• Mellanmjölkens land

BLW/plockmat till 7,5månaders

När vi började med smakportioner åt vår dotter glatt allt som hölls framför munnen för henne. Sen slog hennes mage bakut och vi var tvungna att backa nästan helt med vanlig mat. Nu har vi börjat komma igång igen men det är inte alls i intressant att bli matad.

Ge mig tips på plockmat som passar en 7,5månaders! Mycket av maten jag kommer på kräver pincettgrepp

• Svar på tråden BLW/plockmat till 7,5månaders
  • Ema86

ärtor
    majs
    andra mjuka grönsaker
    små korvbitar
    ost
    brödbitar...

allt som är mjukt och kan skäras i smått :)

• aztec
    Ema86 skrev 2014-06-14 09:07:58 följande:
    ärtor

majs

andra mjuka grönsaker

små korvbitar

ost

brödbitar...

allt som är mjukt och kan skäras i smått :)

Ska snarare vara tvärtom, inte små bitar..

Avokado gillade min dotter, skar i finger storlek. Kokt broccoli var också en hit.
  • mimie

Gurka, skär de mjuka i mitten till fingerstora bitar. Ångade eller kokta morot stavar, potatisklyftor, broccoli eller banan, alla lätta för bebisen att hålla med hela handen.

• Mellanmjölkens land

Jag har lite svårt att komma upp i fullvärdiga måltider när jag tänker plockmat när barnet inte har fått till pincettgreppet än.

Med storasyster åt vi mycket pastaskruvar, ugnsbakad lax och frysta grönsaker men då var hon 9-10 mån och hade pincettgreppet. Frikadellerna från 8månadersburkarna var en hit även de men jag tror uppriktigt sagt inte att vår bebis klarar dem än.

• Kejo

Jag håller också på att introducera plockmat som tillägg till pureer och annan mixad mat. Är dock lite nojig, om man serverar tex "morotsfingrar" el smala potatisklyftor, finns det inte risk att de biter/gnager av en för stor bit och sätter i halsen? I och för sig så är ju bitarna smala nog, men ändå...

• I969

Har två barn som inte gillat att bli matade, med största så blev det BLW på hans initiativ, utan att vi kände till begreppet, och med minsta tog vi mer aktivt initiativ till det förhållningssättet från början. Vid 7 månader har ingen av våra kunnat äta några mängder utan ammat i huvudsak och fått lite prova-på-plockmat och välling. Plockmaten har i den åldern fått lov att vara lagom mjuk och i relativt stora bitar. Jag gjorde t.ex. egna fiskbollar eller bollar med andra ingredienser som mosad potatis och mosade bönor eller andra grönsaker. Jag stekte matiga pannkakor (pannkakssmet med grönsakspuré i) i bitar. Lätt överkokta haricotverts, broccoli och kokta morrötter var poppis, liksom mogen avokado. Med tiden kom risbollar att bli den stora favoriten, lätt överkokt jasminris som mosas med gaffeln och formas till bollar med fuktiga händer. Sen gärna lite smör och örtsalt på. Nu är ju din så liten så än så länge är det inte riktigt salt-dags, men tänk på att OM du introducerar prefabmat, som korv, skinka, blodpudding och köttbullar, ja då är det jätteviktigt att parera det med att börja smaksätta den egna maten också. Annars hamnar man lätt i prefabträsket... Vi äter vegetariskt och fisk hemma, och våra barn älskar grönsaker, det tror jag delvis har med att göra att de fått salt och kryddor på grönsakerna. Åter till maten vid 7 månader. Vår lille åt gärna gröt i bitar, t.ex. manna eller polentagryn kokade till en fast gröt som man låter svalna och sedan skär i bitar som man kan plocka i sig. Men, som sagt, i den åldern och upp till 11-12 månader så har det varit flytande föda som övervägt. Välling kan du göra på olika sädesslag så att det inte blir ensidigt, det finns bra ekologiska mjölkfria produkter som kan blandas med ersättning: webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling-flingor/valling-1

• I969

@Kejo, jag antar att du menar kokta morrötter? Kokta morrötter och kokt potatis kan de absolut sitta och gnaga/suga på, så länge de sitter bra i stolen vid bordet och har kontroll över maten själva så ska de kunna hantera det. Tydligen är det mycket svårare med bitar i puré eller bitar som stoppas i munnen på dem. Sen ska man ju se upp med äpple och annat halkigt och hårt, som gurka.

• Kejo
    I969 skrev 2014-06-15 08:44:18 följande:
    @Kejo, jag antar att du menar kokta morrötter? Kokta morrötter och kokt potatis kan de absolut sitta och gnaga/suga på, så länge de sitter bra i stolen vid bordet och har kontroll över maten själva så ska de kunna hantera det. Tydligen är det mycket svårare med bitar i puré eller bitar som stoppas i munnen på dem. Sen ska man ju se upp med äpple och annat halkigt och hårt, som gurka.
    Ja givetvis kokta morötter, annars blir det ju lite knepigt
    Jag antar att det inte är ngn fara, när tom BVC-sköterskan pushar på mig. "Testa och se vad som händer" var rådet jag fick och jag antar att jag måste göra det. Måste bara noja färdigt först

Men vilka bra tips ni kommit med i denna tråd, tack.

• Mellanmjölkens land

Puréer kan man ju frysa in men hur gör man med plockmat som blir över? Lägga på en skärbräda och frysa in styckvis?

Vad tror ni om lite ugnsbakad kyckling, broccoli och osaltad pasta? Kan det funka? 

Tar gärna emot tips på fler sätt att få i alla näringsämnen i maten! Speciellt järn tycker jag är lite svårt. Inget av våra barn har dessutom riktigt fått kläm på det där med välling utan ska de äta nått sånt är det gröt som gäller.

Ris undviker vi ett tag till eftersom magen är trög nog som den är.

• I969

Det finns nog inget som slår köttprodukter vad gäller järn, eftersom det är hemjärn och alltså tas upp lättare av kroppen jämfört med järn i vegetabilier. Själv har jag inte varit så orolig för järnet, vi har gett en del välling med tillsatt järn. Om er bebis äter gröt så är ju det toppen! Trots att vi inte själva äter kött så gjorde jag faktiskt en del egna köttbullar med gott om ströbröd och vätska i, så blir de inte så hårda. Om ni har problem med hård mage så skaffa Fiberhusk, det kan man ha i som bindemedel istället för mjöl/maizena/rismjöl eller liknande och då blir maten inte lika stoppande. Så även i köttbullarna där man byter ut en del av ströbrödet. För oss har läget varit tvärtom, att vi fått försöka ge så stoppande mat som möjligt, denna magen... Tur att det stabiliserar sig med tarmarna efter ett tag. (Apropå ugnsbakad broccoli så tycker jag att ugnsbakade grönsaker och potatisar generellt blir lite hårda för bebisar i den ålder, men nu står det på våt standardmeny och är väldigt uppskattat!)

• Mellanmjölkens land

Ska definitivt testa Fiberhusk!

Jag hade alltså tänkt ugnsbaka kycklingen men koka broccolin och pastan.

Tyvärr är inte ens gröten så populär längre

Dagens meny har bestått av:
    Macka med smör (smöret var inte så populärt så nästan allt hamnade på golvet) samt delar av en skiva skinka till frukost.
    Broccoli och lite paprika till lunch
    Större delen av en Ellas fruktsmoothie till mellanmål
    Lite bröd samt sugande på en majskolv till kvällsmat (hade tänkt ge korv men de ratades samtidigt som hon bara skrek så hon fick lite bröd att plocka med)

• Mellanmjölkens land

Har nån nått bra förslag på frukost? Eller är det bara att kämpa på med gröt och matning?

Jag har gett bröd med leverpastej och det går ner men inte mer än så. Skulle gissa på att 25-30% hamnar i magen så det är ju inte så mycket.

Idag hade vi slut på bröd och då gav jag en banan som hon åt upp nästan hela men jag vill inte att hon ska vänja sig v id sött till frukost.

Jag kommer ihåg att jag hade svårt att komma på frukost även till stora tjejen innan hon började äta samma som jag när hon var i 1årsåldern. 

• fluu

Stora kokta vita bönor
    Gröna långa bönor
    Gör egna pommes.
    Kokta morotsstavar
    Kidneybönor
    Kikärtor
    Leverpastejstärningar
    Pasta, gärna penne
    Grönt med "handtag" som broccoli och blomkål
    Tärnad kyckling och fisk
    Köttbullar/frikadeller
    Ägg
    Oliver
    Rivna grönsaker och frukt blir ändå rätt lätt att plocka med
    Lätt stekt svamp
    Korvbröd är lätt att hålla och mjukt och behöver knappt tuggas

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden BLW/plockmat till 7,5månaders