Tagit hand om gammal katt!
Har lite frågor angående min snart 14-15åriga katt som min familj haft i ca ett halvår.
Först och främst så vet jag att hon trivs mycket bra här. Jag bodde i hennes gamla hem några månader innan jag flyttade tillbaks till min familj (och fick katten på köpet ), och innan hon flyttade hit så vågade hon inte jama, hon vågade inte sitta i knäet eller i soffan och gjorde sig i princip onsynlig.
Nu har hon blivit den gosigaste gosekatt som finns! MEN...
Hon har blivit oerhört beroende av oss (mig). Hon ska vara i samma rum, i knät eller i sängen bredvid. Hon följer mig från rum till rum, går jag till badrummet sitter hon utanför.
Hon kommunicerar oerhört mycket! Inte bara när hon är hungrig utan i princip så fort man kollar på henne.
Hon vill inte gå ut. Jag tror att det är för att hon hamnade i slagsmål ganska tidigt när hon var nyinflyttad och att hon nu är rädd för grannens katt. Tyvärr.
Tack vare detta så är hon också oerhört UTTRÅKAD. Hör hon en fågel på tv:n blir hon alldeles till sig. Idag följde jag med henne ut för att försöka ge henne självförtroendet tillbaks men hon var som ett plåster. Satt på mig eller i närheten. Ryckte till vid minsta ljud. Jobbigt att se... + Att hon börjat vässa klorna på soffan eller mattan. Hon vägrar klösträd. Har provat med såndär sprej men hon har alltid varit utekatt och aldrig behövt använda detta.
Så min fråga är egentligen... är detta normalt? Kan jag göra något annorlunda?