Ni med långa söner
CellenEllen skrev 2014-08-13 21:46:47 följande:
Åh vad intressant. jag är kort och pappan normallång men sonen var 54cm och har alltid legat 2 snäpp över på kurvan. nu bara 1 .. När han föddes sa jag - nä ni har mätt fel så lång kan han inte vara.. Alltså det spelar ju ingen roll, men jag är lite nyfiken ,därav frågan.
Du kan påverka längden negativt genom att svälta barnet eller om han själv börjar röka eller droga i tidig ålder. Det är de yttre faktorer, som jag känner till, som spelar in (förutom hormoner på konstgjord väg och annat då).
Men längden är som sagt förprogrammerad.
Min son var också 54 lång. Alltid 2 kurvor över, numera endast en kurva över.
Hans pappa är 195 cm och jag är 165 cm. Sonen "borde" därför hamna någonstans mellan 180-190 cm, men det är inte alls säkert. Han kan likaväl bli kortare än jag (ytterst osannolikt dock), och likaväl längre än sin far (vilket inte vore så skoj, kanske). Allt beror på hur längden är programmerad för honom.
Min sons pappa (195 cm, som sagt), var kortast i klassen ända upp till årskurs sju, typ. Sedan drog han förbi alla och blev _väldigt_ lång.
Hur lång pappan var vid 2-års ålder, vet jag inte. Han var dock född för tidigt, så jag vet inte om hans längd hunnit ikapp hans ålder då?
Vår son har iaf haft följande längder:
54 cm vid födseln.
81 cm vid 1-årskontrollen.
92 cm vid tvåårskontrollen.
100 cm vid treårskontrollen.
Jag skulle som sagt gissa på att han hamnar någonstans mellan 180-190 cm (mer troligt omkring 185 cm). Men vad vet jag? Den som lever får se. ;)