• Jneelix01

Tagit hand om gammal katt!

Har lite frågor angående min snart 14-15åriga katt som min familj haft i ca ett halvår. 

Först och främst så vet jag att hon trivs mycket bra här. Jag bodde i hennes gamla hem några månader innan jag flyttade tillbaks till min familj (och fick katten på köpet Flört), och innan hon flyttade hit så vågade hon inte jama, hon vågade inte sitta i knäet eller i soffan och gjorde sig i princip onsynlig. 
    Nu har hon blivit den gosigaste gosekatt som finns! MEN...

Hon har blivit oerhört beroende av oss (mig). Hon ska vara i samma rum, i knät eller i sängen bredvid. Hon följer mig från rum till rum, går jag till badrummet sitter hon utanför. 

Hon kommunicerar oerhört mycket! Inte bara när hon är hungrig utan i princip så fort man kollar på henne. 

Hon vill inte gå ut. Jag tror att det är för att hon hamnade i slagsmål ganska tidigt när hon var nyinflyttad och att hon nu är rädd för grannens katt. Tyvärr.

Tack vare detta så är hon också oerhört UTTRÅKAD. Hör hon en fågel på tv:n blir hon alldeles till sig. Idag följde jag med henne ut för att försöka ge henne självförtroendet tillbaks men hon var som ett plåster. Satt på mig eller i närheten. Ryckte till vid minsta ljud. Jobbigt att se...Rynkar på näsan + Att hon börjat vässa klorna på soffan eller mattan. Hon vägrar klösträd. Har provat med såndär sprej men hon har alltid varit utekatt och aldrig behövt använda detta. 

Så min fråga är egentligen... är detta normalt? Kan jag göra något annorlunda? 

• Svar på tråden Tagit hand om gammal katt!
  • Jneelix01
    Jneelix01 skrev 2014-04-18 16:45:05 följande:

Har lite frågor angående min snart 14-15åriga katt som min familj haft i ca ett halvår. 

Först och främst så vet jag att hon trivs mycket bra här. Jag bodde i hennes gamla hem några månader innan jag flyttade tillbaks till min familj (och fick katten på köpet Flört), och innan hon flyttade hit så vågade hon inte jama, hon vågade inte sitta i knäet eller i soffan och gjorde sig i princip onsynlig. 
    Nu har hon blivit den gosigaste gosekatt som finns! MEN...

Hon har blivit oerhört beroende av oss (mig). Hon ska vara i samma rum, i knät eller i sängen bredvid. Hon följer mig från rum till rum, går jag till badrummet sitter hon utanför. 

Hon kommunicerar oerhört mycket! Inte bara när hon är hungrig utan i princip så fort man kollar på henne. 

Hon vill inte gå ut. Jag tror att det är för att hon hamnade i slagsmål ganska tidigt när hon var nyinflyttad och att hon nu är rädd för grannens katt. Tyvärr.

Tack vare detta så är hon också oerhört UTTRÅKAD. Hör hon en fågel på tv:n blir hon alldeles till sig. Idag följde jag med henne ut för att försöka ge henne självförtroendet tillbaks men hon var som ett plåster. Satt på mig eller i närheten. Ryckte till vid minsta ljud. Jobbigt att se...Rynkar på näsan + Att hon börjat vässa klorna på soffan eller mattan. Hon vägrar klösträd. Har provat med såndär sprej men hon har alltid varit utekatt och aldrig behövt använda detta. 

Så min fråga är egentligen... är detta normalt? Kan jag göra något annorlunda? 

• Jneelix01
    Jneelix01 skrev 2014-04-18 16:45:41 följande:
    ojdå... misstag 
  • SnurriggirrunS

Följ med henne ut och gå runt och utforska trädgården med dig så kommer hon känna sig trygg även där i fortsättningen. Va ute mycket. Nu när våren kommer är det ju lägligt med tanke på vädret, undvik gå ut när det regnar.

• Jneelix01
    SnurriggirrunS skrev 2014-04-18 16:50:14 följande:
    Följ med henne ut och gå runt och utforska trädgården med dig så kommer hon känna sig trygg även där i fortsättningen. Va ute mycket. Nu när våren kommer är det ju lägligt med tanke på vädret, undvik gå ut när det regnar.
    Så det är ok att "tvinga" ut henne så länge jag är med? 
  • Dexter dot com
    Jneelix01 skrev 2014-04-18 17:20:54 följande:

Jag tycker det är ok så länge du är med och stödjer henne tills hon återfått självförtroendet ute, instinkterna tar över och glädjen över friheten återkommer. Sen kanske hon aldrig kommer bli den utekatt hon var förr men med tiden så kommer hon förmodligen uppskatta att kunna vara ute om hon vill.
  • SnurriggirrunS
    Jneelix01 skrev 2014-04-18 17:20:54 följande:
    Tvinga och tvinga...Ta med dig god kattmat så kanske du inte behöver tvinga ut henne, du kan ju sätta henne utanför dörren och så stänger du den så hon inte kan gå in igen....Ta med en stol och en bok och låt henne ströva omkring dig eller vara hos dig de första gångerna och sen kan ni gå lite grann så följer hon säkert med :)

Du kan även börja servera maten ute på trappan (blötmat) och sen flytta det längre och längre ut från huset, typ en meter åt gången så att hon måste gå ut.

Men fortfarande, regnar det så tvinga inte ut henne, hon ska inte tycka det är obehagligt.
  • Jneelix01
    nemo1 skrev 2014-04-19 16:30:19 följande:
    Klipp klorna, det måste man om man har en innekatt.

Jag tänker inte börja klippa klorna på en 15 år gammal katt som aldrig blivit kloklippt i hela sitt liv och som egentligen är helt kapabel till att sköta det själv, det känns bara fel. Skulle hon börja lida av långa klor är det en annan sak, men jag har henne hellre kloa på mattan eller soffan (under soffan, faktiskt) än att klippa dom på henne då jag vet att hon skulle bli jätte arg/obekväm. 

Och hon är ju ingen innekatt, egentligen.

• nemo1

Fast du klagar ju på att hon klöser på möblerna, då får du skylla dig själv eftersom det är ett naturligt beteende. Sen kan jag inte förstå varför du ska tvinga ut katten om den inte vill? Aktivera katten om den är uttråkad, det är något man ska göra med alla katter.

• Jneelix01
    nemo1 skrev 2014-04-19 19:44:10 följande:
    Fast du klagar ju på att hon klöser på möblerna, då får du skylla dig själv eftersom det är ett naturligt beteende. Sen kan jag inte förstå varför du ska tvinga ut katten om den inte vill? Aktivera katten om den är uttråkad, det är något man ska göra med alla katter.
    Jag tvingar inte ut den, prövade en gång för att se hur hon betedde sig ute och kanske för att hitta orsaken till varför hon inte vill ut. Klart jag försöker aktivera henne, men jag kan inte vara där 24/7 alla timmar. 
  • Fundersam02

Så roligt att du fått en sådan gosig och social katt!

Jag tror också att det är bra om du och katten är ute tillsammans nära huset, så att hon börjar känna sig trygg där. Kanske kan hon sedan börja trivas med att vara ute på tomten på egen hand.

Har ni kattlucka så att hon kan springa in om hon vill gömma sig för grannkatten?

• Dexter dot com
    nemo1 skrev 2014-04-19 16:30:19 följande:
    Klipp klorna, det måste man om man har en innekatt.
    Klippta klor resulterar ofta i att katten vässar dom ännu värre .
  • nemo1
    Dexter dot com skrev 2014-04-20 19:40:53 följande:
    Klippta klor resulterar ofta i att katten vässar dom ännu värre .
    Jag menade givetvis inte att katten skulle sluta klösa då det är ett naturligt beteende. Utan att möblerna inte skulle bli så sönderklösta av de långa klorna.
Svar på tråden Tagit hand om gammal katt!