• lizadmir

Jag glömmer mycket och kan inte koncentrera mig

Hej på er alla!
    Jag vill att ni hjälper mig med era tips och råd om hur jag kan bli bättre på att fokusera mig och inte vara så glömsk som jag är nu, för att jag har märkt att jag blivit oxå förvirrad pga detta, jag kan dra ett exempel för att ni ska förstå hur det verkligen är, idag sa min kollega på jobbet att hon ska på mötet istället för att gå på sin rast, och jag sa ok det går bra, efter en stund kom chefen o frågat efter kollegan och då sa jag att hon gick på rast o efter det ska hon gå på mötet, nu sitter jag här och är besviken på mig själv ???? kan tilläga att jag är 36 år ..
    Är det någon här som har varit i samma sits och blivit bättre?
    Tack

• Svar på tråden Jag glömmer mycket och kan inte koncentrera mig
  • Anonym (Brist?)

Kolla dina blodvärden och om du har B12-brist hos läkare, det är en smygande brist som inte är helt ovanlig hos kvinnor i fertil ålder och den blir man glömsk och okoncentrerad av. Ganska vanligt hos veganer/vegetarianer.

Min chef äter mycket grönt och försökte leva vegetariskt ett år. Hon har mycket kunskap och äter mycket baljväxter mm, men hon fick brist på ett halvår och det räckte inte med tabletter utan hon måste ha sprutor för hon tar inte upp vitamin B12 tillräckligt bra.

Så läkaren sa att hon inte bör leva helvegetariskt, hon måste äta kött ett par gånger i veckan för att slippa ränna till vården och få svindyra sprutor.

• lizadmir

Tack för ditt svar! Jag ska boka en tid på vårdcentralen o kolla upp mina blodvärden.. Det här har verkligen börjat att skrämma mig (tänker på demenssjukdom)

• LunaLovegood

Träna mindfulness kanske? Om det inte skulle vara något fel på dina blodvärden.

Jag har själv svårt att vara här och nu, koncentrera mig och mycket info går rakt igenom. Har blivit väldigt glömsk för att jag tänker på annat hela tiden.

• Miss Obsessive

Själv glömde jag helt bort vem en av mina kollegor var i dag.. Vi stod och diskuterade semesterschemat och när jag frågade mina andra kollegor om det här namnet så kollade de på mig som om jag var ett ufo. Sen kom jag ju på, men usch vad jag kände mig dum.. :(

TS, du är inte ensam! Jag fyllde 33 i år och jag har haft så här i över ett år nu. I perioder får jag zombiehjärna (bokstavligen) och får stora minnesproblem, speciellt när jag är trött eller stressad. Jag glömmer, har svårt att hålla saker i minnet och får koncentrationssvårigheter, vilket i sin tur orsakar (eller hänger ihop med) humörsvängningar (framförallt nedstämdhet), ångest och konstant känsla av trötthet och orkeslöshet. Skitjobbigt och även om jag skämtar om det, speciellt på jobbet, så är jag livrädd för en begynnande alzheimer. Har dock tänkt på men ännu inte kollat upp B12-brist! Sen, med handen på hjärtat, så sover jag nog för lite, motionerar för lite och stressar min hjärna med allt möjligt skit.. Jag är ju inte så snabb med att söka hjälp för ditten och datten utan brukar tänka att det går över..

Måla inte fan på väggen förrän du pratat med en läkare, det finns säkert en enkel åtgärd för ditt problem :)

• lizadmir

Jag ringde redan vårdcentralen igår för en tidbokning hos en läkare men det fanns inte någon ledig tid förrän i september, och då är jag redan bortrest , kanske minnet ska bli bättre med lite semester och avkoppling, kan även tilläga att jag har bott o sverige i nästan 6 år och har aldrig tagit nån ledighet elr semester, har haft det tufft o stressigt i år med studier,jobb, hemmet.. Men nu känner jag mig väldigt trött i hjärnan o i kroppen att jag vill bara fly från allt, iaf det ska bli sköööönt nu med lite semester.

• lizadmir
    LunaLovegood skrev 2014-08-14 15:25:03 följande:

Träna mindfulness kanske? Om det inte skulle vara något fel på dina blodvärden.

Jag har själv svårt att vara här och nu, koncentrera mig och mycket info går rakt igenom. Har blivit väldigt glömsk för att jag tänker på annat hela tiden.

Jag förstår dig , det är nästan samma sak med mig , när någon pratar med mig är kroppen närvarande men huvudet är i annan plats,tyvärr detta gör att jag känner mig (dum), ska googla
  • lizadmir
    Miss Obsessive skrev 2014-08-14 23:34:59 följande:

Själv glömde jag helt bort vem en av mina kollegor var i dag.. Vi stod och diskuterade semesterschemat och när jag frågade mina andra kollegor om det här namnet så kollade de på mig som om jag var ett ufo. Sen kom jag ju på, men usch vad jag kände mig dum.. :(

TS, du är inte ensam! Jag fyllde 33 i år och jag har haft så här i över ett år nu. I perioder får jag zombiehjärna (bokstavligen) och får stora minnesproblem, speciellt när jag är trött eller stressad. Jag glömmer, har svårt att hålla saker i minnet och får koncentrationssvårigheter, vilket i sin tur orsakar (eller hänger ihop med) humörsvängningar (framförallt nedstämdhet), ångest och konstant känsla av trötthet och orkeslöshet. Skitjobbigt och även om jag skämtar om det, speciellt på jobbet, så är jag livrädd för en begynnande alzheimer. Har dock tänkt på men ännu inte kollat upp B12-brist! Sen, med handen på hjärtat, så sover jag nog för lite, motionerar för lite och stressar min hjärna med allt möjligt skit.. Jag är ju inte så snabb med att söka hjälp för ditten och datten utan brukar tänka att det går över..

Måla inte fan på väggen förrän du pratat med en läkare, det finns säkert en enkel åtgärd för ditt problem :)

Tack för att du delat med dig Miss obssessive, och ja jag känner igen mig i vad du skriver, det här med nedstämdhet o humörsvängningar, du kanske oxå behöver lite avkoppling och inte stressa dig mycket( haha det säger jag till mig själv oxå).. Hoppas som du sa finns nån enkel åtgärd för detta problem
Svar på tråden Jag glömmer mycket och kan inte koncentrera mig