Snälla hjälp mig någon!
Jag är alkoholist, jag måste ha hjälp, men jag kan inte kontakta VC, är så rädd att få stämpel på mig , och att bli av med mina barn...
Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig?
Jag är alkoholist, jag måste ha hjälp, men jag kan inte kontakta VC, är så rädd att få stämpel på mig , och att bli av med mina barn...
Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig?
Vänd dig till anonyma alkoholister, de finns över hela Sverige, har hemsidan www.aa.se
Tycker det är fantastiskt att du vill sluta, och när man vill ändra på sig ska man verkligen slippa en stämpel, det kan du göra hos dem. Känner flera som har ändrat hela sin livsstil och har AA att tacka.
Härligt att du har kommit till insikt att du faktiskt har problem, och starkt gjort av dig att berätta om det. Redan då är du påväg att lyckas!
Sålänge du inte har varit hotfull eller farlig på något sätt, så tror jag inte någon kan ta barnen ifrån dig.
Det finns olika aamöten där du träffar människor i samma sits, där du också är anonym. Personligen tycker jag att du ska ta kontakt med läkare, så de få bestämma situationen. Stort lycka till!
Tack så mycket för era stöttande svar!
Hade väntat mig att få en massa påhopp, därför jag inte vågat kolla tråden förrän nu!
Jag är rädd för att kontakta läkare, vill inte få en stämpel som alkoholist, och är rädd att det kan användas mot mig om det skulle bli vårdnadstvist i framtiden tex...
Vågar inte gå ut med mitt missbruk, hade det gått att köpa receptfri medicin, typ antabus, hade jag gjort det... Vill verkligen sluta (eller snarare dricka normalt och sunt).
Oroa dig inte. Att vara ärlig och ta tag i sina problem är mycket värt. Så jag tycker du ska ta kontakt med Vc. Dom har även tystnadsplikt. Lycka till! Kämpa på för ditt välmående.
Oroa dig inte. Att vara ärlig och ta tag i sina problem är mycket värt. Så jag tycker du ska ta kontakt med Vc. Dom har även tystnadsplikt. Lycka till! Kämpa på för ditt välmående.
Om du gör en sån TS, så är risken för någon hoppar på dig, mer eller mindre obefintlig.
Har du en en diagnos elelr misstänkt diagnos, av någon psykisk sjukdom eller liknande?
Om man har detta, så måste man ta tag i detta också.
Annars blir ditt missbruk bra mycket svårare att få i ordning på.
Om du gör en sån TS, så är risken för någon hoppar på dig, mer eller mindre obefintlig.
Har du en en diagnos elelr misstänkt diagnos, av någon psykisk sjukdom eller liknande?
Om man har detta, så måste man ta tag i detta också.
Annars blir ditt missbruk bra mycket svårare att få i ordning på.
Vad skulle det vara för knepigt med att ha alkohol problem? Man skall inte skämmas för något så trivialt men samtidigt skadligt för dig själv. Du skall inte vara rädd för att ta kontakt med vården för det är inget tillkortakommande snarare ett tecken på sjukdomsinsikt. Att ta hjälp kan aldrig ligga dig till last. När du visar som nu att du vill själv ja då tror jag på dig, kör så det ryker!
Misstänkt?
Om inte, så är dina förutsättningar så mycket bättre.
Tycker man tar såna här frågor och insikt att man har problem, på ett mycket bra sätt här.
Du uppvisar ju helt klart en seriositet att vilja få bukt med dina problem.
Sen de tips du fått, är väldigt bra för en del.
Men andra fullkomligt hatar.
Finns enkelt sagt bara ett par skolor i hur man hjälper.
Det som en del hatar är dessas 12-stegs program.
Som en del liknar religiösa sätt, där man ska omfamna en högre makt.
Jag vet att det inte handlar om gud, men liknar en tro man ska omfamna.
Du måste hitta det som passar dig.
Sen finns det genvägar, som är effektiva, dock kan jag inte skriva det här.
Då det kommer innebära jag får ta semester i 24h från att posta inlägg.
Synd att inte detta finns implementerat i vården, då upp till 70% slutar med alkohol från en dag till nästa.
Och upptäcktes av misstag, när man gjorde en studie om effekterna av detta ämne.
Då de som var med berättade att de slutat med alkohol, omedelbart efteråt.
För mig det var folk inom sjöfarten, som hade höll på norr över.
Som en del hade en betydande konsumtion av alkohol.
Alkoholen i sig självt är rätt skadligt i överkonsumtion, och om man då missbrukar det också.
Så finns tom av problem där också, som är skadliga på en som individ.
Jag tycker det är kanonbra när man lyckats erkänna för sig själv och för andra att man har ett problem och vill göra något åt det. Jag har jobbat med en utsatt yrkesgrupp tidigare och jag vet att först när det kommer från individen själv en önskan att sluta ja då kan det funka.
Misstänkt?
Om inte, så är dina förutsättningar så mycket bättre.
Tycker man tar såna här frågor och insikt att man har problem, på ett mycket bra sätt här.
Du uppvisar ju helt klart en seriositet att vilja få bukt med dina problem.
Sen de tips du fått, är väldigt bra för en del.
Men andra fullkomligt hatar.
Finns enkelt sagt bara ett par skolor i hur man hjälper.
Det som en del hatar är dessas 12-stegs program.
Som en del liknar religiösa sätt, där man ska omfamna en högre makt.
Jag vet att det inte handlar om gud, men liknar en tro man ska omfamna.
Du måste hitta det som passar dig.
Sen finns det genvägar, som är effektiva, dock kan jag inte skriva det här.
Då det kommer innebära jag får ta semester i 24h från att posta inlägg.
Synd att inte detta finns implementerat i vården, då upp till 70% slutar med alkohol från en dag till nästa.
Och upptäcktes av misstag, när man gjorde en studie om effekterna av detta ämne.
Då de som var med berättade att de slutat med alkohol, omedelbart efteråt.
För mig det var folk inom sjöfarten, som hade höll på norr över.
Som en del hade en betydande konsumtion av alkohol.
Genvägen är kontroversiell.
Och kräver en hel del av den som ska hjälpa.
Handlar om att skapa ett lugn.
Sen sköter det sig självt.
Har du någon alkoholpolklinik i närheten? Dit gick jag och det hjälpte mig. De har tystnadsplikt och du får träffa läkare, sjuksköterska och terapeut kostnadsfritt (iaf här).