• Kejkej91

Katt + resa = problem.

Hej. 

Jag har en envis herre som hatar att åka i kattbur och resa, tyvärr är det ett ont måste ibland men det blir bara värre och värre. Han skriker och river runt, ja panik. Ändå har han aldrig varit med om något obehagligt (vad jag vet) i buren, inget trauma eller så och jag har haft honom sedan han var 14 veckor. 

Kan man göra något för att vänja honom vid detta? Vi reser inte mycket men det skulle underlätta som tusan att ta med honom ibland. Fasar för veterinärbesök och dylikt för han ställer till med en scen på vägen dit. Feeliway har  jag provat, fungerar inte. 

Finns det typ kattvalium eller är de att öva som gäller? Typ stoppa honom i buren, ta ett varv runt huset? Eller hur gör jag? Någon som har tips/erfarenhet eller är det bara att acceptera och stanna hemma?

• Svar på tråden Katt + resa = problem.
  • Majsan70

Låt buren stå framme hemma så avdramatiseras den i varje fall. När han är bekväm med den o kanske går in så tar du efter ett tag o stänger den en stund utan att flytta. Sen går du varsamt vidare i små små steg så kanske han vänjer sig.

• Kejkej91
    Majsan70 skrev 2014-09-16 17:33:56 följande:

Låt buren stå framme hemma så avdramatiseras den i varje fall. När han är bekväm med den o kanske går in så tar du efter ett tag o stänger den en stund utan att flytta. Sen går du varsamt vidare i små små steg så kanske han vänjer sig.

jag har haft buren hemma i snart 1 år, han har aldrig rört vid den eller gått in i den självmant, så tog jag upp den på vinden och tog ner den sist vi skulle resa då blev det ett jävla liv på katten. Sen så reste vi och den stod framme men han var helt stressad över att den var kvar hemma så tog bort den. 
    Ska jag fortsätta ha den framme och hoppas på resultat i sinom tid ? Det är verkligen ingen lätt kamp mellan katten och kattburen, buren får inte ens en chans 
  • nemo1

Zylkene kan du prova, bör tas i flera dagar innan resan. Jag har alltid en handduk över buren när jag åker till veterinären. Personligen hade jag nog endast tagit med katten på resor som är yttersta ytterst nödfall.

• Majsan70

Jag hade haft den kvar hemma med en favvofilt i. 
    Sen håller jag med Nemo om att inte åka runt i onödan med katten. Men som sagt det är ju bra att kunna ha med dem.

• Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-09-16 18:18:17 följande:

Zylkene kan du prova, bör tas i flera dagar innan resan. Jag har alltid en handduk över buren när jag åker till veterinären. Personligen hade jag nog endast tagit med katten på resor som är yttersta ytterst nödfall.

tack för svar, får prova det om det kanske fungerar. Jag har handduk över allt och lägger in hans bästa filt men ingenting hjälper. Det är så hjärtskärande att se, men tyvärr är det nödvändigt ibland :( 
    Majsan70 skrev 2014-09-16 18:50:46 följande:

Jag hade haft den kvar hemma med en favvofilt i. 
    Sen håller jag med Nemo om att inte åka runt i onödan med katten. Men som sagt det är ju bra att kunna ha med dem.

ja, exakt. jag reser inte gärna men ibland så vore det bra när det krisar med kattvakt runt jul och familjen bor i 2 timmar bort, då vore det lite skönt att kunna packa med honom istället för att fira jul ensam med kissen, haha. Nåväl får se, vill ju göra det bästa för honom. Man får sätta sig själv åt sidan i värsta fall när man valt att ta hand om ett litet liv ^.^
  • Kejkej91

Nu måste vi ut och resa jag och kissen och jag skall imorgon gå och köpa mig en bur. Vi kommer förmodligen att resa med buss och jag vill göra det så bekvämt som möjligt för katten. 
    Men eftersom han river runt rätt mycket i buren så undrar jag om det kan vara en bra idé att köpa en mjuk bur som är stor istället för en hård bur? Vad tror ni? Kan de kanske bli bekvämare för honom?

• EnGladPingvin

En av våra katter hatar att resa. Det är en kamp att få in henne i buren och sen skriker hon tills hon blir utsläppt. För ett tag sedan när vi skulle till veterinären lyckades hon riva upp en trampdyna på gallret när hon försökte ta sig ut. Efter det köpte vi en mjuk väskvariant istället. Det är fortfarande protester, men betydligt lättare att få ner henn i väskan som man kan öppna ovanifrån och hon håller sig lugnare även om hon piper en del.

Väskan är även mer täckt än buren vilket jag tror gör sitt och skulle hon fara runt kan hon inte göra sig illa, men hon håller sig faktiskt lugnare. Vi reser i stort sett inte med katterna utan det handlar om när vi ska till veterinären.

• nemo1
    EnGladPingvin skrev 2014-11-30 19:54:01 följande:
    En av våra katter hatar att resa. Det är en kamp att få in henne i buren och sen skriker hon tills hon blir utsläppt. För ett tag sedan när vi skulle till veterinären lyckades hon riva upp en trampdyna på gallret när hon försökte ta sig ut. Efter det köpte vi en mjuk väskvariant istället. Det är fortfarande protester, men betydligt lättare att få ner henn i väskan som man kan öppna ovanifrån och hon håller sig lugnare även om hon piper en del.

Väskan är även mer täckt än buren vilket jag tror gör sitt och skulle hon fara runt kan hon inte göra sig illa, men hon håller sig faktiskt lugnare. Vi reser i stort sett inte med katterna utan det handlar om när vi ska till veterinären.
    Vill varna dig för en sån väska. De går lätt sönder där blixtlåset sitter om katten är lite hårdhänt.
  • EnGladPingvin
    nemo1 skrev 2014-12-01 11:17:24 följande:
    Vill varna dig för en sån väska. De går lätt sönder där blixtlåset sitter om katten är lite hårdhänt.
    Ok. Jag tycker väskan känns stabil och av bra kvalitet, men jag ska vara uppmärksam på det. Vi har henne under uppsikt hela tiden de få gånger det handlar om.
  • Kejkej91

vi reer aldrig katten och jag eftersom de gått sådär när vi försökt.
    därför tänkte jag om de skulle gå bättre i mjukbur eftersom de hårda har han dåliga erfarenheter av, han gillar ju att hoppa ner i mina väskor när de står framme så hade hopp om att kunna lura honom. Resan kommer bli rätt lång på över 2 timmar och buss. Är mjuk bur dumt då? Vill ju inte att den ska gå sönder så jag får jaga katt på Stockholms Centralstation....

• nemo1
    Kejkej91 skrev 2014-12-01 15:09:44 följande:
    vi reer aldrig katten och jag eftersom de gått sådär när vi försökt.
    därför tänkte jag om de skulle gå bättre i mjukbur eftersom de hårda har han dåliga erfarenheter av, han gillar ju att hoppa ner i mina väskor när de står framme så hade hopp om att kunna lura honom. Resan kommer bli rätt lång på över 2 timmar och buss. Är mjuk bur dumt då? Vill ju inte att den ska gå sönder så jag får jaga katt på Stockholms Centralstation....
    Jag har tyvärr hört om fler fall där väskan gått sönder just där dragkedjorna är. Jag har själv en sån väska men vågar inte använda den längre.
  • EnGladPingvin

Det kanske är olika kvalitet på olika väskor?. Jag har tittat på de vi har hemma nu och har väldigt svårt att tro att någon av våra katter skulle lyckas ha sönder dem och ta sig ut.

• Kejkej91

Var på djuraffären idag och införskaffade en mjuk till att börja med. 

från att ha haft hårda burar framme sedan han var kattunge som han alltid vägrat gå in i av sig själv (vet inte om han haft något trauma hos sin uppfödare) så kom jag hem med mjuka väskan och nu ligger han där inne och trampar, det har aldrig hänt i en hård bur hitills. 1 - 0 till matte.

Får försöka vänja han vid mjuk så kanske man kan resa i hård tillslut. 

Hörde om de mjuka på djuraffären, de sa att de sålde många mjuka men aldrig hört att de gått sönder. 

Jag hoppas verkligen det här fungerar nu. 

• MistyMidsommar

Testa att spreja kattmynta i den så han blir lugn av den, kasta in leksaker i den när ni leker med vippor osv så han går in i den självmant :)

Svar på tråden Katt + resa = problem.