• CellenEllen

Ni med långa söner

ni har som har långa söner som nu växt klart. Var dom långa när dom föddes?
    Har längden och om man legat över på längdkruvan något att göra om man blir lång som vuxen. Nyfiken

• Svar på tråden Ni med långa söner
  • Alltide

Ang längdkurvan kan jag inte svara, men sonen var nästan 57 lång vid födsel, har alltid varit lång och är nu som 14-åring drygt 190 cm och än är han nog inte helt klar :)

• Bestemor

Idag är min son 184 cm lång.

Som nyfödd 52 cm.

När han var omkring 2 år, så var han väldigt kort.

Det sades då att pojkar blir dubbelt så långa som de är vid 2 år, som tur är stämde inte det, hade det gjort det hade han bara blivit omkring 165 cm.

• puss
    Alltide skrev 2014-08-13 21:43:31 följande:

Ang längdkurvan kan jag inte svara, men sonen var nästan 57 lång vid födsel, har alltid varit lång och är nu som 14-åring drygt 190 cm och än är han nog inte helt klar :)

Wow.
  • CellenEllen

Åh vad intressant. jag är kort och pappan normallång men sonen var 54cm och har alltid legat 2 snäpp över på kurvan. nu bara 1 .. När han föddes sa jag - nä ni har mätt fel så lång kan han inte vara.. Alltså det spelar ju ingen roll, men jag är lite nyfiken ,därav frågan.

• Nyfiken gul

nu ska vi se... 

älsta sonen var 47 cm lång när han föddes - idag 16 år och nästan 190 cm, växer ett tag till. 

Mellan sonen var 53 cm lång när han föddes - idag är han 14 år och 180 cm lång

Yngsta sonen var 49 cm lång när han föddes, är idag sex år gammal och jag är nyfiken på hur lång han blir när han är i tonåren. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hobbyarkitekt
    CellenEllen skrev 2014-08-13 21:46:47 följande:

Åh vad intressant. jag är kort och pappan normallång men sonen var 54cm och har alltid legat 2 snäpp över på kurvan. nu bara 1 .. När han föddes sa jag - nä ni har mätt fel så lång kan han inte vara.. Alltså det spelar ju ingen roll, men jag är lite nyfiken ,därav frågan.

Det är förprogrammerat allt sånt där.

Du kan påverka längden negativt genom att svälta barnet eller om han själv börjar röka eller droga i tidig ålder. Det är de yttre faktorer, som jag känner till, som spelar in (förutom hormoner på konstgjord väg och annat då).

Men längden är som sagt förprogrammerad.
    Min son var också 54 lång. Alltid 2 kurvor över, numera endast en kurva över.
    Hans pappa är 195 cm och jag är 165 cm. Sonen "borde" därför hamna någonstans mellan 180-190 cm, men det är inte alls säkert. Han kan likaväl bli kortare än jag (ytterst osannolikt dock), och likaväl längre än sin far (vilket inte vore så skoj, kanske). Allt beror på hur längden är programmerad för honom.

Min sons pappa (195 cm, som sagt), var kortast i klassen ända upp till årskurs sju, typ. Sedan drog han förbi alla och blev _väldigt_ lång.
    Hur lång pappan var vid 2-års ålder, vet jag inte. Han var dock född för tidigt, så jag vet inte om hans längd hunnit ikapp hans ålder då?

Vår son har iaf haft följande längder:
    54 cm vid födseln.
    81 cm vid 1-årskontrollen.
    92 cm vid tvåårskontrollen.
    100 cm vid treårskontrollen.

Jag skulle som sagt gissa på att han hamnar någonstans mellan 180-190 cm (mer troligt omkring 185 cm). Men vad vet jag? Den som lever får se. ;)
  • kDDDD

Nu är ju jag ändå 22år men såhär blev det för mig

Född : 46cm

Far: 180cm
    Mor:  165cm

I Lekis till nian så var jag medel fast på den korta sidan av medel. Hade fler klasskompisar som var längre än mig än vad jag hade korta klasskompisar. (Men var INTE kortast)

Fick även under mina möten med skolsyster veta att jag enligt kurvan skulle bli 178-182 (som min pappa alltså)

Hur lång är jag nu färdigväxt undrar ni kanske? 192 ståtliga cm!

• Hobbyarkitekt
    kDDDD skrev 2014-08-14 13:48:09 följande:

Nu är ju jag ändå 22år men såhär blev det för mig

Född : 46cm

Far: 180cm
    Mor:  165cm

I Lekis till nian så var jag medel fast på den korta sidan av medel. Hade fler klasskompisar som var längre än mig än vad jag hade korta klasskompisar. (Men var INTE kortast)

Fick även under mina möten med skolsyster veta att jag enligt kurvan skulle bli 178-182 (som min pappa alltså)

Hur lång är jag nu färdigväxt undrar ni kanske? 192 ståtliga cm!

Lite som för min sons pappa då. Hans föräldrar är inte speciellt långa, men sonens pappa lyckades ändå bli 195 cm. Förmodligen berodde det på att hans morfars gener slagit igenom. Hans morfar var väldigt lång.
  • Birgitta02

Min son var 51 cm när han föddes. Han är idag 196 cm lång. 30 år gammal.
    Min dotter var också 51 cm vid födsel. Hon är 173 cm idag. 28 år.

Jag är 176 cm
    Far är 186 cm

Svar på tråden Ni med långa söner