Inlägg från: Jneelix01 |Visa alla inlägg
  • Jneelix01

Tagit hand om gammal katt!

Har lite frågor angående min snart 14-15åriga katt som min familj haft i ca ett halvår. 

Först och främst så vet jag att hon trivs mycket bra här. Jag bodde i hennes gamla hem några månader innan jag flyttade tillbaks till min familj (och fick katten på köpet Flört), och innan hon flyttade hit så vågade hon inte jama, hon vågade inte sitta i knäet eller i soffan och gjorde sig i princip onsynlig. 
    Nu har hon blivit den gosigaste gosekatt som finns! MEN...

Hon har blivit oerhört beroende av oss (mig). Hon ska vara i samma rum, i knät eller i sängen bredvid. Hon följer mig från rum till rum, går jag till badrummet sitter hon utanför. 

Hon kommunicerar oerhört mycket! Inte bara när hon är hungrig utan i princip så fort man kollar på henne. 

Hon vill inte gå ut. Jag tror att det är för att hon hamnade i slagsmål ganska tidigt när hon var nyinflyttad och att hon nu är rädd för grannens katt. Tyvärr.

Tack vare detta så är hon också oerhört UTTRÅKAD. Hör hon en fågel på tv:n blir hon alldeles till sig. Idag följde jag med henne ut för att försöka ge henne självförtroendet tillbaks men hon var som ett plåster. Satt på mig eller i närheten. Ryckte till vid minsta ljud. Jobbigt att se...Rynkar på näsan + Att hon börjat vässa klorna på soffan eller mattan. Hon vägrar klösträd. Har provat med såndär sprej men hon har alltid varit utekatt och aldrig behövt använda detta. 

Så min fråga är egentligen... är detta normalt? Kan jag göra något annorlunda? 

• Svar på tråden Tagit hand om gammal katt!
  • Jneelix01
    Jneelix01 skrev 2014-04-18 16:45:05 följande:

Har lite frågor angående min snart 14-15åriga katt som min familj haft i ca ett halvår. 

Först och främst så vet jag att hon trivs mycket bra här. Jag bodde i hennes gamla hem några månader innan jag flyttade tillbaks till min familj (och fick katten på köpet Flört), och innan hon flyttade hit så vågade hon inte jama, hon vågade inte sitta i knäet eller i soffan och gjorde sig i princip onsynlig. 
    Nu har hon blivit den gosigaste gosekatt som finns! MEN...

Hon har blivit oerhört beroende av oss (mig). Hon ska vara i samma rum, i knät eller i sängen bredvid. Hon följer mig från rum till rum, går jag till badrummet sitter hon utanför. 

Hon kommunicerar oerhört mycket! Inte bara när hon är hungrig utan i princip så fort man kollar på henne. 

Hon vill inte gå ut. Jag tror att det är för att hon hamnade i slagsmål ganska tidigt när hon var nyinflyttad och att hon nu är rädd för grannens katt. Tyvärr.

Tack vare detta så är hon också oerhört UTTRÅKAD. Hör hon en fågel på tv:n blir hon alldeles till sig. Idag följde jag med henne ut för att försöka ge henne självförtroendet tillbaks men hon var som ett plåster. Satt på mig eller i närheten. Ryckte till vid minsta ljud. Jobbigt att se...Rynkar på näsan + Att hon börjat vässa klorna på soffan eller mattan. Hon vägrar klösträd. Har provat med såndär sprej men hon har alltid varit utekatt och aldrig behövt använda detta. 

Så min fråga är egentligen... är detta normalt? Kan jag göra något annorlunda? 

• Jneelix01
    Jneelix01 skrev 2014-04-18 16:45:41 följande:
    ojdå... misstag 
  • Jneelix01
    SnurriggirrunS skrev 2014-04-18 16:50:14 följande:
    Följ med henne ut och gå runt och utforska trädgården med dig så kommer hon känna sig trygg även där i fortsättningen. Va ute mycket. Nu när våren kommer är det ju lägligt med tanke på vädret, undvik gå ut när det regnar.
    Så det är ok att "tvinga" ut henne så länge jag är med? 
  • Jneelix01
    nemo1 skrev 2014-04-19 16:30:19 följande:
    Klipp klorna, det måste man om man har en innekatt.

Jag tänker inte börja klippa klorna på en 15 år gammal katt som aldrig blivit kloklippt i hela sitt liv och som egentligen är helt kapabel till att sköta det själv, det känns bara fel. Skulle hon börja lida av långa klor är det en annan sak, men jag har henne hellre kloa på mattan eller soffan (under soffan, faktiskt) än att klippa dom på henne då jag vet att hon skulle bli jätte arg/obekväm. 

Och hon är ju ingen innekatt, egentligen.

• Jneelix01
    nemo1 skrev 2014-04-19 19:44:10 följande:
    Fast du klagar ju på att hon klöser på möblerna, då får du skylla dig själv eftersom det är ett naturligt beteende. Sen kan jag inte förstå varför du ska tvinga ut katten om den inte vill? Aktivera katten om den är uttråkad, det är något man ska göra med alla katter.
    Jag tvingar inte ut den, prövade en gång för att se hur hon betedde sig ute och kanske för att hitta orsaken till varför hon inte vill ut. Klart jag försöker aktivera henne, men jag kan inte vara där 24/7 alla timmar. 
Svar på tråden Tagit hand om gammal katt!