• Trinityaddict

Ihopslagning av familj

Hej! Jag känner att jag behöver råd för att gå vidare här, jag är ensam med mina barn födda 02 och 04 sedan ett halvår, deras pappa lever sitt eget liv och barnen är inte välkomna där. Vi var ihop i väldigt många år och jag vet ärligt talat inte vad som hände, 40 års kris tror jag. Men vi hade inga känslor för varann kanske i nått år, vi var kompisar och höll en fasad. Jag var aldrig otrogen, jag tror inte han var det heller. Typ 2 veckor efter vi gjorde slut går jag på dejt, blir dökär och vi är fortfarande tillsammans, efter några månader introducerade vi barnen och den biten har funkat bra, mina barn älskar honom. Han har 3 barn själv från 2 olika förhållanden, de äldsta är i mina barns ålder och de har blivit bra polare sen är det en mindre. Så nu står vi här i fas 2 elller nått...
    Exen: Mina barns pappa har träffat min nya, det funkade bra. Mitt ex säger inget negativt. Jag har träffat mamma nr 1 flera gånger, vi står och pratar hur bra som helst kan nog bli en kaffe en dag..men ex 2 där.. vi har träffats 2 gånger, det lyser anti mot mig
    Hon har även en äldre dotter sen tidigare som av nån anledning inte vill vara hemma och så fort jag inte är där ska hon sova över, inte för att umgås utan duscha, äta osv. Hon tar även saker så jag vågar inte lämna något där. Då är det alltså 6 barn när hon är där
    Min kille säger inte ifrån till sitt ex, äldte tjejen och minsta barnets mamma, hon tokytnyttjar att han är snäll.
    Jag vet inte om jag kan stå och se på, och jag tänker inte vara den som säger något. Jag vill inte lägga mig i, bara se hur min och mina barns framtid ska se ut....
    Sen barnuppfostran... 5 barn och jag känner att det behövs strikta regler, som det är nu hänger alla barn i vardagsrummet, bolllar far och flyger, alla kastar kuddar och för honom är det ok! Jag sa att vi kan väl fixa förutsättningar så de trivs med att leka på sina rum men han verkar inte så intresserad. Jag har alltid trott på teorin "hjälp mig hjälpa mig själv" så mina barn gör allt själva, har alltid gjort, jag försöker få hans barn göra det, plocka undan efter sig men då går dom till pappa och grinar. Det är liksom inget go, lillkillen och jag pratade om databord i hans rum och jag och han var på vippen att åka och fixa grejer till det, men pappa kollar bara mobilen
    Jag är inte heller perfekt
    Nu har jag åkt hem några dagar för att fundera, vi var där i 2 veckor...
    Kan någon ge mig råd här... känner mig så vilse
    Jag vill verkligen vara med min pojkvän men det praktiska måste ju funka

familj bonusbarn ex förhållande
  • Svar på tråden Ihopslagning av familj
  • WilliamsMom

Jag vet inte hur du ska göra, bara vad du inte bör göra _just nu_ när saker och ting är som de är och ni inte verkar komma överens; flytta inte ihop!

Avvakta, avvakta, avvakta! Det är mitt råd. Det är SÅ svårt detta med sk "nyfamiljer". Ibland får jag känslan av att det är bäst att bara låta bli att "leka familj", bo särbo och ses då och då - ibland utan barn, ibland med barn.

Det är iaf så jag valt att göra. Jag trivs bra med detta upplägg och kommer att fortsätta att leva som särbo ett bra tag framöver.

Det positiva med särbolivet är att jag alltid kan gå undan och få vara ifred - till och med låsa om mig, om jag så vill. Jag behöver inte ta hänsyn till någon annan - jag kan exempelvis ligga och prutta i soffan bäst jag vill hela kvällarna, haha! ;) Nä, men seriöst, det är faktiskt väldigt skönt att inte behöva ses varenda dag, - och att jag får så många tillfällen att få ro om min son och att det bara är han och jag ibland, det är guld värt.

En annnan sak som är positiv är att jag inte behöver stå ut med hans barn om jag inte orkar eller vill, och han behöver inte stå ut med min son - men framförallt så behöver inte min son och hans barn stå ut med varann dygnet runt.

Ja, detta passar som sagt mig och oss väldigt bra. Jag kan ju inte svara på huruvida det skulle vara den bästa lösningen för er, eller ej. Jag kan bara varmt rekommendera särboliv framför samboliv, när det är barn med i bilden.

Lycka till, hur än du eller ni väljer att göra.

• GrodanHopp

Komminicera, kommunicera, kommunicera! Flytta INTE ihop innan ni löst detta, för det kommer att leda till totalt katastrof. 
    De problem ni har är inte små, utan något som kommer att påverka hela livet. 

Sätt er ner och kom fram till en lösning. Hittar ni ingen lösning så flytta inte ihop. 

• Trinityaddict

Tack, ja jag kände faktiskt.. och barnen också att det var riktigt skönt att komma hem :)

WilliamsMom skrev 2014-07-03 14:20:04 följande:

Jag vet inte hur du ska göra, bara vad du inte bör göra _just nu_ när saker och ting är som de är och ni inte verkar komma överens; flytta inte ihop!

Avvakta, avvakta, avvakta! Det är mitt råd. Det är SÅ svårt detta med sk "nyfamiljer". Ibland får jag känslan av att det är bäst att bara låta bli att "leka familj", bo särbo och ses då och då - ibland utan barn, ibland med barn.

Det är iaf så jag valt att göra. Jag trivs bra med detta upplägg och kommer att fortsätta att leva som särbo ett bra tag framöver.

Det positiva med särbolivet är att jag alltid kan gå undan och få vara ifred - till och med låsa om mig, om jag så vill. Jag behöver inte ta hänsyn till någon annan - jag kan exempelvis ligga och prutta i soffan bäst jag vill hela kvällarna, haha! ;) Nä, men seriöst, det är faktiskt väldigt skönt att inte behöva ses varenda dag, - och att jag får så många tillfällen att få ro om min son och att det bara är han och jag ibland, det är guld värt.

En annnan sak som är positiv är att jag inte behöver stå ut med hans barn om jag inte orkar eller vill, och han behöver inte stå ut med min son - men framförallt så behöver inte min son och hans barn stå ut med varann dygnet runt.

Ja, detta passar som sagt mig och oss väldigt bra. Jag kan ju inte svara på huruvida det skulle vara den bästa lösningen för er, eller ej. Jag kan bara varmt rekommendera särboliv framför samboliv, när det är barn med i bilden.

Lycka till, hur än du eller ni väljer att göra.

• Trinityaddict

Tack, du har alldeles rätt, ska försöka få till att vi blir barnfria några dagar och prata, sen gäller det ju att det följs

GrodanHopp skrev 2014-07-03 14:21:53 följande:

Komminicera, kommunicera, kommunicera! Flytta INTE ihop innan ni löst detta, för det kommer att leda till totalt katastrof. 

De problem ni har är inte små, utan något som kommer att påverka hela livet. 

Sätt er ner och kom fram till en lösning. Hittar ni ingen lösning så flytta inte ihop. 

• GrodanHopp

Att slå ihop två familjer är inte lätt. 
    Det räcker med att ett par ska flytta ihop för att det ska bli krångligt. Tex:
    Jag och min partner ska komma överens. 
    Min partner har barn, då ska jag och barnet komma överens. 
    Jag har också barn. Då ska jag klicka med partnerns barn, han med mitt barn och barnen med varandra. 
    Osv osv. Ju fler som är inblandade desto krångligare är det. 

Det räcker med att jag åker hem till mamma en helg för att förstå hur viktigt det är att verkligen prata ut innan. Hon ställer ju ALLT i köket på fel plats! :-P 

Så att sätta ihop familjer är inte lätt, och det måste bli rätt. 

• Jojohanna

Vi har slagit ihop två familjer. Vi har sammanlagt tre barn i samma åldrar. Innan läste vi en massa böcker om bonusfamiljer och skilsmässor. Innan vi flyttade ihop hade vi familjeråd och gjorde upp regler om allt möjligt stort som smått och skrev ner dem så att alla skulle kunna se vad vi kommit överens om. Efter att vi flyttat ihop hade vi familjeråd varannan vecka där alla kunde ta upp saker som inte funkat bra och vi la till eller gjorde om reglerna.
    Vi var förberedda på att det skulle bli riktigt tufft att flytta ihop och kanske inte fungera men det har verkligen inte varit några stora problem.
    Jag säger bara:

kommunikation

familjeråd

läs på

Lycka till!
  • mammalovis

Hur/var är det tänkt att ni ska bo? Jag förutsätter att ingen familj flyttar in hos den andra.

OM det ska fungera behöver nog barnen ha ett gemensamhetsrum att hänga i där de kan kasta kuddar och bollar, om ni inte är strikta och håller bollar utomhus.

Men min första känsla är att ni kommer få svårt att få det att bli bra då pappan låter väldigt kravlös och inte heller verkar så intresserad av vad som händer runt omkring honom. Det kommer nog krävas en del uppoffringar från alla för att få det att fungera. Så jag hade nog ärligt talat avvaktat och kämpat med regler när ni alla är under samma tak. Blir det inte bättre nu lär det nog inte bli bättre sedan och du får tjata för döva öron och bli besviken och förbannad. Har du otur tar dina barn efter de mer släpphänt uppfostrade.

• Trinityaddict

Så här är det också, ett av mina barn har adhd och lite till, så bara där krävs det ju rutiner och regler, och hon blir såklart "smittad"

Vi måste ju isåfall flytta till något större, jag tycker alla behöver varsitt rum. Den andra stora tjejen räknar jag helt bort

Svar på tråden Ihopslagning av familj