigt .

• Pyssling11

Fy vad dum jag känner mig nu, men vad är spottings?!?

Äter levaxin så ska försöka ringa VC på fredag och höra om det kan påverka att jag inte har blivit gravid eller att min ägglossning är borta.. Det är nästa steg så kan man stryka det från listan....

Det känns som att jag har en lååång lista på allt som ska testas/undersökas/fråga om... Så att stryka en enstaka grej känns skönt .

• Blåsippan84

Spottings är när man får blodblandade flytningar som upphör å sen kommer mensen några dagar senare. Min

Mens brukar tidigare komma lite blodblandat först å sen kommer mensen i samma veva. Men sedan i våras upphör blödningarna några dagar . Då hoppas jag alltid att det ändå ska vara plus.

Mina thyreoidea värden har varit jätte dåliga sedan jul men sedan i somras har de varit ok. Jag fick dock stå på mig då min vc läkare svarade att det var ok att skaffa barn med de värdena fast jag frågade. Till slut kollade jag upp mina exakta värden. Kollade vad som rekommenderades att ha å ringde upp vc. Då tog hon mig på allvar å justerade medicinen ytterligare. Räcker ej att värdena är "inom normala" som min vc sa när man ska lyckas med en graviditet. Så stå på dig å ta reda på dina exakta värden så du slipper gå månader som jag utan att ha dem ok bara för man lyssnar på sin (inkompetenta) Vc läkare. Lycka till

• Pyssling11

Kommer du ihåg vad värdena skulle ligga på för att öka chansen att bli gravid??

• Blåsippan84

Tsh ska ligga under 2,5 i landstinget jag bor vid önskan om graviditet. I Sthlm har de referens 2,0 eller lägre. Varför det är olika vet jag ej? Men "normalt" värde är ok upp till 4 någonting. Och det var därför min Vc Läkare skrattade åt mig när frågade varje gång. Men nu ska de ligga ok. Ska komma alla prover åter igen när de ska göra liten utredning varför vi ej plussar. Men går att googla på det också å få fram lite artiklar om det .

Träffade en privat gyn i ett annat ärende i somras å han tog sjukdomshistoria. Berättade att vi försökte men ej lyckats å att Vc läkare då precis rättat till medicinen. Han sa då att det måste vara exakt för att lyckas å att det tar tid innan kroppen ställer om sig efter medicin ändring. Så det är väl det lulla hoppet jag lever på att vi kommer lyckas. Men ej gjort det på 4 mån med bra värden

• Pyssling11

Kollade upp mitt tsh värde och jag ligger på 0,6. Dock så tyckte sköterskan att jag ska tala med min läkare om ev ändrad dos nu när vi försöker ... Men han hade inte tid att ringa upp mig förrän 23 okt!! Helt galet att man ska behöva vänta så länge för att ställa några frågor ...

Men har iaf fått kontakt med kliniken som vi har skickat in ansökan till om utredning och fick ett mkt bra bemötande i telefon när jag hade lite frågor. Dom hade fått in våra papper och ett brev var på väg hem till oss :) om det innehåller en tid för besök eller inte vet jag inte.. Men bara det lilla beskedet att dom faktiskt har tagit an oss känns jätteskönt, att dom läst våra papper som vi fyllt i - en stor lättnad! :) äntligen är det någon som vill hjälpa oss känner jag !

• Blåsippan84
    Pyssling11 skrev 2014-10-11 21:08:02 följande:

Kollade upp mitt tsh värde och jag ligger på 0,6. Dock så tyckte sköterskan att jag ska tala med min läkare om ev ändrad dos nu när vi försöker ... Men han hade inte tid att ringa upp mig förrän 23 okt!! Helt galet att man ska behöva vänta så länge för att ställa några frågor ...

Men har iaf fått kontakt med kliniken som vi har skickat in ansökan till om utredning och fick ett mkt bra bemötande i telefon när jag hade lite frågor. Dom hade fått in våra papper och ett brev var på väg hem till oss :) om det innehåller en tid för besök eller inte vet jag inte.. Men bara det lilla beskedet att dom faktiskt har tagit an oss känns jätteskönt, att dom läst våra papper som vi fyllt i - en stor lättnad! :) äntligen är det någon som vill hjälpa oss känner jag !

Vad skönt med bra bemötande . När jag ringde klinik för utredning var det en mkt rar ssk som tog emot men sa att vi skulle försöka 1 år. Nu när jag ringde omgång för att ställa mig i kö för ett besök var denna ssk inte lika bra. Tänk vad bemötande i tel kan göra skillnad . Men vi väntar också. Hur länge skulle det dröja för er? För oss skulle det ta 4-6 v.
  • Pyssling11

Hon visste inte exakt, hon sa att dom har sin vårdgaranti på 3 månader..

Men att innan jul så trodde hon att vi skulle komma intill iaf.

Jag tog kontakt först med en privatklinik här i stan, men där blev jag så illa bemött av både sköterskan och läkaren att det hela slutade med att jag rusade ut gråtandes, så där sätter jag aldrig foten igen! Även fast det ska tydligen gå snabbare via dom så väntar jag hellre än tar emot deras hjälp!

Nu blir det via landstinget.

• Blåsippan84
    Pyssling11 skrev 2014-10-12 19:58:39 följande:

Hon visste inte exakt, hon sa att dom har sin vårdgaranti på 3 månader..

Men att innan jul så trodde hon att vi skulle komma intill iaf.

Jag tog kontakt först med en privatklinik här i stan, men där blev jag så illa bemött av både sköterskan och läkaren att det hela slutade med att jag rusade ut gråtandes, så där sätter jag aldrig foten igen! Även fast det ska tydligen gå snabbare via dom så väntar jag hellre än tar emot deras hjälp!

Nu blir det via landstinget.

Men fy!! På vilket sett betedde de sig? I mitt landsting har de 2 mån som mål, annars får de betala böter även om vårdgarantin är 3 mån i landet. Knas men bra för patienten.

Jag har haft ont i hö äggstock idag fast äl är om 1,5 v. Känner av hö äggstock ofta men aldrig vä. Känns som det kan finnas ngt som ej står rätt till på dem??
  • Pyssling11

Det hela är en väldigt lång historia ... När jagringde första gången och talade med skötersksn så talade hon med mig som att jag visste hur allt skulle gå till, vilka prover jag skulle ta m.m. Så fick tjata till mig en förklaring hur allt skulle ske. Mötet med läkaren var när jag skulle hämta en remiss, då visade han klart o tydligt hur besvärad han var över att jag var där + dumförklarade mig när jag hade fått fel info vart jag skulle ta proverna...grejen var ju den att sköterskan hade blandat ihop infon. Slutade med attjag fick gå därifrån tomhänt utan remiss för han ansåg att dom skulle skicka dom ist (?)

Redan då kände jag att att jag inte trivdes där...

Men skötersksn ringde upp efter helgen och bad mig komma in igen så vi kunde gå igenom allt på nytt. Visst tänkte jag, dom kanske kände att det hade blivit en dum start så jag valde att ge det en ny chans.

När jag besökte sköterskan hade hon samma attityd som läkaren - besvärad ! Efter några minuters samtal så började hon oxå dumförklara mig ; Jag frågade varför det var sån lång väntetid att komma intill (fick tid 1,5månad senare) då fick jag som svar att det finns dom som har värre problem än mig! Hon fick mig att känna att jag inte var värd ett skit! Bröt ihop i gråt och då undrade hon varför jag grät och jag försökte förklara hur jag kände; att vänta 1,5 månsd är en evighet för en som går och tänker och väntar på att bli gravid varenda lilla minut på dygnet. Då fick jag som svar att det är mitt eget fel och att man får faktiskt söka tidigare "om jag nu har så brottom att bli gravid"!

Där brast det för mig och jag skrek rakt ut att det är det värsta jag varit med om i bemötande och att jag aldrig känt mig så kränkt, att jag aldrig nånsin sätter min fot där igen!

Därför väljer jag hellre landstinget och längre vänttider.

Kan du inte försöka få göra en gynundersökning eller ulttraljud?, det låter ju lite oroväckande och man vill ju inte gå runt för länge med sån smärta.

• Blåsippan84

Ursäkta sent svar. Vilket fruktansvärt bemötande du fick. Jag jobbade förut inom cancer vården men bytte till Vc. Tänkte i början när patienter ringde och mådde skit "för småsaker" att det finns dem som har det värre. Men tänkte samtidigt att för denna patient så är detta ett svårt problem. Går ju inte att ha ett sådant bemötande om hon nu själv tycker att det finns dem som har det värre. Fruktansvärt. Och då kan man aldrig varit i närheten av den psykiska stress detta är.

Träffade idag en dagis mamma å lekte med våra barn. Hon berättade ganska tidigt att sonen ej kommer få syskon då de nu är för gamla å hade mkt svårt att få barn. De hade varit på rmc där vi bor å hon tyckte det kändes så löpande band och opersonligt. Ringde till dem idag för jag hade fått tid men tvungen att byta den. Hon lät mkt snorkig i tel nästan som sumpar du denna tid tycker jag ej du ska få någon ny. Blev heller ej klok gällande provtagningen. Något prov sa hon att de ville jag skulle ta samma morgon på Vc men inget stod ju i kallelsen om det??får väl ringa på nytt när jag fått ny tid å fråga. Äl i dagarna. Fick till det igår å i förrgår. Reser till min syster imorn. Se om vi lyckas få till det där

• Pyssling11

Hör och höpna så hade jag ägglossning i tisdags ???? På 20e dagen. Kändes jättemärkligt att det faktiskt visade på testet + att jag var så uppblåst och hade ont. Äntligen!!!! ???? Så nu får vi se om det sätter sig eller inte ???? Kör hårt och lycka till nu i helgen ????

Svar på tråden säkundär barnlöshet. någon mer?