• Försäkringskassan

Hur gör jag med?

Hej!

Utifrån den information du skrivit i din fråga så är du deltidsarbetslös från och med när du inte längre är föräldraledig på heltid om du inte haft annan sysselsättning så att totalen blir en heltid. Studier som inte bedrivs med stöd från CSN jämställs inte med sysselsättning.

Tänk på att från och med barnets 1-årsdag behöver du skydda din sjukpenninggrundande inkomst genom att ha sysselsättning 5 dagar per vecka. Som sysselsättning jämställs föräldraledighet, förvärvsarbete, studier med studiemedel från CSN eller som inskriven som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Om den inte skyddas kan den sänkas till den faktiska omfattningen som man har sysselsättning. Det har då konsekvenser på sjukersättningsnivån om man skulle råka bli sjuk.   

Generellt gäller att den föräldralediga föräldern ska ta hand om sjuka syskon.

Hälsningar

Erling, handläggare 

• Försäkringskassan

Hej!

Nej har den sjukpenninggrundande inkomsten sänkt så höjs den inte när man går på föräldraledighet. För att den ska höjas igen så behöver man arbeta i minst 6 månader i följd.

Blir man gravid innan första barnet är 1 år och 9 mån så behåller man föräldrapenningen utifrån samma inkomst som man hade med första barnet. Däremot som det också står i tidigare svar får det konsekvenser för t.ex. sjukpenning.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

För att behålla din sjukpenninggrundande inkomst behöver du omfattas av SGI-skydd. Det är till exempel att vara föräldraledig fem dagar/vecka eller inskriven som aktivt arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Det här innebär att om du går från föräldraledighet till att vara arbetssökande så kan din SGI vara skyddad. Men eftersom vi här på Familjeliv bara kan ge generell information kan jag inte svara på om just din SGI är skyddad eller inte. Om du har frågor om det behöver du kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Om din SGI skulle sänkas har du rätt till samma föräldrapenning för nästa barn. Det gäller under förutsättning att du har blivit gravid innan ditt första barn är ett år och nio månader. Däremot är inte ersättningen vid sjukdom skyddad i den här situationen.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Hur gör jag med?