• Anonym (Orolig)

Hur gör jag med?

Hej!

Jag har en fråga gällande min föräldrapenning.

När jag gick på mammaledighet så hade jag 1 månad kvar på min projektanställning.

Eftersom att jag frilansar så är det inget konstigt för mig. Jag hade då varit på samma ställe i ett år.  Nu har jag varit föräldraledig på heltid fram tills i maj. Då det var tänkt att jag skulle studera. Men två veckor innan start fick jag reda på att jag fått avslag. 

Dagarna börjar ta slut, men min dotter börjar inte på förskola förrän i slutet på aug.
    Jag är dessutom gravid i vecka 21 och kommer inte hinna börja jobba igen innan det är dags att gå på mammaledighet igen med nummer två. BF 11/11.

Nu har vi dessutom flyttat, så där jag jobbade när jag gick på mammaledighet är inte ett ställe som jag kommer kunna att gå tillbaka till.

Så hur gör jag nu när jag fyller i ansökan om dagar. Jag är ju delvis arbetslös, men fortfarande föräldrarledig. Dessutom läser jag en kurs hos Nordisk författarutveckling.  Kursen är privat och jag har betalat den själv.

Från när ska jag skriva att jag är arbetslös? Mitt kontrakt på stället där jag var anställd när jag gick på mammaledighet gick ut 1 nov 2012, sedan dess har jag varit mammaledig på heltid fram tills i maj. Min dotter föddes 27/11 2012.

En annan fråga: När jag är hemma med barn nummer två, och barn nummer ett blir sjukt, kan då min man vabba för henne?

• Svar på tråden Hur gör jag med?
  • Försäkringskassan

Hej!

Utifrån den information du skrivit i din fråga så är du deltidsarbetslös från och med när du inte längre är föräldraledig på heltid om du inte haft annan sysselsättning så att totalen blir en heltid. Studier som inte bedrivs med stöd från CSN jämställs inte med sysselsättning.

Tänk på att från och med barnets 1-årsdag behöver du skydda din sjukpenninggrundande inkomst genom att ha sysselsättning 5 dagar per vecka. Som sysselsättning jämställs föräldraledighet, förvärvsarbete, studier med studiemedel från CSN eller som inskriven som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Om den inte skyddas kan den sänkas till den faktiska omfattningen som man har sysselsättning. Det har då konsekvenser på sjukersättningsnivån om man skulle råka bli sjuk.   

Generellt gäller att den föräldralediga föräldern ska ta hand om sjuka syskon.

Hälsningar

Erling, handläggare 

• Anonym (Orolig)

Tack för svar.

Om den sänks. Höjs den igen när jag går på föräldrarledighet med andra barnet då?

För visst behåller man samma inkomst om man blir gravid med barn nummer två innan första barnet är 1 år och 9 mån?!

• Försäkringskassan

Hej!

Nej har den sjukpenninggrundande inkomsten sänkt så höjs den inte när man går på föräldraledighet. För att den ska höjas igen så behöver man arbeta i minst 6 månader i följd.

Blir man gravid innan första barnet är 1 år och 9 mån så behåller man föräldrapenningen utifrån samma inkomst som man hade med första barnet. Däremot som det också står i tidigare svar får det konsekvenser för t.ex. sjukpenning.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Orolig)

Jag förstår inte riktigt.

Jag har alltså varit föräldrarledig med min dotter på heltid fram tills 20 juli 2014. Nu räcker inte mina dagar för att ta ut heltid längre, och hon börjar inte på förskola förrän den 18 aug. Så jag måste vara hemma med henne. Min andra barn beräknas komma den 11 nov. Så jag blev alltså gravid när min dotter var 1 år och tre månader.

Men min sjukpenninggrundande inkomst kommer alltså ändå att sänkas för att jag inte är föräldrarledig på heltid mellan 20 juli och 11 sep?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-07-06 22:02:02 följande:

Jag förstår inte riktigt.

Jag har alltså varit föräldrarledig med min dotter på heltid fram tills 20 juli 2014. Nu räcker inte mina dagar för att ta ut heltid längre, och hon börjar inte på förskola förrän den 18 aug. Så jag måste vara hemma med henne. Min andra barn beräknas komma den 11 nov. Så jag blev alltså gravid när min dotter var 1 år och tre månader.

Men min sjukpenninggrundande inkomst kommer alltså ändå att sänkas för att jag inte är föräldrarledig på heltid mellan 20 juli och 11 sep?

Jag har nu bollat om med mina dagar så att jag är föräldrarledig på heltid tills den 10 juli. Och har nu anmält mig hos arbetsförmedlingen. Då är allt lugn eller?
  • Anonym (Orolig)

Svara gärna!

• Försäkringskassan

Hej!

För att behålla din sjukpenninggrundande inkomst behöver du omfattas av SGI-skydd. Det är till exempel att vara föräldraledig fem dagar/vecka eller inskriven som aktivt arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Det här innebär att om du går från föräldraledighet till att vara arbetssökande så kan din SGI vara skyddad. Men eftersom vi här på Familjeliv bara kan ge generell information kan jag inte svara på om just din SGI är skyddad eller inte. Om du har frågor om det behöver du kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Om din SGI skulle sänkas har du rätt till samma föräldrapenning för nästa barn. Det gäller under förutsättning att du har blivit gravid innan ditt första barn är ett år och nio månader. Däremot är inte ersättningen vid sjukdom skyddad i den här situationen.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Hur gör jag med?