• Grumpy88

Amning+ersättning??

Har en liten tös på 4 veckor som har börjat blivit helt omöjlig om nätterna. Innan så sov hon mellan 00-04 men nu hat hon bestämt sig för att vara vaken istället dessa timmar och total vägrar sova. Ibland är hon vaken mellan 03-07 på morgonen med. Ingen ro har hon och vill amma konstant! Somnar hon till sover hon 5 minuter sen är hela karusellen igång igen amma amma amma och försöka söva. Känner att jag börjar tappa tålamodet. Så jag har börjat fundera på att fylla ut amningen med ersättning? Kanske sover hon bättre då? Eller har jag för dåligt tålamod, är det bara en övergångs period? Ni som både ammar och ger ersättning hur gör ni? Vad är bäst?

• Svar på tråden Amning+ersättning??
  • rere88

Ta det med ro.

hon är trots allt bara 4v o har inte hunnit få någon rutin än.

försök aktivera henne på dagen o kvällen så kanske hon sover mer på natten.

vet hur det kan kännas hopplöst. . Är på barn nr 2 nu och storebror var likadan i början att man va vaken hela natten o han ville bara ligga vid bröstet men ni kommer in i någon slags rutin snart så din tös sover om natten.

med lillebror satte jag igång direkt han började få vaken tid att hålla honom vaken om kvällarna för att minimera risken att han e vaken på natten o det funkar 9ggr av 10 :)

• Soffan

Ha inte så bråttom med ersättning!

Antagligen behöver hon mer bröstmjölk och genom att amma mycket om nätterna ökar din produktion.

Det kommer fler 'maraton'amnings-upplevelser även längre fram, inget konstigt alls.

• The Fugly

Det är nog en ökningsperiod i kombination med att så små inte har fått ordning på dygnsrytmen. Jag skulle avvakta med ersättning och ge produktionen en chans att komma i kapp. Sen ska jag ärligt säga att när mitt första barn gick över till ersättning påverkade det inte hennes mättnad eller sömn alls.

Ligger du och ammar i sängen?

• Grumpy88

Tack för era svar! Hon är nu en månad och fortsätter med samma mönster. Men det som gör mig frustrerad är att hon skriker och blir så arg att det inte går att ge henne bröstet heller. Hon är aldrig sådär på dagarna utan det kommer bara på nätterna. Förstår inte riktigt om det är hunger, eller magen eller vad det är. Jag försöker amma henne hela tiden. Har börjat pumpa ur brösten med nu så dem stimuleras mera, men har inte märkt någon märkbar skillnad än på produktionen. Hur lång tid tar det innan brösten börjar bilda mer mjölk?

• rere88

Om man vill öka mjölkmängden bör man tänka på att amma först och därefter pumpa eller mjölka ur.

Om man ska öka mjölkmängden genom att mjölka eller pumpa ur är det bra att göra det med minst tre till fyra timmars mellanrum under någon dag eller några dagar. Man kanske inte orkar göra så tätt dygnet runt, men det är bra att göra det så ofta man orkar. För att ha tid och ork är det bra att ta det lugnt och vila och inte planera in andra aktiviteter under dessa dagar. Det är också bra att dricka mycket.

Det brukar oftast räcka att amma tätt under några dagar för att mjölk­produktionen ska öka, men ibland kan det ta upp till en vecka.

on har kanske magknip. Berätta för bvc så kanske de kan lära dig hur man masserar magen på henne.

• Grumpy88
    rere88 skrev 2014-06-29 21:43:38 följande:

Om man vill öka mjölkmängden bör man tänka på att amma först och därefter pumpa eller mjölka ur.

Om man ska öka mjölkmängden genom att mjölka eller pumpa ur är det bra att göra det med minst tre till fyra timmars mellanrum under någon dag eller några dagar. Man kanske inte orkar göra så tätt dygnet runt, men det är bra att göra det så ofta man orkar. För att ha tid och ork är det bra att ta det lugnt och vila och inte planera in andra aktiviteter under dessa dagar. Det är också bra att dricka mycket.

Det brukar oftast räcka att amma tätt under några dagar för att mjölk­produktionen ska öka, men ibland kan det ta upp till en vecka.

on har kanske magknip. Berätta för bvc så kanske de kan lära dig hur man masserar magen på henne.

Okej! Hon kan nämligen sova 4 timmar åt gången ibland och då gör det så ont i brösten att jag måste pumpa ur. En annan sak jag undrar är om man pumpar ur mjölk och ger henne men att hon sedan inte dricker upp hela flaskan, kan man då ställa in det som blev kvar i flaskan i kylen och värma vid ett senare tillfälle? Eller finns det risk för bakterier då hon redan druckit av den en gång?
  • Grumpy88

det är alltså på dagen hon kan sova upp mot 4 timmar. Aldrig på nätterna.

• rere88

Du ska ALDRIG värma välling två gånger.

Gäller all mat egentligen. .

Håll henne mer vaken på dagen.

Jag brukar aktivera min son 1.5-2.5 timmar innan han får sova.

går också ca 4 timmar mellan amningarna.

Sen på kvällen sista amningarna så får han vara vaken hela tiden mellan de två sista målen.

tex amma vid 19.00 sen aktivera honom fram till runt 21-21.30 och amma då sen sover han i regel 4-5.5 timmar.

Svar på tråden Amning+ersättning??