Har två barn som inte gillat att bli matade, med största så blev det BLW på hans initiativ, utan att vi kände till begreppet, och med minsta tog vi mer aktivt initiativ till det förhållningssättet från början. Vid 7 månader har ingen av våra kunnat äta några mängder utan ammat i huvudsak och fått lite prova-på-plockmat och välling. Plockmaten har i den åldern fått lov att vara lagom mjuk och i relativt stora bitar. Jag gjorde t.ex. egna fiskbollar eller bollar med andra ingredienser som mosad potatis och mosade bönor eller andra grönsaker. Jag stekte matiga pannkakor (pannkakssmet med grönsakspuré i) i bitar. Lätt överkokta haricotverts, broccoli och kokta morrötter var poppis, liksom mogen avokado. Med tiden kom risbollar att bli den stora favoriten, lätt överkokt jasminris som mosas med gaffeln och formas till bollar med fuktiga händer. Sen gärna lite smör och örtsalt på. Nu är ju din så liten så än så länge är det inte riktigt salt-dags, men tänk på att OM du introducerar prefabmat, som korv, skinka, blodpudding och köttbullar, ja då är det jätteviktigt att parera det med att börja smaksätta den egna maten också. Annars hamnar man lätt i prefabträsket... Vi äter vegetariskt och fisk hemma, och våra barn älskar grönsaker, det tror jag delvis har med att göra att de fått salt och kryddor på grönsakerna. Åter till maten vid 7 månader. Vår lille åt gärna gröt i bitar, t.ex. manna eller polentagryn kokade till en fast gröt som man låter svalna och sedan skär i bitar som man kan plocka i sig. Men, som sagt, i den åldern och upp till 11-12 månader så har det varit flytande föda som övervägt. Välling kan du göra på olika sädesslag så att det inte blir ensidigt, det finns bra ekologiska mjölkfria produkter som kan blandas med ersättning: webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling-flingor/valling-1