• Tiny_angel

1 bilbarnstol med bas från nyfödd till stor?

Är det någon här som vet någon bra bas som funkar både med babyskydd och bilbarnstol? Jag har gott om tid på mig att hitta det. Men funderar om detta är en bra och prisvärd lösning? Kollade i babybutik igår och det verkade finnas 2 lösningar. En var maxi cosi. Den andra kommer jag ej ihåg, men det var då insatser som man sätter i bilbarnstolen så behöver man inte ha babyskydd, känns ju inte helt bra.. Vad kör ni med?

• Svar på tråden 1 bilbarnstol med bas från nyfödd till stor?
  • Tirem

Ibad till andra stolen? Det tror jag inte finns. Andrastämma är betydligt större och fäst med balterna eller Isofix.

• Sisisisi

Maxi cosi och Klippan har en bas som funkar med babyskydd och bilstol upp till 18 kg.

Jag har haft akta gracos babyskydd med bas och sen köpt en bakåtvänd stol som monteras med bälte och är godkänd till 25 kg, så att barnet ska kunna åka bakåt så länge som möjligt!

Varför vill du ha stol 2 med bas?

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tiny_angel

Just ja, Jane nyni denna djungel. Men stol 2 behöver ju inte bas! Tror jag måste ha bas till babyskyddet, jag har en 2 dörrars bil och liten måste sitta bakom mig. Den andra platsen är nerfälld så jag ska få plats med hundbur och barnvagn.. Framsätet har airbag så det kostar 5000 att koppla ur.. Köpte bilen ca 2 månader innan jag vart gravid..

• Maria 164

Stol två behöver inte bas, och tekniskt sett behöver inte babyskyddet det heller - men det är smidigt de få månader man fortfarande orkar bära bebisen i babyskyddet till och från bilen att inte behöva trä och spänna bältet varje gång.

Babyskydd med bas brukar kunna hyras billigt från NTF, 600 eller 700kr för 9 månader har jag för mig. Även Babyproffsen hyr ut babyskydd med bas i min stad, dyrare än NTF men med 500kr rabatt på nästa stol, så det slutar på ungefär samma.

• Maria 164

Ett babyskydd väger kanske 4kg utan bebis, och en 4 månaders bebis kanske 7-8kg, och de är INTE ergonomiska att bära på.

Har du långt till parkering och ett behov av att använda bil ofta skulle jag välja babyskydd som passar på barnvagnschassit. Annars blir babyskyddet snabbt en stationär stol som sitter permanent i bilen - och då har basen inte så stort värde.

Sedan bör man byta till nästa bilbarnstol så snart bebisen är stor och stark nog, och inte vänta tills barnet inte får plats längre. Riktig bilbarnstol är säkrare än babyskydd. Vi använde bara babyskydd i 6 månader.

• Tiny_angel

Oj, mycket att tänka på. Dilemmat är ju att jag har en 2 dörrars bil så därför är det lite svårt att klättra i baksätet och spänna fast stolen varje gång. Hade jag haft 4 dörrar hade det inte vart några problem. Men satsar på bas till babyskyddet.. Tack för alla tips och idéer. Jag får fortsätta fundera och prova vad som blir bäst i min bil. Någon mer som kör c30?

Svar på tråden 1 bilbarnstol med bas från nyfödd till stor?