• Östlund

Rymde - Dagen innan Avlivning

Hej..

Vi har en gammal gubbkatt Elvis, på 20 år.. för någon vecka sen såg vi en stor varknöl på hans rygg (3e knölen på 1 år) och plötsligt började den att läcka, så vi tog in katten i duschen för att skölja av honom stanken och varen som rann nedför pälsen. Första gången vi åkte med honom för samma problem så tvättade dom honom bara med vatten och alsollösning, så vi gjorde ju detta denna gång också. Funkade jättebra andra gången han fick det också.
    Men nu vart det så illa, att hur mycket vi än tvättade så blottade sig såret ännu mer, visade nästan intill benet, såg ut som ett skotthål.
    Vi försökte hålla det rent tills han slutligen blev riktigt dålig. Hans kropp klarade inte av att läka längre, han blev som helt borta, okontaktbar, obalans.
    Jag fick en tid hos veterinären för avlivning, vilket jag ansåg vara det bästa för honom. Jag hade tiden imorse, men tror ni inte han rymde då?
    Jo, klantiga jag såg inte att den ena dörren på altanen stod öppen, och den dörren hade jag aldrig rört ens.
    Så nu har Elvis varit ute sen tidigt igår kväll. Vi hade altandörren på glänt för att han skulle kunna ta sig in igen. Och eftersom det ösregnade igårkväll så antog vi att han skulle vara där. Men icke.. spårlöst borta. Antagligen har han gått för att självdö. :(

Ni tycker säkert jag är oansvarig och inte tog med honom direkt till veterinären när han fick varknölen, men andra gången han fick det så tvättade vi noggrannt och det läkte fint.
    Men nu är han så pass gammal och kroppen orkar inte längre.
    Vilket fall så kontaktade jag ju veterinär och dom tyckte jag skulle ringa för akut besök ifall han blivit "döende" och knappt kunnat sitta. Men det kunde han ju.

Menmen, jag tror inte han kommer att komma tillbaka någon mer. Jag vet att han är bra på att hålla sig undan när han misstänker något, men inte såhär länge. Han är oftast bara borta några timmar nu.
    Men med tanke på hans tillstånd han var i så kommer han nog inte långt, och så tror jag nog att han valde att dö ensam. Vilket fall hoppas jag att han har fått frid <3
  • Svar på tråden Rymde - Dagen innan Avlivning
  • En struts

Märkligt det där, att de springer bort när de känner på sig att de ska dö.

• jenny99

Vår gamla katt ca 19 år fick kramper och kissa på sig en dag för 15 månader sen.Vi trodde att det var slutet,han åt inte och drack inte.Vi glömde altandörr öppen och han smet ut.Alls sa att han säkert gått för att somna in ifred men vi vägra acceptera detta.Oavsett vilket ville vi veta,inte spekulera.Vi letade hela dagarna och sena kvällar,satte upp lappar överallt,prata med många djurälskare.Dag 8 hittades han,frisk och glad.Han hade gått helt vilse vilket är vanligt när de är så gamla.Han levde i över 1 år till,vilket var otroligt.Och några plågor hade han inte mer.Hade jag varit er hade jag letat och satt upp lappar.

• Honungsblomman
    annaba skrev 2014-08-18 13:56:29 följande:

Det låter inte otroligt som du säger att han gett sig av för att dö på egen hand, djur brukar ha en grundkänsla för när det är dags. Håll ändå utkik efter honom under en tid framöver för att vara helt säker på att han inte är vid liv och lider.

Själv skulle jag nog prova att ställa ut matskål med favoritmat + vatten och eventuellt en koja för att se om han väljer att komma fram för lite bekvämligheter så att ni kan få honom till veterinären för sprutan.

Har själv 3 katter och kan relatera till hur det skulle kännas. Även om det låter sannolikt att han är döende och att det sker ganska snart, skulle det ändå kännas lättare för hjärtat om det skedde hos veterinär än att veta att katten ligger ensam ute i skogen. Det kan vara en snabb och fridfull död på det sättet, men det kan lika gärna handla om att han ligger och plågas under en tid.

Även människor känner av när det är dags. Om det sker naturlig, vill säga.
  • Ogago
    Madmoiselle skrev 2014-09-01 08:04:51 följande:
    Jag vet att du fullständigt skiter i att leta efter honom nu. En dag är ju ingenting, det hade varit en sak om ni letat 2-3 månader. Hur kunde han smita om han var helt okontaktbar? Att boka en tid för avlivning säger ingenting nej, det är en självklarhet.
    Ge dej! Du vet inget om TS och du har ingen rätt att kritisera TS.
    Du gillar att trolla, men så gör det då, nån annanstans!
    Ge dej!
  • carolinheiner

E man 20 år å haft varbölder två ggr tidigare vid den åldern tycker ja att TS gjorde rätt att boka avlivning.. Också med tanke på vad TS har berättat om hans tillstånd.. Varför låta djuren lida i onödan för att vi vill ha kvar dom?! Sluta hoppa på TS för vad hon har gjort.. Jag hade gjort lika dant.. Men när TS insåg att katten blev medtagen fast dom självmedicinerade så gjorde hon rätt i att ringa vet.. Hoppas ni hittar honom TS död eller levande kommer kännas bättre då ist för att inte veta vad som har hänt.. Om han lever eller är död.. Lycka till!

• Östlund

Till er som bryr sig och lyssnar på mig : Han hittades av grannen runt 11-tiden på kvällen. Kvinnan som hittat honom åkte till veterinären och lät honom somna in. Även hon tog det bästa beslutet?????

• carolinheiner
    Östlund skrev 2014-09-04 15:54:49 följande:

Till er som bryr sig och lyssnar på mig : Han hittades av grannen runt 11-tiden på kvällen. Kvinnan som hittat honom åkte till veterinären och lät honom somna in. Även hon tog det bästa beslutet?????

Vad skönt att han slipper lida nu iaf.. Kanske dumt att grannen åkte in själv och inte du... Men rätt beslut om avlivning anser ja :) ta tid å va ledsen över din fina vän å livskamrat.. Rip! Lider med dig.. Har fått gå igenom 2 avlivningar själv av tre katter.. Dock inte av varken ålder eller sjukdom :/ utan pga skador..
  • Östlund

Ja, såhär ligger det till.. han haltade omkring, kunde åtminstone ta sig fram, ville ut på altanen men jag glömde ena ytterdörr öppen. Han rymde.. dagen efter gjorde jag en efterlysning och en granne ringde och sa att hon hittade denne katt enligt beskrivningen. Hennes pappa bor granne med oss o hon hälsade på. Hon visste att hennes pappa hade många svarta katter och trodde det var hans. Men samtalet fck jag mot kvällen, så hon hade redan avlivat honom.

Hon berättade att hon hittade honom en söndag runt 11-tiden på kvällen, några timmar efter hans försvinnande. Han satt mitt på gatan, såg alldeles risig ut. Granndottern tog in honom, gav han kärlek och gjorde en brasa åt honom och satt där gråtandes hela natten. En riktig kattvän som hjälpte även oss. Jag blev alldeles rörd och tacksam <3

• carolinheiner
    Östlund skrev 2014-09-05 10:27:48 följande:

Ja, såhär ligger det till.. han haltade omkring, kunde åtminstone ta sig fram, ville ut på altanen men jag glömde ena ytterdörr öppen. Han rymde.. dagen efter gjorde jag en efterlysning och en granne ringde och sa att hon hittade denne katt enligt beskrivningen. Hennes pappa bor granne med oss o hon hälsade på. Hon visste att hennes pappa hade många svarta katter och trodde det var hans. Men samtalet fck jag mot kvällen, så hon hade redan avlivat honom.

Hon berättade att hon hittade honom en söndag runt 11-tiden på kvällen, några timmar efter hans försvinnande. Han satt mitt på gatan, såg alldeles risig ut. Granndottern tog in honom, gav han kärlek och gjorde en brasa åt honom och satt där gråtandes hela natten. En riktig kattvän som hjälpte även oss. Jag blev alldeles rörd och tacksam <3

Ser inte att grannen har gjort fel.. Men skönt för dig att veta vad dom har hänt med honom iaf..
  • snorkråka
    Östlund skrev 2014-09-05 10:27:48 följande:

Den här berättelsen blir bara konstigare och konstigare... Om hon nu trodde att det var pappans katt varför kollade hon inte med honom? Låter som efterhandskonstruktioner...
  • amalie79
    snorkråka skrev 2014-09-05 11:41:44 följande:
    Den här berättelsen blir bara konstigare och konstigare... Om hon nu trodde att det var pappans katt varför kollade hon inte med honom? Låter som efterhandskonstruktioner...
    Ja jag håller med låter som hittepå i efterhand eftersom ts fick massa kritik här för sitt usla beteende gentemot katten!
  • Östlund

Ni spekulerar bara, hade ni varit i min sits så hade ni fattat. Här sitter ni och klankar ner folk för att ha något att diskutera om.

Svar på tråden Rymde - Dagen innan Avlivning