• Havi01

Hjälp, vilken sorts allergi har min son?!

Avvikande viktkurva
    Täppt näsa oktober-december 2013
    Dåligt humör från och till hela hans liv, snart fem år (och med dåligt humör menar jag dåligt humör 95% av tiden, inte bara lite grinig pga att man är trött eller hungrig)
    Ofta blåsor i munnen
    Väldigt ljuskänslig (ögonen)
    Dålig i magen från och till (vitgult geggigt bajs)
    Röda knottrot i hela ansiktet efter måltid ett fåtal gånger
    Ont i magen efter mat ofta
    Utslag runt munnen

Sista ledtråden, som bara inträffat en gång - i förra veckan, är att han blev prickig över stora delar av kroppen, vilket höll i sig i fyra dagar och inte försvann förrän han fick antihistamin på vårdcentralen. Då försvann även de såriga och irriterade som han hade haft på läpparna sedan några dagar tillbaka.

Det är inte glutenintoleralns - gentest visar att det inte är det.
    Hittar inget födoämne som alltid orsakar symptomen, och har därför inte kunnat förstå vad det kan vara.

Är det bara känslighet mot något kanske?

• Svar på tråden Hjälp, vilken sorts allergi har min son?!
  • Havi01
    Örontrumpet skrev 2014-04-14 11:29:55 följande:
    1. Utgå inte från att man inte läser bara för att du inte får medhåll eller ett icke-önskat svar.

2. Sluta begå en massa påhopp bara för att du inte får ett önskat svar.

3. Så du påstår att du inte är en välfungerande människa som är glad och harmonisk och har fina vänner och familj? Du surfar trots allt runt på forum och skriver en massa skit i svaret till mig.

4. Sök för dina agressivitetsproblem. det är uppenbart att du har dem eftersom du begått 5 påhopp i ett och samma inlägg. Och allt beror på att du inte fått ett svar du vill ha.

1. Jag utgår ifrån att du inte läser eftersom du skriver att jag ska söka vård, när jag har skrivit att jag har sökt vård.
    2. Hela meningen med forum är väl att få svar på det man frågar eller? Om vården hade gett mig svar hade jag ju inte sökt mig hit, eller? Så om du inte har något svar på de symptom jag berättar om räcker det att inte svara alls.
    3. Ja, anledningen till att jag tror att du inte är glad och harmonisk är pga att jag är såpass (inte helt och hållet naturligtvis, det är ingen) glad och harmonisk att jag inte skulle svara på det sättet du gör.
    4. Om jag kände ett behov av att prata med någon skulle jag göra det, ja.
  • Örontrumpet
    Havi01 skrev 2014-04-14 11:38:44 följande:

1. Jag utgår ifrån att du inte läser eftersom du skriver att jag ska söka vård, när jag har skrivit att jag har sökt vård.
    2. Hela meningen med forum är väl att få svar på det man frågar eller? Om vården hade gett mig svar hade jag ju inte sökt mig hit, eller? Så om du inte har något svar på de symptom jag berättar om räcker det att inte svara alls.
    3. Ja, anledningen till att jag tror att du inte är glad och harmonisk är pga att jag är såpass (inte helt och hållet naturligtvis, det är ingen) glad och harmonisk att jag inte skulle svara på det sättet du gör.
    4. Om jag kände ett behov av att prata med någon skulle jag göra det, ja.
    1. Du nonchalerar helt det andra jag skriver - att man inte kan diagnostisera över nätet. Varför gör du det om det inte är för att det är ett oönskat svar. Förstår du att man inte kan diagnostisera över nätet? Ja eller nej.

2. Att skriva på nätet ger dig inte rätt att begå påhopp. Det strider mot forumreglerna (läs) och det strider mot netiketten (läs). Du har helt enkelt inte rätt att vara otrevlig bara för att du inte får medhåll.

Att få svar innebär inte alltid att få de svar man VILL ha. Förstår du det?

3. Jag har inte begått ett enda påhopp medan du ständigt gör det. Att vara elak, spdig och göra personliga påhopp är inget glada och harmoniska människor gör. Har du sökt för dessa problem?

4. Gör det. Självinsikten brukar vara ganska skral vid vissa psykiska diagnoser. Jag menar inte att du har det men att du är mycket otrevlig och  aggressiv och det bör du söka för.
  • Havi01
    Örontrumpet skrev 2014-04-14 11:47:21 följande:
    1. Du nonchalerar helt det andra jag skriver - att man inte kan diagnostisera över nätet. Varför gör du det om det inte är för att det är ett oönskat svar. Förstår du att man inte kan diagnostisera över nätet? Ja eller nej.

2. Att skriva på nätet ger dig inte rätt att begå påhopp. Det strider mot forumreglerna (läs) och det strider mot netiketten (läs). Du har helt enkelt inte rätt att vara otrevlig bara för att du inte får medhåll.

Att få svar innebär inte alltid att få de svar man VILL ha. Förstår du det?

3. Jag har inte begått ett enda påhopp medan du ständigt gör det. Att vara elak, spdig och göra personliga påhopp är inget glada och harmoniska människor gör. Har du sökt för dessa problem?

4. Gör det. Självinsikten brukar vara ganska skral vid vissa psykiska diagnoser. Jag menar inte att du har det men att du är mycket otrevlig och  aggressiv och det bör du söka för.

1. Jag nonchalerar det eftersom det inte är sant. Du hittar på. Om någon säger till mig att den alltid får ont i magen efter att ha ätit B-vitamintabletter tex kan jag fråga ifall personen ätit det på fastande mage, för då får man ont. Det finns vissa symptom och reaktioner som fler än en människa upplever, och då kan det vara väldigt värdefullt att få reda på om någon annan haft liknande symptom. Då vet man vad man ska kräva för tester av läkaren, eftersom läkaren bara, som i det här fallet testar fem olika födoämnen, när det finns flera tiotals saker som man kan vara känslig mot.
    2. Då får jag säga att jag är ledsen att du ser det som ett påhopp, jag är faktiskt helt ärlig och tror att det finns något där hos dig som inte är helt harmoniskt. Om du tycker att min fråga är oseriös undrar jag varför du surfar runt här på familjeliv, för det är ju bara sånna frågor som finns här.
    3. Se, svar på fråga 2.
    4. Säger det samma då igen. Om du inte har självinsikt nog att förstå att det är lite konstigt att säga att någon är oseriös i en sån här fråga, på ett forum som i princip bara innehåller liknande frågor, undrar jag hur det står till där.

Men nu får du släppa det här snart, för den här tråden handlar inte om dig och mig, utan om det jag frågar om, vad symptomen hos min son kan bero på.
  • Örontrumpet
    Havi01 skrev 2014-04-14 11:59:26 följande:

1. Jag nonchalerar det eftersom det inte är sant. Du hittar på. Om någon säger till mig att den alltid får ont i magen efter att ha ätit B-vitamintabletter tex kan jag fråga ifall personen ätit det på fastande mage, för då får man ont. Det finns vissa symptom och reaktioner som fler än en människa upplever, och då kan det vara väldigt värdefullt att få reda på om någon annan haft liknande symptom. Då vet man vad man ska kräva för tester av läkaren, eftersom läkaren bara, som i det här fallet testar fem olika födoämnen, när det finns flera tiotals saker som man kan vara känslig mot.
    2. Då får jag säga att jag är ledsen att du ser det som ett påhopp, jag är faktiskt helt ärlig och tror att det finns något där hos dig som inte är helt harmoniskt. Om du tycker att min fråga är oseriös undrar jag varför du surfar runt här på familjeliv, för det är ju bara sånna frågor som finns här.
    3. Se, svar på fråga 2.
    4. Säger det samma då igen. Om du inte har självinsikt nog att förstå att det är lite konstigt att säga att någon är oseriös i en sån här fråga, på ett forum som i princip bara innehåller liknande frågor, undrar jag hur det står till där.

Men nu får du släppa det här snart, för den här tråden handlar inte om dig och mig, utan om det jag frågar om, vad symptomen hos min son kan bero på.

1. Så du menar att det är hittepå att det krävs utredningar för att konstatera allergier. Okeeeej.
    Förstår du vad det är du själv säger? Jag tror inte det.

2. Läs igen vad du skriver. det är inte speciellt svårtolkat. Du har rätt att tyckaa precis vad du vill men du har inte rätt att alltid uttrycka det eller hur som helst.  Jag har varit korrekt och saklig hela tiden medan du inte har det, där passar din personbeskrivning bra. Projicering kallas sådant för.

3. Åter. Varför surfar du på internet när du blir direkt elak av att inte få de svar du vill?

4. Flera påhopp.  Mår du bättre nu?

5. It takes two to tango. Du nyttjar tråden till att vara elak. Jag har redan besvarat din fråga och motiverat svaret. Varför exploderade du i en kaskad av otrevligheter? Hänger det ihop med ditt nyligen reggade konto? Nästan att jag börjar tro det.

• liol1973

Vet inte så mkt om andra allergier men har en mjölk och soja allergiker hemma så där har jag koll, och kan ge dig lite infalls vinklar i ditt sökande där. :)

Mjölkprotein allergi kan ge alla symptom som du räknar upp, även nästäppa. Det visar dock sällan rätt på blodprov utan man rekommenderar uteslutning och provocering för att få en säker diagnos.

Det finns olika typer av mjölkproteiner: vassle och kassein, man kan vara allergisk mot en av dem utan att reagera på den andra. Ost innehåller tex bara kassein då vasslet tas bort i tillverkningen. Vissa tillverkningsprocesser förändrar också proteinet så man kan tåla viss processad protein fast man inte tål den rena varianten. Långsamma symptom som ont i magen och "sjuk" avföring kan komma så sent som 4 dagar eller senare efter intag, så matdagbok är jättebra när man försöker pussla ihop intag med symptom. Lycka till!

Jo, en sak till. Det tar 2 veckor för mjölken att lämna kroppen och kan ta över en månad för tarmen att läka och avföringen att bli normal. När man utesluter mjölk ska du också utesluta soja då många reagerar på båda, när barnet är symptomfri och tarmen läkt kan man sen testa vad hen faktiskt tål i ost, yoghurt, soja väg.

• Havi01
    liol1973 skrev 2014-04-16 17:55:49 följande:
    Vet inte så mkt om andra allergier men har en mjölk och soja allergiker hemma så där har jag koll, och kan ge dig lite infalls vinklar i ditt sökande där. :)

Mjölkprotein allergi kan ge alla symptom som du räknar upp, även nästäppa. Det visar dock sällan rätt på blodprov utan man rekommenderar uteslutning och provocering för att få en säker diagnos.

Det finns olika typer av mjölkproteiner: vassle och kassein, man kan vara allergisk mot en av dem utan att reagera på den andra. Ost innehåller tex bara kassein då vasslet tas bort i tillverkningen. Vissa tillverkningsprocesser förändrar också proteinet så man kan tåla viss processad protein fast man inte tål den rena varianten. Långsamma symptom som ont i magen och "sjuk" avföring kan komma så sent som 4 dagar eller senare efter intag, så matdagbok är jättebra när man försöker pussla ihop intag med symptom. Lycka till!

Jo, en sak till. Det tar 2 veckor för mjölken att lämna kroppen och kan ta över en månad för tarmen att läka och avföringen att bli normal. När man utesluter mjölk ska du också utesluta soja då många reagerar på båda, när barnet är symptomfri och tarmen läkt kan man sen testa vad hen faktiskt tål i ost, yoghurt, soja väg.
    Tack så mycket för infon! Jag visste inte att det var skillnad på vassle och kassein.
    Min son har testat negativt för mjölkallergi, men de säger ju att testerna inte är helt tillförlitliga. Vet du vilket de testar av vassle eller kassein om de säger att de testat hans blod för mjölkallergi?
  • liol1973

När dem testar blodet testar dem efter lgE-antikroppar. Om man har mjölkproteinallergi som visar på blodprov visar det positivt oavsett vilket/vilka av mjölkproteinetna som man är allergisk mot. Det spelar alltså ingen roll om det är kassein eller vassle som barnet är allergisk mot vad gäller proven, utan det har bara betydelse när det gäller vad man kan äta utan att få symptom.

Det finns dock även "icke lgE-förmedlad allergi", som inte ger utslag på blodprov. Den är precis samma allergi som den lgE-förmedlade vad gäller symptom, men visar aldrig positivt på blodprov. För att utesluta den allergin måste man utesluta all mjölkprotein ur kosten ett par veckor för att se om symptomen blir bättre/försvinner. Väldigt få vc-läkare känner dock till den icke lgE-förmedlade varianten, och ger därför ofta tvärsäkra svar baserat på blodprovet trots att det inte är den rekommenderade diagnos metoden för mjölkprotein allergi. Man måste köra uteslutningsmetoden för att vara helt säker.

• Fröken Frågvis

Kan det vara någon sädesslagsallergi? Min äldsta dotter har veteallergi och reagerar både med hud- och magproblem, dåligt humör, sömnproblem, hyperaktivitet och dålig viktuppgång. Hon har även många andra allergier och får kraftigare reaktioner om hon är nedsatt pga infektioner, vilket kan förklara till synes "tillfälliga" reaktioner trots regelbundet intag.

• Havi01
    Mandelskorpan skrev 2014-05-23 08:33:35 följande:
    Hur har det gått TS? Tycker det lutar åt mjölkallergi?
    Fröken Frågvis skrev 2014-05-26 20:43:07 följande:
    Kan det vara någon sädesslagsallergi? Min äldsta dotter har veteallergi och reagerar både med hud- och magproblem, dåligt humör, sömnproblem, hyperaktivitet och dålig viktuppgång. Hon har även många andra allergier och får kraftigare reaktioner om hon är nedsatt pga infektioner, vilket kan förklara till synes "tillfälliga" reaktioner trots regelbundet intag.
    Vi har fått svar på allergitest och det visar inget, så har väl gett upp lite.
    Han är lös i magen nu med, har ont i magen, men är även lite snorig, så undrar om det är så att han blir påverkad på olika sätt av infektioner i kroppen, för som alla barn är han ju sjuk ett antal gånger per halvår, och om det då påverkar några veckor efter att en infektion bryter ut blir det ju så att han får symptomen större delen av tiden.
    Ja, jag vet inte..

• Mandelskorpan
    Havi01 skrev 2014-06-09 21:12:35 följande:
    Vi har fått svar på allergitest och det visar inget, så har väl gett upp lite.

Han är lös i magen nu med, har ont i magen, men är även lite snorig, så undrar om det är så att han blir påverkad på olika sätt av infektioner i kroppen, för som alla barn är han ju sjuk ett antal gånger per halvår, och om det då påverkar några veckor efter att en infektion bryter ut blir det ju så att han får symptomen större delen av tiden.

Ja, jag vet inte..

Svarade dig i den andra tråden. Prover visar bara allergi med ige antikroppar. Man kan ha problem med att tåla saker ändå. Tex glutenintolerans, mjölkprotein.

Har ni gjort gastroskopi för gluten? Prover kan visa fel, bara gastroskopi är säkert.

Om ni gjort det redan skulle jag skippa alla sädesslagen mjölk ägg soja. Röda saker, syrliga frukter. Se om det blir bättre.

Har ni inte gjort gastroskopi ska ni inte ta bort vete. Dessutom ska ni slå näven i bordet och kräva gastroskopi. Ett barn med så stora problem ska inte negligeras av vården.
Svar på tråden Hjälp, vilken sorts allergi har min son?!