• Aqt

Vart går gränsen för "rasism"?

Det har diskuterats mycket om invandring och flyktingpolitik i forumet
    den senaste tiden eftersom det är en av de viktigaste valfrågorna.

Bland annat p.g.a Migrationsverkets behov av 48 miljarder kr, brist på bostäder, begränsat reformutrymme o.s.v.

Men det som inte diskuterats är vart gränsen går för den politiska budgetposten Migration.

Hela tiden kastas det paj åt vardera hållen, särskilt från de som är politiskt korrekta i frågan. Tycker man att det ska begränsas så är man främlingsfientlig och t.o.m ordet rasist har missbrukats som skällsord.
    Man kommer inte längre i debatten är att  ?ni ställer grupper mot varandra?.

Förmodligen för att skambelägga tanken och att den politiska delen av t.ex prioriteringar i budgetar, satsningar o.s.v ska fridlysas eller för att motargumenten inte är tillräckligt bra?

Det finns nu 50 miljoner människor på flykt i världen. Många kan hjälpas på plats.
    Ett fåtal av de 50 miljoner kan få bosätta sig i Sverige, men det som är ett fåtal av 50 miljoner
    flyktingar är oerhört många om man ser till Sveriges befolkning, segregationssituationen, och välfärden som ska upprätthållas. Nu är prognosen 89000 + anhöriginvandring + arbetskraftsinvandring

vilket gör 125000-175000 invandrare per år i flera år framöver.

Jag tycker det är viktigt att diskutera det som man diskuterar begränsningar / utmaningar inom äldrevård, pensionärers villkor, småbarnsföräldrar, bidrag till samer, storstadsbor, landsortsbor och åtstramningar eller satsningar inom alla områden inom den begränsade statsbudgeten.

Så jag ställer frågan;

Hur många flyktingar klarar vi av per år framöver utan att man oroas av att välfärden blir väsentligt sämre och att segregationsproblemen växer än mer? Vart går gränsen för när man blir främlingsfientlig eller ?rasist?

som vissa påstår?

10000, 25000, 50000, 100000, 200000, 500000, 1 miljon,  2 miljoner eller ska alla 50 miljoner flyktingar komma hit inom en 4 årsperiod?

Eller är det en fråga man inte ska få fundera på eller sätta gräns i alls för att man kan kränka de som är utsatta?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vart går gränsen för "rasism"?
  • vår2012
    Adam018 skrev 2014-08-28 17:04:42 följande:
    Vad kostar rasismen samhället årligen har du någonsin funderat över det?
    Fast är det rasism att vilja begränsa asylinvandringen?

Kan du utveckla hur du menar?
  • vår2012
    Aqt skrev 2014-08-28 13:04:23 följande:

Det har diskuterats mycket om invandring och flyktingpolitik i forumet
    den senaste tiden eftersom det är en av de viktigaste valfrågorna.

Bland annat p.g.a Migrationsverkets behov av 48 miljarder kr, brist på bostäder, begränsat reformutrymme o.s.v.

Men det som inte diskuterats är vart gränsen går för den politiska budgetposten Migration.

Hela tiden kastas det paj åt vardera hållen, särskilt från de som är politiskt korrekta i frågan. Tycker man att det ska begränsas så är man främlingsfientlig och t.o.m ordet rasist har missbrukats som skällsord.
    Man kommer inte längre i debatten är att  ?ni ställer grupper mot varandra?.

Förmodligen för att skambelägga tanken och att den politiska delen av t.ex prioriteringar i budgetar, satsningar o.s.v ska fridlysas eller för att motargumenten inte är tillräckligt bra?

Det finns nu 50 miljoner människor på flykt i världen. Många kan hjälpas på plats.
    Ett fåtal av de 50 miljoner kan få bosätta sig i Sverige, men det som är ett fåtal av 50 miljoner flyktingar är oerhört många om man ser till Sveriges befolkning, segregationssituationen, och välfärden som ska upprätthållas. Nu är prognosen 89000 + anhöriginvandring + arbetskraftsinvandring

vilket gör 125000-175000 invandrare per år i flera år framöver.

Jag tycker det är viktigt att diskutera det som man diskuterar begränsningar / utmaningar inom äldrevård, pensionärers villkor, småbarnsföräldrar, bidrag till samer, storstadsbor, landsortsbor och åtstramningar eller satsningar inom alla områden inom den begränsade statsbudgeten.

Så jag ställer frågan;

Hur många flyktingar klarar vi av per år framöver utan att man oroas av att välfärden blir väsentligt sämre och att segregationsproblemen växer än mer? Vart går gränsen för när man blir främlingsfientlig eller ?rasist?

som vissa påstår?

10000, 25000, 50000, 100000, 200000, 500000, 1 miljon,  2 miljoner eller ska alla 50 miljoner flyktingar komma hit inom en 4 årsperiod?

Eller är det en fråga man inte ska få fundera på eller sätta gräns i alls för att man kan kränka de som är utsatta?

Vad tycker ni?

Jag hade faktiskt tänkt posta en liknande tråd.

Jag är också nyfiken på vart gränsen går för alla som skriker rasist så fort man pratar om att begränsa invandringen.

Under vecka 33 sökte 2359 personer asyl i Sverige. Vi tar in fler på en månad än de flesta europeiska länder tar in på ett år.

Om det börjar komma 10.000 per vecka eller kanske 100.000 per vecka. Hur skall vi agera då? Är man rasist om man inte släpper in alla?

Du som skriker rasist så fort man börjar prata om att gränsen är nådd. Var går din gräns?

För min del hade vi gärna kunnat öppna gränserna helt och släppa in alla 50 miljoner flyktingar i världen. Tycker alla förtjänar att leva o ett land i fred.

Däremot går det enbart att genomföra om man samtidigt skrotar den svenska välfärden. Alltså att alla invånare (både svenska och invandrare) får klara sig själva.

Jag antar alltså att ni andra som tycker man är rasist om man vill begränsa invandringen också vill skrota välfärden. Hur hade ni annars tänkt att finansiera helt öppna gränser?
  • Adam018
    vår2012 skrev 2014-08-28 17:21:44 följande:
    Fast är det rasism att vilja begränsa asylinvandringen?
    Kan du utveckla hur du menar?
    Jo jag menar om någon av er vet hur mycket pengar rasismen i samhället kostar varje år! hoppas det blev mer lättbegripligt för dig!
  • Konservativ

Jag tycker i och för sig att Sverige kan stänga sina gränser för all invandring om man vill, och då är jag själv invandrare. Det är upp till de svenska medborgarna att bestämma detta. Men svaret på frågan är nog hur mycket man är beredd att sänka sin standard. Skulle 50 miljoner komma till Sverige skulle standarden sjunka betydligt, svenskarna skulle bli fattigast i Europa, kanske ungefär som Bangladesh? Så frågan handlar egentligen om det. Nu tror jag inte att 50 miljoner kommer att vilja komma hit, eftersom då ryktet skulle sprida sig att Svergie blivit fattigt och då vill man någon annan stans. Och hur skulle det skötas rent praktiskt, tält är inte så roligt om det är en kall vinter.

Dina andra fråga om var gränsen går för rasism är väl att om man värderar människor efter deras ras så är man rasist. Även om man nedvärderar sin egen ras som vissa PK-människor gör. 

• realist14
    Konservativ skrev 2014-08-28 18:27:34 följande:

Jag tycker i och för sig att Sverige kan stänga sina gränser för all invandring om man vill, och då är jag själv invandrare. Det är upp till de svenska medborgarna att bestämma detta. Men svaret på frågan är nog hur mycket man är beredd att sänka sin standard. Skulle 50 miljoner komma till Sverige skulle standarden sjunka betydligt, svenskarna skulle bli fattigast i Europa, kanske ungefär som Bangladesh? Så frågan handlar egentligen om det. Nu tror jag inte att 50 miljoner kommer att vilja komma hit, eftersom då ryktet skulle sprida sig att Svergie blivit fattigt och då vill man någon annan stans. Och hur skulle det skötas rent praktiskt, tält är inte så roligt om det är en kall vinter.

Dina andra fråga om var gränsen går för rasism är väl att om man värderar människor efter deras ras så är man rasist. Även om man nedvärderar sin egen ras som vissa PK-människor gör. 

Hur mycket är man beredd at sänka standard samt trygghet...bra fråga.
    Det blir bättre om några generationer säger de mest positiva...eh..jaja..då är både jag och mina barn döda och begravna och jag har inte lust att förstöra mitt liv eller deras...
    Att värna om sina egna, vilket inkluderar de som bor i landet, är inte rasism...

• Aqt

Nu var ju inte det frågan. Frågan är vart gränsen går beträffande invandring när man väljer att sätta gränsen samt när man anser att gränsen blir "rasistisk". Men ofta blir det så att man väljer att inte svara på ställd fråga om man tycker den är obekväm.

Om man tar afrosvenskarnas riksförbund som letar efter rasismen i t.ex bakverk på konditorier för skattebetalarnas pengar så kostar "rasism" mycket pengar. Eller det de tror är rasismen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=46771

Problemet är att saker inte förvandlas till rasismen för att det handlar om olika åsikter eller för att det är ett oense ärende mellan dem av olika etnisk härkomst.

Centrum mot rasismen hittade rasismen i GB:s glass Nogger black.

Jag tror att ordet "rasismen" ältas så mycket att alla går och tror att alla är rasister snart. Man kan inte diskutera gränser inom exempelvis migrationspolitiken heller utan att detta allvarliga ord ofta kryper fram.

Rasismen är svenska samhällets mest missbrukade ord, och det kostar säkert pengar.

• Aqt
    Adam018 skrev 2014-08-28 16:45:28 följande:

Vem säger att frågan om flyktingmottagandet är en av de viktigaste frågorna? Är det din personliga åsikt eller är det gemene man som tycker det? du vet väl att endast en procent av komunernas skatteintäkter går till flyktingmottagning och andra riktade insatser! www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19157086.ab

Eftersom statsministern sagt att det fattas pengar för reformer p.g.a migrationsverkets behov av 48 miljarder kr.

Och att invandringsprognoserna dubblerats sedan några månader.

Det har väckt en stor debatt och naturligtvis påverkar det statsbudgeten och välfärden.

Så det är en viktig valfråga. Det har ju alla politiska sidor hävdat länge.

Men tidigare har den invandringskritiska sidan inte fått uttrycka sig om frågan på samma sätt. Där har det varit en demokratisk snedvridning.

Nu tycker förstås de som är för fri invandring (eller har de någon gräns??) att det är jobbigt att inte stå helt oemotsagda. Jag tror de är sura för de har inte så bra svar på tal.

Jag menar; vad ska de säga om de över 155 utanförskapsområden som finns i Sverige där det bor flest invandrare och segregationen skapar social utslagning.

De skyller på dem som INTE skapat dem, och när ämnet tas upp är de ja just det  "rasister".

Men återigen tillbaka till frågan;

Vart går din gräns och när blir man "rasist", efter 500000 st invandrare per år eller ska det vara obegränsat?

• StackarsMia
    Nej. Finns det några kokade siffror från Afronsvenskarnas Riksförbund?
  • Aqt
    realist14 skrev 2014-08-28 19:09:02 följande:
    Hur mycket är man beredd at sänka standard samt trygghet...bra fråga.
    Det blir bättre om några generationer säger de mest positiva...eh..jaja..då är både jag och mina barn döda och begravna och jag har inte lust att förstöra mitt liv eller deras...
    Att värna om sina egna, vilket inkluderar de som bor i landet, är inte rasism...

Nu börjar vissa politiker att vakna....

http://www.dn.se/debatt/vi-maste-borja-diskutera-grans-for-antalet-flyktingar/

• Nidingbane

Vilken bra och upplysande tråd! Synd bara att det inte är fler som vill ge sin syn på saken för det tråden tar upp tycker jag verkligen borde diskuteras mer istället för att hej vilt beskylla folk för att vara rasister.

Jag tänker på min gamle farmor sa en gång när det var en mörkhyad afrikansk försäljare som ringde på hos henne när jag var barn för ca trettio år sedan nu.

Min käre farmor som alltid hade varit socialdemokrat sa i sin ovana att se en så mörk man: Det är en sådan där svarting utan för dörren!

Räknas må hända även ovana och okunnighet till rasism idag? Vi är ju trots allt bara människor med allt vad det kan innebära, men räknas verkligen detta idag, dvs. vår ofullständighet i vissa situationer t ex då vi ställs inför något nytt?  

• Åttionian

Rasism innebär att man delar upp människor i raser. Det har alltså inget med nivån på invandringen att göra som så. Du kan vara rasist om du anser att det inte får komma in en person till, eller om du anser att det inte får komma in 1 miljon till. Det beror helt och hållet på motiven.

Svar på tråden Vart går gränsen för "rasism"?