• Alexi

I vilken ålder har ni lärt era barn tvätta, diska osv och i vilken ålder har ni ställt krav på dem att hjälpa till?

Ni som har äldre barn (och därmed vet hur ni har gjort...), när har ni aktivt börjat visa dem hur man till exempel sorterar tvätt och sätter på tvättmaskinen, hur man städar på bra sätt osv (alltså lite mer aktivt deltagande än att bara låta en tvååring gå runt med en trasa i handen och "hjälpa till".

Och från vilken ålder har de börjat få ta ansvar för tex en middagsdisk, att sätta på tvätt (familjens tvätt), dammsuga hela lägenheten/huset osv?

(Jag har bara småbarn ännu så jag är bara nyfiken på hur sånt här fungerar i andra familjer, i de familjer med tonårsbarn jag har runt mig gör barnen ingenting alls...)

• Svar på tråden I vilken ålder har ni lärt era barn tvätta, diska osv och i vilken ålder har ni ställt krav på dem att hjälpa till?
  • Numminen
    Alexi skrev 2014-07-13 10:19:18 följande:

Hur kan de vid tre års ålder förstå vilken typ av plagg som tvättas i 40 och 60? Det kan ju inte ens jag utan måste på många plagg (framför allt barnkläder) stå och läsa på tvättlappen varje gång...

Enkelt: strumpor, trosor och kalsonger i 60-korgen, resten av kläderna i 40-korgen.
  • Alexi
    Numminen skrev 2014-07-13 21:44:01 följande:
    Enkelt: strumpor, trosor och kalsonger i 60-korgen, resten av kläderna i 40-korgen.
    Men vi har massor med barnkläder som är märkta med 60 också. Från tex PoP, Lindex mm.
  • MxMeNow

Alla mina barn kan sortera tvätt, de sorterar efter färg innan de lägger i tvättkorgarna, sätta igång maskinen, tömma och hänga upp kan dom också, yngsta fyllde just sex år. Dom lägger undan den rena tvätten som tillhör dem också.

Alla lägger disken i diskmaskinen och de kan köra igång och tömma den, dom turas nästan jämt om att duka.

Rummen städar dom själva och dammsuger.

Så från sex års ålder ungefär.

• WilliamsMom
    Alexi skrev 2014-07-13 22:15:43 följande:

Men vi har massor med barnkläder som är märkta med 60 också. Från tex PoP, Lindex mm.

Fast der är mer miljövänligt att tvätta i 40. ;)
  • Numminen

Det är ju bra att de tål 60 men man måste ju inte tvätta i 60 för det. Tröjor, byxor osv blir lika rent i 40. Bättre för miljön.

Alexi skrev 2014-07-13 22:15:43 följande:

• Alexi
    Numminen skrev 2014-07-13 23:02:12 följande:

Det är ju bra att de tål 60 men man måste ju inte tvätta i 60 för det. Tröjor, byxor osv blir lika rent i 40. Bättre för miljön.

Fast jag har läst många gånger att färger som inte fäller vid den temperatur som tvättrådet säger riskerar att göra det om man tvättar i kallare än det?
  • WilliamsMom
    Alexi skrev 2014-07-14 00:01:33 följande:

Fast jag har läst många gånger att färger som inte fäller vid den temperatur som tvättrådet säger riskerar att göra det om man tvättar i kallare än det?

Det stämmer inte. Hur kallt vattnet är, påverkar inte kläderna. Däremot påverkar varmt vatten kläderna.

Mina kläder är levande bevis - jag tvättar allt i 30 grader. ;)
  • Hjortron
    Henles slyna skrev 2014-07-13 13:08:12 följande:

Vår son bars i sjal väldigt mycket som liten, och har därför varit med från början vid hushållsarbetet. När han slutade bäras ville han gärna stå bredvid och kolla istället. Således har vi aldrig lärt honom aktivt hur man gör, utan han har lärt sig det automatiskt, utan att vi haft någon tanke på det. Första gången han tvättade en maskin helt på egen hand var han 1,5 år. Tvätten bestod av några plagg, en blöja, två nallar och (tyvärr) fjärrkontrollen till tv:n! (Efter det fick vi och för sig visa honom vad man inte får tvätta, så där lärde vi ju honom något aktivt, antar jag). 

Nu är han 7 och tar del i nästan allt hushållsarbete, utan att vi behöver kräva det; lagar enklare maträtter själv, sorterar tvätt och tvättar den, dammsuger, dukar, bäddar, städar toaletten o.s.v. (givetvis gör han inte allt detta ensam, utan han utför några uppgiften i veckan och sen gör vi föräldrar resten).

Däremot är han urdålig på att plocka undan efter sig, och därför har vi haft en del bråk om hans rum. Vi har försökt på alla möjliga sätt, med regler, konsekvenser och löften om belöningar (väldigt stora sådana, dessutom), men inget har funkat. Det är som att det blir för mycket för honom, och det låser sig på något sätt - kanske handlar det om att han inte är tillräckligt mogen (han är lite sen i utvecklingen på vissa andra sätt också). Så nu har vi gett upp för stunden, och det har blivit så att vi vuxna sköter hans rum medan han sköter vårt. Förhoppningsvis blir det ändring på detta i framtiden, men just nu är vi ändå rätt nöjda som det är.

Man kan förstå den överväldigande känslan i vällekta barnrum men en massa grejer överallt, svårt att veta vart man ska börja :) Har ni provat att hjälpa honom att bara fokusera på en sak i taget och vara med i början? T.ex först bara plocka alla legobitar och lägga i lådan, sen bara fokusera på att ställa böcker i hyllan, sen alla gosedjur o.s.v.
    Man kan också hjälpa till genom att göra det till en lek, du kan "öppna affär" där han kan komma och köpa grejerna som ska städas undan och ställa den på rätt plats. På så sätt är det också bara en liten hög med grejer åt gången som han behöver fokusera på.
  • Hjortron

Tillägg. Såg nu att sonen är 7 år, då kanske man kan vara för gammal för att leka affär (?) men du förstår principen! :)

• Angora

När jag var i 6 års åldern så städade jag mitt rum själv, plockade undan alltså och ibland dammsög jag eller så dammsög mamma och jag torkade golv- men det var på eget bevåg jag tog hand om golvet. Plocka undan leksaker fick jag lära mig som väldigt liten med mammas hjälp.

Vid 6 års åldern diskade mamma och jag stod på en pall brevid och torkade disken- ibland. Liksom att skära grönsaker (fick en trubbig kniv, el barnkniv) 

Vid 10 års åldern fick jag städa mitt rum helt och hållet själv. Och vid 12 års åldern började mamma be mig att ta disken samt laga enklare lunch själv när hon jobbade liksom att dra över lägenheten med dammsugaren när jag ändå var igång och städade mitt eget rum- men oftast städade vi tillsammans och gjorde en kul grej av det där vi avslutade med fika :)

Vid 14 års åldern blev jag tvungen att tvätta själv då mamma jobbade på tider som krockade med tvättstugetider,(dvs om det krisade för mig innan hon hade en tid som passade hennes arbetstider) i början tvättade jag mitt eget men sedan tog hennes med när jag ändå var igång. Såg hur glad hon blev när det var städat och tvättat hemma. Hon visade mig maskinerna och hur man sorterar tvätt. Enkelt. 

Idag är jag en pedant som tycker om att städa, gärna till musik- min mamma lyssnade alltid på 50 talsrock när hon städade och dansade med dammsugaren *asg* jag som liten tyckte det var skitkul så jag var lätt att få med på städning ;) 

• Numminen

Har aldrig hänt oss iaf.

Alexi skrev 2014-07-14 00:01:33 följande:

• humledummle

Ja min 4 åring har två jobb här hemma o det är att mata djuren varge morgon och städa av vardagsrums bodet varge kväll när jag diskar . Ibland får jag torka av bordet en extra gång när han sover . Jag lär min son att här hemma hjälps vi åt samt ta ansvar

• k ek84

Våra barn har alltid hjälpt till hemma. Jag tycker både det är en bra sak att växa upp med att man hjälps åt men samtidigt så vill inte jag hela tiden springa och plocka när barnen kan själva!
    De är 3 och 5 år gamla. Båda tar fram frukosten på morgonen (det de når) och hjälper till att duka vid varje måltid. Båda hjälper till att laga mat( skära grönsaker, röra om i kastruller m.m) så klart under uppsikt(!), båda tar undan sin tvätt och stoppar in i garderoberna, båda städar sina rum och plockar tillbaka sina saker från andra rum om de lekt (3-åringen plockar mest fram fler saker vid städning dock..) 5-åringen tar undan sin tallrik m.m efter mat. Båda ger katten mat och vatten. Båda lägger kläder i tvättkorgen och väljer nya kläder i garderoben.

Det är olika från dag till dag hur mycket de hjälper till och vi hjälps alltid åt. Ingen städar sitt rum helt själv utan det är alltid i samband att jag eller min man håller på med resten av huset exempelvis. Jag tror de skulle kunna göra fler saker men absolut men just nu tycker jag det räcker bra, några steg i taget :)

• Penida

De är nu 51/2 och 7 år och leksaker de sprider över huset ska givetvis plockas upp när de är klara med lek helst. Om en kompis ringer på dörren kan det vänta men innan läggdags ska det vara gjort. De kan ta fram och får gärna leka överallt men jag vägrar plocka upp efter dem, de är fullt kapabla att göra det själv. Deras rum är deras eget ansvar att städa och se till. De får dock välja om det ska se ut som ett bombnedslag eller vara trevligt att vara i, de väljer lyckligtvis det sistnämnda och röjer upp. Skitar de ner någonstans (t.ex "råkar" gå in med smutsiga skor) får de städa upp. De viker och hänger upp sin egen tvätt i skåpen, vi tvättar och sorterar den. Vi hade tidigare en diskmaskin men den gick sönder och just nu diskar vi för hand tills vi hittar en ny, då ställde barnen in tallriken i diskmaskinen. Nu ställer de den vid diskhon.
    Förutom det hjälps vi mest åt, de lagar ofta mat med mig. Erbjuder sig att dammsuga. Tvättar med pappan osv. Man hjälps åt i ett hushåll men får också ta ansvar för sitt eget enligt vårt sätt att se på det och det försöker vi också förmedla till dem.

Avskyr CIO-metoder
  • sextiotalist

Min tonåring har inte haft några lektioner, men likväl fixar han laga mat, använda en dammsugare etc. Vi kan åka iväg en helg och det ser OK ut när vi kommer hem och tonåringen har inte svultit ihjäl

De flesta av mina kompisar lyfte inte ett finger hemma, men fixade utan problem att flytta hemifrån och fixa
    Tvättstugan är mitt revir, men inser att jag måste nog tala om det viktigaste

När det gäller städning, så lär jag mig fortfarande nya saker, 50+

• sextiotalist
    WilliamsMom skrev 2014-07-14 07:54:52 följande:
    Det stämmer inte. Hur kallt vattnet är, påverkar inte kläderna. Däremot påverkar varmt vatten kläderna.

Mina kläder är levande bevis - jag tvättar allt i 30 grader. ;)
    Jag har förstört flera plagg genom att tvätt i för låg temperatur, de fällde och blev missfärgade.
  • athanatos
    sextiotalist skrev 2014-07-19 20:05:37 följande:

Min tonåring har inte haft några lektioner, men likväl fixar han laga mat, använda en dammsugare etc. Vi kan åka iväg en helg och det ser OK ut när vi kommer hem och tonåringen har inte svultit ihjäl

De flesta av mina kompisar lyfte inte ett finger hemma, men fixade utan problem att flytta hemifrån och fixa
    Tvättstugan är mitt revir, men inser att jag måste nog tala om det viktigaste

När det gäller städning, så lär jag mig fortfarande nya saker, 50+

Nej tvätta, städa, laga mat och diska är väl inget man behöver lära sig direkt. Det kommer väl naturligt. Jag hade aldrig tvättat själv när jag flyttade hemifrån. aldrig skurat golv, knappt lagat mat men det var inga problem. Det var ju bara att testa, fattade man inte hur man skulle göra så frågade man någon eller googlade. Förstår inte dom som ska lära barnen innan de flyttar hemifrån.
  • Penida
    athanatos skrev 2014-07-19 20:13:58 följande:
    Nej tvätta, städa, laga mat och diska är väl inget man behöver lära sig direkt. Det kommer väl naturligt. Jag hade aldrig tvättat själv när jag flyttade hemifrån. aldrig skurat golv, knappt lagat mat men det var inga problem. Det var ju bara att testa, fattade man inte hur man skulle göra så frågade man någon eller googlade. Förstår inte dom som ska lära barnen innan de flyttar hemifrån.
    Här handlar det väl mest om att vi anser att man hjälps åt i en familj, barn som vuxna. Vi skitar alla ner, äter osv.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden I vilken ålder har ni lärt era barn tvätta, diska osv och i vilken ålder har ni ställt krav på dem att hjälpa till?