• bf2014

Tabletter för att sluta amma, ni som testat eller vet, hjälp!

Hej!
    Jag har på 6 månader haft ca 10 mjölkstockningar och har sedan start tyckt att amningen varit/är jobbig. Jag har försökt sluta flertal ggr men får det inte att fungera pga mjölkstockningarna.
    Nu har jag gjort ett försök igen den senaste veckan och lyckats komma så långt att jag ger ersättning vartannat mål, ibland går det 7 h mellan två amningar och det är ju jättebra. Men så idag vaknade jag upp med mjölkstockning på samma bröst som alltid...
    Det jag undrar över nu är de där tabletterna som man kan få för att minska mjölkproduktionen, har hört att det är hemska biverkningar på dom. Någon som vet? hur mår man??
    Jag orkar inte mer, jag vill så gärna sluta amma jag känner mig deprimerad pga amningen och jag vet inte hur jag ska gå till väga..

• Svar på tråden Tabletter för att sluta amma, ni som testat eller vet, hjälp!
  • lillajag77

Om du bara pumpar..då minskar väl mjölken. .har bara fått en tablett då jag valde bort amning. .den fick jag direkt efter förlossningen. .och den fick inte jag några biverkningar av. .!!! Men dom rekomenderade att man skulle ha en åtsittande sport-bh som trycker ordentligt. Tala med dom på bvc så får du säkert bra hjälp. ..hoppas att du får hjälp inte så kul med mjölkstockning.

• bf2014

Jag har försökt pumpa de andra gångerna då jag har haft mjölkstockning men jag lyckas aldrig få ut något. vet inte vad jag gör för fel.  det enda som har hjälpt de andra ggr när jag haft stockningar är att amma amma amma, varje timme i typ ett halvt dygn.. men det känns ju inte riktigt som ett alternativ i dagsläget när jag "kommit så långt" nu med avvänjningen.
    Har ringt bvc, de ska ringa under dagen, hoppas de har några råd att komma med. 
    när jag läser om biverkningar på de tabletterna man kan få så är det väl inga roliga direkt...

• lillajag77

En ond cirkel det där. .ju mer du ammar desto mer ökar mjölproduktionen :( ammade min minsta dotter men mjölken sinade av sig själv. .kunde inte heller pumpa kom inte en enda droppe..!!! Men tror att man kan få en tablett från bvc..!!! Försök att massera mycke med varm vatten i duschen (stock tutten) och pumpa fast det inte kommer något. .får du ut något om du handmjölkar..???

• bf2014

ja det blir ju verkligen en ond cirkel detta. nu har jag inte gjort så mycket sedan jag kände att stockningen var ett faktum i morse. han har bara ätit en gång sedan han vaknade så än så länge känns det som om jag kan låta det vara.. jag är bara lite orolig för hur det blir om jag inte ammar så ofta så stockningen släpper och bara kör på nu som jag gjort och låter det gå 7 h mellan, om det blir värre för stockningen eller om man kan fortsätta så här.

är rädd för att det ska bli bröstböld osv

• lillajag77

Håll den varm..!!! Kan hjälpa. .!!! Håller tummarna att det går bra. .!!! Usch lider med dig. . :(

• bf2014

Tack! BVC ringde nyss men hon hade inga råd att ge.. hon gav mig nr till amningsmottagningen, väntar på att de ska ringa.
    Japp ska lägga in bröstvärmare i bh:n!

• lillajag77

Du har amningshjälpen.se oxå..jätte bra hjälp mammor. .dom finns på Facebook oxå..!!! Fick otroligt bra hjälp därifrån. .!!! Rekommenderar dom..!!! :)

• Chrysabelle

Jag tog dessa tabletter, jag tyckte inte de gav speciellt mycket biverkningar.

• bf2014
    Chrysabelle skrev 2014-09-03 11:02:54 följande:

Jag tog dessa tabletter, jag tyckte inte de gav speciellt mycket biverkningar.

okej, var det länge sedan? på bvc sa de att läkare inte skriver ut detta längre för att det var så farliga biverkningar
  • linn74

hej, min erfarenhet är inte tabletter,men att sluta pumpa. Ammade helt först sen delamma o då pumpa.Höll på så tills sonen var nästan 5 månader. Kompletterade med ers o sen då ville jag sluta o sluta typ nu...testade först att på att många timmar inte pumpa men det gick ju inte....ont, febrig ömma klumpar i bröstet, influensakänsla. Ringde vårt BB som har amningsrådgivn o som sa att alla vill sluta direkt om de bestämt sej för att sluta men att man får låta det ta tid.Frågade om tabletter o hon sa dels är det hemska biverkningar o dels skriver de inte ut de om man hållit på ett tag med pumpn eller amning, OM de ens ger är det isf oftast de som inte alls vill amma. Jag pumpade var 4:e timme o amning o pump är ju ung lika, stimulerar till mjölk. Så hennes råd var : glesa ut sakta o lugnt på tiden mellan pumpning inte som jag gjort med flera timmar direkt...utan i lugn o ro glesa tiden o även pumpa kortare stunder.Hon sa att om man pumpar tex 20 min pumpa 15 o sen minska successivt.Hon sa amma i telefon flera ggr, ursäktade sej sen att hon sa fel så jag tänker att så är väl så man gör om man ammar o ska minska. Amma kortare stunder o glesa ut på tiden mellan amning. O hon sa att man kan försiktigt stryka på knölen när man pumpar om det hinner bli knölar. Och hon tipsade om att ta Ipren om man fick influensakänsla,vilket man får om det är mjölkstockning. Så sakta glesa ut tiden mellan pumpning eller amning o minska tiden man pumpar ammar. Hon tyckte man skulle ge det ett par veckor iaf.Jag gick ändå för fort fram o glesade mer, ville ju sluta, hade dessutom sparat åt plutt i frys, men det är inte att rekommendera...Ont, influensakänsla,läckande bröst...Så om du kan minska på det i lugn o ro, det mår du bäst av.
    lycka till!!
    /L

• bf2014

Tack för svar! Pratade med amningsmottagningen innan och fick lite tips. Hon sa att det tar ca två v innan man slutat helt..

• Chrysabelle

Om du skulle ta dessa tabletter, så är den underligaste biverkningen du kan få bland annat hasardspel.

• Jo83

Nertrappning är a och o. Handmjölka i duschen för att släppa värsta trycket, men se till att inte stimulera för länge så att mjölkproduktionen inte ökar. Glesa ut mellan amningstillfällena i lugn takt och håll brösten varma...

• MissPin

Jag fick tabletter från bvc, jag minns inga biverkningar. Det var förra året. Jag handpumpade i duschen med mycket varmt vatten på för att få bort mjölkstockningen. Det släppte tillslut och tabletterna hjälpte Men det kanske finns olika tabletter? Till mig sa dem inget om biverkningar, inte vad jag minns i alla fall. Hade jag vetat om hemska biverkningar så hade jag säkert inte tagit dem.

• bf2014
    Chrysabelle skrev 2014-09-03 15:59:20 följande:

Om du skulle ta dessa tabletter, så är den underligaste biverkningen du kan få bland annat hasardspel.

ja det låter ju väldigt märkligt?
  • bf2014
    Jo83 skrev 2014-09-03 16:08:51 följande:

Nertrappning är a och o. Handmjölka i duschen för att släppa värsta trycket, men se till att inte stimulera för länge så att mjölkproduktionen inte ökar. Glesa ut mellan amningstillfällena i lugn takt och håll brösten varma...

ja jag försöker så gott det går. värre med det stockade bröstet dock som behöver ammas på
  • bf2014
    MissPin skrev 2014-09-03 16:13:59 följande:

Jag fick tabletter från bvc, jag minns inga biverkningar. Det var förra året. Jag handpumpade i duschen med mycket varmt vatten på för att få bort mjölkstockningen. Det släppte tillslut och tabletterna hjälpte Men det kanske finns olika tabletter? Till mig sa dem inget om biverkningar, inte vad jag minns i alla fall. Hade jag vetat om hemska biverkningar så hade jag säkert inte tagit dem.

ok
    Ja får hoppas att det snart ger med sig..
  • bf2014

Ok! I natt halv tre släppte det! Hade då maraton-ammat sedan igår morse... Jag är antagligen tillbaka på ruta ett igen och kan nog räkna med att börja om från början med projektet avsluta amning.

Vad tror ni om det tidigare stockade bröstet om jag börjar om med ersättning vartannat mål igen? Risk för ny stockning? Hur ska man göra?

Svar på tråden Tabletter för att sluta amma, ni som testat eller vet, hjälp!