Vad kan jag kräva?
Ja, i princip kan du neka honom det. Precis som han kan neka dig att ta dottern till mormor om han vill. Enligt föräldrabalken ska föräldrarna tillsammans fatta besluten gällande sitt gemensamma barn. Vilket innebär att föräldrarna måste vara överens om allt de företar sig med barnet.
Sedan ska man ju inte förglömma att båda föräldrarna har en skyldighet att fatta sina beslut baserat på barnets bästa. Så att motsätta sig någonting som den andra föräldern vill på grund av sina egna känslor är givetvis inte okej. Och om det senare kommer fram kan det orsaka problem.
Det är klart barnet måste ha umgänge med båda föräldrarna om ni ska separera. Men just i det här fallet tror jag knappast att barnet skulle gynnas av det föreslagna nattumgänget hos pappans purfärska nya flickvän. Du kan gott och väl säga nej tycker jag. Och föreslå att ni istället sätter er ner och gör upp ett umgängesschema. Ni vet kanske inte hur era liv kommer att se ut om några månader så gör bara upp ett tillfälligt schema tills ni båda är mer stabila med egna hem och så.