12åring som börjat kissa på sig på dan!
Min 12årigs dotter har börjat kissa på sig på dan. Det har hänt nu 3 ggr sen nyår. 2 ggr hände det i skolan. Vad är det som kan göra att detta händer?? Vem ska man prata med??
Min 12årigs dotter har börjat kissa på sig på dan. Det har hänt nu 3 ggr sen nyår. 2 ggr hände det i skolan. Vad är det som kan göra att detta händer?? Vem ska man prata med??
Jag hade nog kontaktat vården. Eller mår hon dåligt över något? Låter ju inget vidare alls så se till att få hjälp på något vis!
Kan hon vara förstoppad? Ibland leder det till att man inte kissar ordentligt, och då "rinner det utanför".
Alternativt kanske hon har urinvägsinfektion?
Hur förklarar hon det hela själv? Kände hon inte att hon var kissenödig? Orkade hon inte gå på toa? Var det enstaka droppar som kom, eller flera deciliter?
Ring sjukvårdsupplysningen och fråga en sjuksköterska. Kanske rekommenderar de besök hos läkaren. Eller boka tid på vårdcentralen direkt. Det låter inte normalt.
Ring 1177 och hör vad de har att säga om saken.
Det låter som att hon håller sig för länge, och det vet vi ju alla hur svårt det är att hålla sig när man är sådär riktigt kissenödig. Det är inte bra för blåsan att inte gå på hela dagen (i skolan). Den behöver tömmas med ca 3-4 timmars mellanrum. Det bästa är ju om hon kan få in något tillfälle mitt på dagen eller så när hon går på toa i skolan.
Risken finns att blåsan töjs ut och blir överfull och tillslut känner kroppen inte av rätt signaler, utan kan tömma blåsan på egen hand.
Viktigt alltså med regelbunden tömning. Tala med henne om detta. Fråga också om hon vill att ni besöker läkare. Annars kan man nog vänta och se vart det tar vägen (om hon går med på att börja kissa på toa i skolan).
Att hon vägrar gå på toa i skolan är ett problem. Det är klart att ingen kan hålla sig hur länge som helst och det är nog inte ens nyttigt att varje dag sitta och göra det. Den gången hon kissade på sig på vägen hem med dig låter som en urinvägsinfektion men det kan vara annat också så klart. Vad hemskt för din dotter att behöva uppleva detta. Blir hon retad i skolan för det? Det måste du kolla upp!
Säger annars som andra, ring sjukvårdsupplysningen.
Då det verkar vara ett skolrelaterat bekymmer så är skolsköterskan en bra hjälp. Om det "bara" handlar om att hålla sig kanske det räcker. Ser sköterskan att det ligger mer bakom kan hon lätt ordna en kontakt med skolans kurator.
Hoppas att ni får ordning på det - det är skitjobbigt att ha det på detta sätt.
Stackars tjej! Det kan inte vara mycket värre än att kissa ner sig i skolan i den åldern. Det hände mig i samma ålder och jag ville bara ta livet av mig. Och det har hänt henne fler ggr dessutom. Hur klarar hon av det rent psykiskt?
Låter annars som nåt som man bör kontakta skolkuratorn eller skolsköterskan om.
Det är okej.