• resdara

Katt som student?

Jag är nybliven student i en större stad och jag bor i en rätt lugn förort i en liten etta på 25 kvadratmeter. Just nu funderar jag på att skaffa katt (en kattunge från mitt familjehem) men har fortfarande inte bestämt mig. 

Jag kommer att skaffa ett stort klösträd och leksaker till katten. Jag är också rätt mycket hemma och pluggar, men jag funderar på hur det blir med det sociala livet och hur mycket katten klarar sig själv. Någon dag i veckan är jag i skolan ca 5 timmar, men annars är det mycket ledig tid. Jag bor på bottenvåningen, dock vill jag gärna ha henne som innekatt (till en början i alla fall) då det faktiskt är en spårvagnslinje i närheten. Annars kan jag tänka mig att låta katten vara ute på dagarna och så när hon blir lite äldre, men som sagt, vill helst ha henne som innekatt då jag inte riktigt litar på människor och vad dom kan få för sig.

Jag älskar katter och vill att hon ska ha det bra. Hon är utekatt just nu, men trivs med att vara inne och är en väldigt gosig och social katt. Tror ni det kan fungera? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-07 13:18
    En uppdatering ang det sociala livet... jag tycker om att träffas på någon bar någonstans och ta någon öl eller så, men jag tycker inte om att dricka mig full och vara ute hela nätterna. Någon gång ibland, visst, men jag är ändå ingen festprisse och hade inte lämnat katten ensam hela nätterna.

• Svar på tråden Katt som student?
  • nemo1

Kostar inte en katt? Den kan kosta ofantliga summor om den blir sjuk eller skadad då det även med försäkring är otroligt dyrt. Det kostar med kvalitetsmat. Kastrering hona ca 1200:-
    Sen vet jag inte hur många annonser jag sett där katten vantrivs för att ytan är för liten. En katt behöver yta för att må bra vilket knappast 25 kvm är.
    Sedan är det inte alla som kanske accepterar att de får låta bli krogbesök och dyl.

Och nu är ts inne på att släppa ut katten i trafikerat område och säkert innan katten är kastrerad, för det är ju så söt med kattungar.....

• amalie79
    nemo1 skrev 2014-09-07 17:31:46 följande:

Allt låter illa. Du bor på 25 kvm, tänker ha katten som utekatt trots att du bor i lägenhetsområde med spårvagnslinje utanför dörren, du tänker bara köpa en kattunge.
    Du har dålig ekonomi och kommer inte ha råd med kastrering, idmärkning, vaccinationer, kvalitetsfoder från djuraffär, försäkring, buffert till framtida veterinärbesök när katten blir sjuk eller skadad (som den kommer bli när du släpper ut den)
    Jag tycker det är mycket egoistiskt av dig att köpa en kattunge. Vänta tills du bor större och har pluggat klart.
    En sak till, de flesta hyresvärdar/föreningar har förbud mot fritt gående katter.

Vad vet du om ts ekonomi, vet du något som inte vi vet?

Jag har utan problem haft katt i både stor och liten lägenhet, som arbetslös, studerande, fulltidsarbetande- dessutom samma katt hela tiden så något måste jag gjort rätt...

Det har aldrig varit några problem ekonomiskt, det är det sällan om man har rätt prioriteringar. Vilket ts verkar ha.

Utrymmet handlar om aktivering och bygga på höjden för katten.

Sedan håller jag med dig om detta med utekatter
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-09-08 11:17:47 följande:

Kostar inte en katt? Den kan kosta ofantliga summor om den blir sjuk eller skadad då det även med försäkring är otroligt dyrt. Det kostar med kvalitetsmat. Kastrering hona ca 1200:-

Sen vet jag inte hur många annonser jag sett där katten vantrivs för att ytan är för liten. En katt behöver yta för att må bra vilket knappast 25 kvm är.

Sedan är det inte alla som kanske accepterar att de får låta bli krogbesök och dyl.

Och nu är ts inne på att släppa ut katten i trafikerat område och säkert innan katten är kastrerad, för det är ju så söt med kattungar.....

Kan man inte gå ut och första om man har katt menar du?

Och det kan svida för mångas plånbok om det kommer oväntade utgifter såsom en sjuk katt.
  • LillaJag06

Men seriöst nu, lägg av!

Hon skrev inte att hon släppa ut katten. Hon funderade på det men ville att kissen skulle vara innekatt.

Istället för att alltid vara tjurig i alla trådar om katter kan du faktiskt ge tips och råd med rätt attityd.

Du påstår att hon inte har råd, känner du henne personligen?

Nej tänkte väl det!

Sluta skriva såna påståenden då.

Och snälla nån, kan man inte gå ut på krigen/stan för att man har katt?

Då antar jag att du sitter inlåst med ett antal katter och aldrig går ut. khelst 50 kvm per katt och en buffert på 100 tskr per katt.

Lägg av!

De flesta människorna tar faktiskt hand om sina djur, prioriterar och planerar väl.

Bara för att vissa människor struntar i sina djur betyder inte det att alla som skriver på FL om katter kommer att släppa ut dem och skaffa smååå gulliga kattungar.

Ha inte taggarna utåt. Du hjälper inte utan snarare stjälper. Tråkigt med tanke på att du verkar ha en del kunskap om katter.
  • nozpa
    nemo1 skrev 2014-09-07 22:01:58 följande:
    Känner du någon student som har bra ekonomi utan att samtidigt jobba?
    Jag var student och skaffade katt. Var inga som helst problem med ekonomin. Var icke så snabb att döma hörru.
  • Anonym (funkar)

Förutsatt att katten hålls inne (om man bor nära trafik/spårvagn så är det aldrig lämpligt att släppa ut en katt) och trivs med det så ser jag inga hinder. 

Självklart kan man vara i skola/jobb och gå ut på kvällarna/helgerna ibland. Vore ju jättekonstigt annars Flört

• Anonym (funkar)

Jag har svårt att tro att det är ytan som är det verkliga problemet när människor väljer att omplacera sina djur. Det handlar nog mer om att de har ledsnat eller inte har tid att stimulera katten. 

Min personliga erfarenhet är att katter inte behöver särskilt stor yta alls, utan är mest intresserad av att få omvårdnad och kärlek. De har inte alls samma uppfattning om ytor som vi människor har.
  • nemo1

• litengunnarolle

Jag och min sambo är båda studenter och har nyligen skaffat oss en liten kattjej. Hon var ute några gånger i sitt förra hem (men gillade det dock inte) och hon trivs nu superbra som innekatt. Vi försöker vänja henne vid att gå ute i sele, men hittills har hon inte gillat världen utanför alls. Dock kan ju det vara ett alternativ för dig, om du ändå vill låta din katt vara ute ibland. 

Vad det gäller om katten kan vara ensam så har det funkat fint för oss. Hon brukar lägga sig och sova när vi är på universitetet och sedan leka och gosa med oss när vi kommer hem. Jag tror att det är mycket viktigt att avsätta tid för katten när du är hemma! Leka, mysa och allmänt umgås.

Ekonomiskt har inte vi tyckt att det varit något problem alls, dock hade vi en buffert sparad redan för att köpa husdjur. 

Hoppas du kommer fram till något som känns bra och lycka till!

• Maria 434
    nemo1 skrev 2014-09-08 13:15:24 följande:

Så om man skaffar katt kan man inte gå ut och festa någon gång ibland? Det var bland det dummaste jag hört.
  • snuffse

Jag tycker att det verkar helt okej för dig att ha katt! Köpte själv min stora katt när jag pluggade första året i en liten lägenhet, och det var inga bekymner! Nu är jag inne på sista året, har annat boende ute på landet, med 3 katter och en hund, så visst går det! :)

Ekonomin får man tänka några rundor kring, kastrering o veterinär är dyrt, men inte omöjligt. En bra försäkring är en suverän investering! :)

Lycka till!

Slänger in en bild på alla djuren här också ;)

Svar på tråden Katt som student?