• SandraS23

Ångest över att ha farföräldrar till barnvakt

Hej.

Vill bara kolla om det bara är jag som känner ångest över att ha farföräldrarna till mitt barn som barnvakt? Min dotter är nu 2 år nu i april och i juli beräknas vårt andra barn komma och då är det diskussion om vem som ska vara barnvakt till vår dotter eftersom pappan måste vara med mig vid förlossningen. Jag tycker det är jätte jobbigt när vi träffar farföräldrarna eftersom de är så på och lägger sig i så mycket och dessutom känner jag mig undan knuffad av farmodern när vi hälsar på känns som hon vill ta över. Är det normalt att känna så som första barnförälder och borde det inte gått över nu efter 2 år? Är det någon mer som känner som jag eller är jag helt ensam om det?

• Svar på tråden Ångest över att ha farföräldrar till barnvakt
  • Hen

Ingen av er nämner hur pappan känner för sin mamma och pappa som barnvakt? Har de ingen talan?

• SandraS23

Jo det är väl klart de har men här handlar det ju om hur jag känner mår över det. Han vet ju hur hans mamma ä och han kan stänga av henne som han säger det kan inte jag och han säger heller inte ifrån till henne när han vet hur jag känner för han blir mer j men dina föräldrar så är pajkastningen igång sen

• zunbeam

Jag skulle ALDRIG lämna mitt barn till mina svärföraldrar om det inte var något super akut... liksom att jag ligger i ambulansen eller något i den stilen.. svärmor är extrem självisk och svärfar är inte frisk i huvudet. så jag förstår vad du går igenom....

• lissy11

Ligger själv och har ångest sen min man berättade för mig idag att hans föräldrar vill träffa barnen utan mig för att de tycker att jag är ett hinder i deras relation till barnen då barnen är för fästa vid mig... Alltså hur fan tänker de? Faktumet är att de också lägger sig i extremt mycket samtidigt som de sällan träffar barnen, kanske 2 ggn om året, de bor dessutom 3 timmar ifrån oss! Och nu vill min man ta med sig barnen dit själv en helg för att hålla de lugna. Jag har sagt NEJ! Vi är en familj, barnen är små och den yngsta ammar! Det här tär på vårt förhållande så illa är det.

• asta66
    Bling1975 skrev 2014-04-21 13:34:27 följande:
    Jag tror att det är viktigt att rannsaka sig själv för att se var problemet ligger.

Man ska givetvis aldrig ha en barnvakt som inte är att lita på. Men är farmor pålitlig och tycker om ert barn så kanske det mer handlar om ditt egna kontrollbehov. I så fall är det kanske inte för ditt barns bästa som du väljer bort farmor.

Vad säger barnens pappa? Litar han på sin mamma och kan de ha en bra dialog om det är något farmor gör som går emot de regler som är väldigt viktiga för er?

Att mor- och farföräldrar gör vissa saker lite annorlunda än föräldrarna så länge det inte är farligt eller på tok för ofta tycker jag dock att man kan acceptera. Barn förstår skillnaden och det kan vara lite magiskt att vara hos dem om man får äta frukt före maten eller hoppa i soffan.
  • Hallonbåt02

Välj en barnvakt som du känner dig trygg med oavsett vem det är.
    Att farmodern verkar ha någon slags kontrollbehov hjälper nog inte till när du sedan kommer hem från sjukhuset med ett nyfött barn och förmodligen vill ha lugn och ro och bara vill vara med din familj utan att behöva lyssna på något  otrevligt eller annan negativitet..

• SandraS23

Usch det är hemskt att läsa egentligen att fler har problem med sina svärmödrar samtidigt som jag känner mig lugn för att inte bara jag som har det problemet. Min svärmor tjatar om att hon vill gå med min dotter och gunga och massa och de ska hitta på massa skoj när bebisen kommit men jag väljer ju inte bort mitt äldsta barn för det minsta och jag kommer inte vilja ha hjälp inte av henne iaf jag menar jag är ju inte ensam om att skaffa fler det är ju människor innan mig som gjort och det har ju gått bra menar svärmor har själv 3 barn och tjatar om hur hon kommer ihåg att det var och jobbigt ibland och man vill ha egen tid men när hennes barn var små bland annat min man så de lämnade ju aldrig bort sina barn och då tycker jag hon borde förstå mig att jag inte vill göra det om jag absolut inte måste eller är man egoistisk? Likadant när vi är och hälsar på dom och vi ska åka hem och dottern säger nej då hjälper hon ju inte heller till direkt att få henne till hallen utan blir mer Nej men kom här vi kan måla eller göra något annat och detta tjat så fort hon rör sig eller om hon är i ett annat rum med sin pappa t.ex. skriker svärmor NI kollar väl henne nu så hon inte slår sig eller stoppar något i munnen. Min dotter är 2 år och jag vill absolut inte att det ska hända henne något men de måste väl få undersöka? Det är väl det denna tiden går ut på och jag har sådan ångest den dan jag kommer hem ifrån BB. Sambon och jag har iaf kommit överrens om att så fort bebisen är född ska han åka hem till vår dotter vill inte ha barnvakt längre än nödvändigt. Suck... Hoppas ni hänger med på vad jag skriver.

• Alexi
    SandraS23 skrev 2014-06-01 18:44:21 följande:
    Usch det är hemskt att läsa egentligen att fler har problem med sina svärmödrar samtidigt som jag känner mig lugn för att inte bara jag som har det problemet. Min svärmor tjatar om att hon vill gå med min dotter och gunga och massa och de ska hitta på massa skoj när bebisen kommit men jag väljer ju inte bort mitt äldsta barn för det minsta och jag kommer inte vilja ha hjälp inte av henne iaf jag menar jag är ju inte ensam om att skaffa fler det är ju människor innan mig som gjort och det har ju gått bra menar svärmor har själv 3 barn och tjatar om hur hon kommer ihåg att det var och jobbigt ibland och man vill ha egen tid men när hennes barn var små bland annat min man så de lämnade ju aldrig bort sina barn och då tycker jag hon borde förstå mig att jag inte vill göra det om jag absolut inte måste eller är man egoistisk? Likadant när vi är och hälsar på dom och vi ska åka hem och dottern säger nej då hjälper hon ju inte heller till direkt att få henne till hallen utan blir mer Nej men kom här vi kan måla eller göra något annat och detta tjat så fort hon rör sig eller om hon är i ett annat rum med sin pappa t.ex. skriker svärmor NI kollar väl henne nu så hon inte slår sig eller stoppar något i munnen. Min dotter är 2 år och jag vill absolut inte att det ska hända henne något men de måste väl få undersöka? Det är väl det denna tiden går ut på och jag har sådan ångest den dan jag kommer hem ifrån BB. Sambon och jag har iaf kommit överrens om att så fort bebisen är född ska han åka hem till vår dotter vill inte ha barnvakt längre än nödvändigt. Suck... Hoppas ni hänger med på vad jag skriver.
    Men ärligt talat ,varför kan inte farmor få gå och gunga med sitt barnbarn? Varför kan hon inte få hjälpa till, få känna sig värdefull och få ha små stunder med barnbarnet på egen hand? Oavsett vad man tycker om sina svärföräldrar, så länge som de inte är skadliga för barnet så tycker jag att man ska uppmuntra relationen och visa lite öppet sinne.
  • SandraS23

Nej inte när de tror att barnbarnet är deras barn och hon tror hon är mamman och knuffar undan mig som är hennes mamma!

• Alexi

Men hur osäker kan man vara på sin mammaroll? Om du är med ditt barn 24/7 och farmor gungar med barnet i två timmar, hur tror du att barnet ska börja se farmor som mamma??

• YokohamaNr2
    Alexi skrev 2014-06-02 10:25:14 följande:
    Men hur osäker kan man vara på sin mammaroll? Om du är med ditt barn 24/7 och farmor gungar med barnet i två timmar, hur tror du att barnet ska börja se farmor som mamma??
    Tycker också det verkar vara lite svartsjuka alt osäkerhet här! Du är mamma TS och det kommer inte ändras alls! och hur kan hon ta över när ni inte ens är där?

Nej jag ser inte problemet faktiskt, ni behöver barnvakt när syskonet kommer, de ställer upp! problem solved
  • mariaheterjag

Ja det känns väldigt mycket som din egen osäkerhet Ts gör att du på något sätt ser farmor som ett hot?

Det är klart man inte har samma relation till svärmor som till sin egen mamma och ibland tycker man såklart olika men jag tycker att man får se lite genom fingrarna. Så länge farmordern är uppriktigt intresserad av din flicka och vill henne väl så tror jag du får släppa lite hur du känner. För din dotters skull!

Är väl jättebra att hon passar dottern så att hon inte ska göra sig illa (hellre det än en som brister i det) och vill hitta på roliga saker med henne. Och jättesnällt att erbjuda sig att vara barnvakt när bebisen är född! Även om du såklart kommer klara det ändå så kan det väl vara skönt med avlastning ibland? 

Hur är din dotter med farmor? För om hon är mest trygg med henne tycker jag det är själviskt av dig att välja någon annan barnvakt som dottern inte känner lika väl bara för att du inte vill att hon ska "ta över". 

• asta66
    SandraS23 skrev 2014-06-02 09:14:46 följande:
    Nej inte när de tror att barnbarnet är deras barn och hon tror hon är mamman och knuffar undan mig som är hennes mamma!
    Att lämna sitt barn till nån som inte lyssnar in föräldrarnas önskemål. Utan är på och hävdar sin rätt. Det blir nog fel. De flesta mammor kanske är lite överkänsliga. Men det är ju för att de skyddar sitt barn.
  • Vinterankan

Om svärmor tar bra hand om barnet så ser jag inte problemet med att backa ett steg och låta henne göra på sitt sätt när hon är med. Jag och min svärmor har en jättebra relation men om jag tyckte det var viktigt att allt alltid gjordes på mitt sätt så skulle den vara åt helvete. Här är det negativa med min svärmor: 1) Lyssnar inte på mig 2) Gör allt på sitt eget sätt och struntar fullständigt i vad jag säger 3) Kör över mig om jag säger något 4) Rättar mig om dottern och datten vad gäller barnuppfostran oavsett om vi är hos henne eller hos mig. Och här är vad som är bra 1) Hon älskar sina barnbarn 2) Hon ställer alltid upp om hon har möjlighet 3) Mina barn älskar henne 4) Barnen har kul med henne. Jag backar ett steg och låter henne göra på sitt sätt. Ser ingen skada i det, alla är glada och lyckliga och jag ignorerar det jag stör mig på.

• asta66
    Vinterankan skrev 2014-06-07 08:54:14 följande:
    Om svärmor tar bra hand om barnet så ser jag inte problemet med att backa ett steg och låta henne göra på sitt sätt när hon är med. Jag och min svärmor har en jättebra relation men om jag tyckte det var viktigt att allt alltid gjordes på mitt sätt så skulle den vara åt helvete. Här är det negativa med min svärmor: 1) Lyssnar inte på mig 2) Gör allt på sitt eget sätt och struntar fullständigt i vad jag säger 3) Kör över mig om jag säger något 4) Rättar mig om dottern och datten vad gäller barnuppfostran oavsett om vi är hos henne eller hos mig. Och här är vad som är bra 1) Hon älskar sina barnbarn 2) Hon ställer alltid upp om hon har möjlighet 3) Mina barn älskar henne 4) Barnen har kul med henne. Jag backar ett steg och låter henne göra på sitt sätt. Ser ingen skada i det, alla är glada och lyckliga och jag ignorerar det jag stör mig på.
    Men i Ts fall älskar inte barnet sin farmor utan tvärtom.
  • Vinterankan
    asta66 skrev 2014-06-08 11:06:37 följande:
    Men i Ts fall älskar inte barnet sin farmor utan tvärtom.

Jag har inte sett att ts skrivit något om att barnet inte gillar farmor.
  • Annelie 76

När du ska till förlossningen kommer du ju inte ens träffa svärmor. Hon tar hand om dottern medan du och mannen är upptagna, sen åker han hem och tar över. Svärisarna åker hem och mannen med dotter hämtar dig på BB... Ingen skada skedd och du slipper svärmor.

Barnvakt är ju toppen att ha sen. Visst klarar man av två barn men det kan ju vara kul att göra nåt annat än klara av vardagen ibland. Jag tror nog att du kommer uppskatta att få en eller ett par ensamma timmar med bebisen.

Svar på tråden Ångest över att ha farföräldrar till barnvakt