Hur gör jag med?
Hej!
Jag har en fråga gällande min föräldrapenning.
När jag gick på mammaledighet så hade jag 1 månad kvar på min projektanställning.
Eftersom att jag frilansar så är det inget konstigt för mig. Jag hade då varit på samma ställe i ett år. Nu har jag varit föräldraledig på heltid fram tills i maj. Då det var tänkt att jag skulle studera. Men två veckor innan start fick jag reda på att jag fått avslag.
Dagarna börjar ta slut, men min dotter börjar inte på förskola förrän i slutet på aug.
Jag är dessutom gravid i vecka 21 och kommer inte hinna börja jobba igen innan det är dags att gå på mammaledighet igen med nummer två. BF 11/11.
Nu har vi dessutom flyttat, så där jag jobbade när jag gick på mammaledighet är inte ett ställe som jag kommer kunna att gå tillbaka till.
Så hur gör jag nu när jag fyller i ansökan om dagar. Jag är ju delvis arbetslös, men fortfarande föräldrarledig. Dessutom läser jag en kurs hos Nordisk författarutveckling. Kursen är privat och jag har betalat den själv.
Från när ska jag skriva att jag är arbetslös? Mitt kontrakt på stället där jag var anställd när jag gick på mammaledighet gick ut 1 nov 2012, sedan dess har jag varit mammaledig på heltid fram tills i maj. Min dotter föddes 27/11 2012.
En annan fråga: När jag är hemma med barn nummer två, och barn nummer ett blir sjukt, kan då min man vabba för henne?