Rymde - Dagen innan Avlivning

Hej..
Vi har en gammal gubbkatt Elvis, på 20 år.. för någon vecka sen såg vi en stor varknöl på hans rygg (3e knölen på 1 år) och plötsligt började den att läcka, så vi tog in katten i duschen för att skölja av honom stanken och varen som rann nedför pälsen. Första gången vi åkte med honom för samma problem så tvättade dom honom bara med vatten och alsollösning, så vi gjorde ju detta denna gång också. Funkade jättebra andra gången han fick det också.
Men nu vart det så illa, att hur mycket vi än tvättade så blottade sig såret ännu mer, visade nästan intill benet, såg ut som ett skotthål.
Vi försökte hålla det rent tills han slutligen blev riktigt dålig. Hans kropp klarade inte av att läka längre, han blev som helt borta, okontaktbar, obalans.
Jag fick en tid hos veterinären för avlivning, vilket jag ansåg vara det bästa för honom. Jag hade tiden imorse, men tror ni inte han rymde då?
Jo, klantiga jag såg inte att den ena dörren på altanen stod öppen, och den dörren hade jag aldrig rört ens.
Så nu har Elvis varit ute sen tidigt igår kväll. Vi hade altandörren på glänt för att han skulle kunna ta sig in igen. Och eftersom det ösregnade igårkväll så antog vi att han skulle vara där. Men icke.. spårlöst borta. Antagligen har han gått för att självdö. :(
Ni tycker säkert jag är oansvarig och inte tog med honom direkt till veterinären när han fick varknölen, men andra gången han fick det så tvättade vi noggrannt och det läkte fint.
Men nu är han så pass gammal och kroppen orkar inte längre.
Vilket fall så kontaktade jag ju veterinär och dom tyckte jag skulle ringa för akut besök ifall han blivit "döende" och knappt kunnat sitta. Men det kunde han ju.
Menmen, jag tror inte han kommer att komma tillbaka någon mer. Jag vet att han är bra på att hålla sig undan när han misstänker något, men inte såhär länge. Han är oftast bara borta några timmar nu.
Men med tanke på hans tillstånd han var i så kommer han nog inte långt, och så tror jag nog att han valde att dö ensam. Vilket fall hoppas jag att han har fått frid <3