Vi har berättat för våra föräldrar o syskon till att börja med, sen några nära vänner, efter att vi fick resultatet från utredningen (inte innan)
Jag tycker det har varit det bästa, dels för att jag behöver prata av mig lite (mycket) samt att jag vill ha nära som kan stötta och som förstår hur vi har det.
Sen ser jag även det som lite utbildande, att genom att fler som får reda på det genom att som jag pratar väldigt öppet om det, desto fler undviker att ställa frågor eller hintar som vissa kan bli ledsna av. Nu tillhör jag dock dem som inte tar så hårt när någon frågar när det är dags för oss att skaffa barn eftersom jag tycker det är en naturlig fråga, jag tar isf hårdare när dem inte frågar - för då verkar dem liksom inte våga fråga eller inte vara intresserade. Men det är bara jag :)
På vår utredning konstaterades dessutom delvis manlig faktor och då var det skönt att kunna säga att vi faktiskt kanske har något medicinskt mot oss, men det kan gå ändå.
Sen vissa säger jag bara 'vi får se när det händer' eller så säger jag att vi väntar lite till, eller ja. Beror på vem som jag pratar med :)
Nu när vi e mitt i första ivf-försöket har jag sagt till dem som vet om att vi vill hålla denna delen hemlig (som en vanlig graviditet) så jag säger att vi ska börja om några månader med sprutor. Sen har jag sagt till dem att vi vill kunna ha ett överraskningsmoment kvar genom att inte ge datum eller veckor vad vi gör, men samtidigt att OM det går dåligt kommer jag nog behöva stöttning o då berättar jag nog :)
Men gör som ni känner är bäst! Det kan ändras längs vägen också. Det finns inga rätt eller fel utan det är helt upp till er. Lycka till!