• Anonym (Arg)

Vad kan jag kräva?

Sambon har träffat en ny, fick reda på det av en slump o han har gått bakom ryggen på mig med henne ett tag. Vi gjorde slut för en vecka sen . Nu vill han sova hos henne med våran dotter. Vad kan jag kräva? Det känns helt sjukt. Måste jag gå med på det för att det annars kan verka som att jag motarbetar honom? Han säger det för att jag sov med dottern hos hennes mormor första natten jag fick veta. Han var ändå hos sin nya då så jag fattar inte problemet. .. hjälp!

• Svar på tråden Vad kan jag kräva?
  • liten2014
    Anonym (Arg) skrev 2014-07-14 12:16:42 följande:

Sambon har träffat en ny, fick reda på det av en slump o han har gått bakom ryggen på mig med henne ett tag. Vi gjorde slut för en vecka sen . Nu vill han sova hos henne med våran dotter. Vad kan jag kräva? Det känns helt sjukt. Måste jag gå med på det för att det annars kan verka som att jag motarbetar honom? Han säger det för att jag sov med dottern hos hennes mormor första natten jag fick veta. Han var ändå hos sin nya då så jag fattar inte problemet. .. hjälp!

Absolut inte!!!
  • SecretMe
    Anonym (Arg) skrev 2014-07-14 12:16:42 följande:

Låter som en osedvanligt dålig idé.

Hur gammal är dottern?
  • smulpaj01

Nej det tycker jag inte du ska tillåta! Vansinnigt värdelös pappa om han gör så mot sin dotter!!!!

Hur gammal är flickan?

• SupersurasunkSara

Du har eg ingen rätt att förbjuda honom. Det enda är om det inte är barnets bästa, vilket jag anser att det inte direkt är då hon aldrig träffat kvinnan i fråga. Beror på hur gammalt barnet är också.

Är dottern däremot trygg med pappa så tar hon säkert ingen skada, det är som att träffa en ny person, vem som helst. ock bör ju pappan ha vett nog att sätta dottern först och tex inte dela säng med sin nya med dottern i sängen vilket är troligt att han vill och tänker. Har dottern egen säng?

Här handlar det nog mest om dig och dina känslor.

Har ni ens hunnit med att göra ett umgängesavtal? Har ni gemensam vårdnad?

• Anonym (Arg)

Dottern är 2 år. Men han vill sova där hos henne, med hennes barn och hon har vad jag vet aldrig träffat nån av dom. Hon har en egen säng hemma såklart, men inte hos henne. Dessutom vill hon alltid komma över till oss på natten. Men det kanske är mest jag som är löjlig pga. Alla känslor. Men jag tycker att om han ska sova där så kan dottern vara hemma med mig.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Arg) skrev 2014-07-14 16:08:06 följande:

Dottern är 2 år. Men han vill sova där hos henne, med hennes barn och hon har vad jag vet aldrig träffat nån av dom. Hon har en egen säng hemma såklart, men inte hos henne. Dessutom vill hon alltid komma över till oss på natten. Men det kanske är mest jag som är löjlig pga. Alla känslor. Men jag tycker att om han ska sova där så kan dottern vara hemma med mig.

Jo, så är det nog. Det ÄR jättesvårt att en annan kvinna ska vara med ens barn, särskilt om det sker på det vis som för dig.
    Jag har valt att inte sova bredvid min bonus osv eftersom jag vet att hans mamma har lite svårt för just det. Dock kommer han ibland på natten och lägger sig emellan (han klättrar upp själv där det finns plats) och då får han ligga där så klart.

Som någon annan skrev, finns inget umgängesavtal finns inget tvång att du ska låta barnet sova hos pappan och hans nya.

Ta det lugnt och låt pappan skriva ett förslag på hur han vill att umgänget ska se ut sedan kan du titta på det i lugn och ro och godkänna eller skriva ett eget förslag. Skriv ner allt, vem som hämtar/lämnar, var detta ska ske och när. Vem som har jul, nyår osv och hur ni ska fördela loven. Kanske hinner han då tänka efter eller tar inte tag i det hela på ett tag så allt hinner lugna sig.

Barn under 3 år brukar det inte rekommenderas varannan v för men alla barn är olika, ni får se vad som fungerar bäst för er.

• mammalovis

Jag hade nog sagt att okej du kan ta med barnet någon timma och träffa den nya, men att hon får sova hemma i sin egen säng och då får pappan bo hos dottern UTAN ny kvinna. Barnets bästa är sällan att allt är nytt.

• FuckGoggleAskMe

Du kan inte kräva ett dugg, han far sova var som helst med sin dotter, bara det inte är typ en knarkarkvart, tagräls eller dyligt farligt.

• Anonym (...)
    FuckGoggleAskMe skrev 2014-07-15 15:56:28 följande:

Du kan inte kräva ett dugg, han far sova var som helst med sin dotter, bara det inte är typ en knarkarkvart, tagräls eller dyligt farligt.

Fast vem vet, hon kanske är farlig?
  • minzann
    Anonym (...) skrev 2014-07-15 22:33:50 följande:
    Fast vem vet, hon kanske är farlig?
    Fast ja? alltså om hon har egna barn, visste att han hade tjej och dom gemensamt har ett barn på 2 år och en vecka efter det tar slut tycker att det är okej att pappan och dottern sover där??!!!??? Pappan verkar ju inte tänka så långt och inte kvinnan heller i fråga.

Även om det är ens livs kärlek man träffat, så är man väl mer mån om barnen att inte involvera och snurra till det. Framförallt inte när föräldrarna precis separerat!?
  • Anonym (hh)

Ja, i princip kan du neka honom det. Precis som han kan neka dig att ta dottern till mormor om han vill. Enligt föräldrabalken ska föräldrarna tillsammans fatta besluten gällande sitt gemensamma barn. Vilket innebär att föräldrarna måste vara överens om allt de företar sig med barnet.

Sedan ska man ju inte förglömma att båda föräldrarna har en skyldighet att fatta sina beslut baserat på barnets bästa. Så att motsätta sig någonting som den andra föräldern vill på grund av sina egna känslor är givetvis inte okej. Och om det senare kommer fram kan det orsaka problem.

Det är klart barnet måste ha umgänge med båda föräldrarna om ni ska separera. Men just i det här fallet tror jag knappast att barnet skulle gynnas av det föreslagna nattumgänget hos pappans purfärska nya flickvän. Du kan gott och väl säga nej tycker jag. Och föreslå att ni istället sätter er ner och gör upp ett umgängesschema. Ni vet kanske inte hur era liv kommer att se ut om några månader så gör bara upp ett tillfälligt schema tills ni båda är mer stabila med egna hem och så.

Svar på tråden Vad kan jag kräva?