Anonym (Arg) skrev 2014-07-14 16:08:06 följande:
Dottern är 2 år. Men han vill sova där hos henne, med hennes barn och hon har vad jag vet aldrig träffat nån av dom. Hon har en egen säng hemma såklart, men inte hos henne. Dessutom vill hon alltid komma över till oss på natten. Men det kanske är mest jag som är löjlig pga. Alla känslor. Men jag tycker att om han ska sova där så kan dottern vara hemma med mig.
Jo, så är det nog. Det ÄR jättesvårt att en annan kvinna ska vara med ens barn, särskilt om det sker på det vis som för dig.
Jag har valt att inte sova bredvid min bonus osv eftersom jag vet att hans mamma har lite svårt för just det. Dock kommer han ibland på natten och lägger sig emellan (han klättrar upp själv där det finns plats) och då får han ligga där så klart.
Som någon annan skrev, finns inget umgängesavtal finns inget tvång att du ska låta barnet sova hos pappan och hans nya.
Ta det lugnt och låt pappan skriva ett förslag på hur han vill att umgänget ska se ut sedan kan du titta på det i lugn och ro och godkänna eller skriva ett eget förslag. Skriv ner allt, vem som hämtar/lämnar, var detta ska ske och när. Vem som har jul, nyår osv och hur ni ska fördela loven. Kanske hinner han då tänka efter eller tar inte tag i det hela på ett tag så allt hinner lugna sig.
Barn under 3 år brukar det inte rekommenderas varannan v för men alla barn är olika, ni får se vad som fungerar bäst för er.