Vi brukar köra ungefär 50 % godis av bra kvalitet och 50 % presenter i fina papperspåsar. Det blir ärligt talat svindyrt för vi ger fina saker som håller och verkligen uppskattas av barnen, typ schleich-djur (våra barn är dock i dagis-åldern) och leksaksbilar i trä, riktigt coola studsbollar och så. Godiset... sist köpte jag bland annat små chokladdinosaurier från ett chocolaterie i stan à 15:- men de gjorde succé! Jag är helt emot dessa groteska kvantiteter socker som en del barn får i sig nuförtiden.
Känns lite som om en del kompenserar bristande fantasi med usel mat i alldeles för stor mängd... Att ordna ett fint och minnesvärt kalas kräver tid, energi, engagemang, fantasi och eventuellt en del pengar. Att fylla påsar med väldigt mycket billigt godis kräver nästan ingenting.
Sen tycker jag att man måste se godispåsarna som en del av helheten. T ex bjuder vi på vällagad och rolig mat typ minipizzor där barnen själva får välja toppings, ingen varmkorv med bröd och ketchup. God glasstårta från ett riktigt bra glasställe o s v.
Inget av barnen har klagat över de små godismängderna hittills vill jag tillägga... tvärtom är det många som säger att de vill ha likadana kalas som våra barn, med en massa lekar och aktivister och pyssel, fin dukning och små presenter till alla barnen.