• enbär

Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?

Vår äldste går i förskoleklass så vi har precis varit lediga en vecka när det inte är lov. Tänkt att det gäller att passa på nu innan skolplikten börjar. Har dock märkt att det verkar jättevanligt att elever i grundskolan är lediga en vecka här och en vecka där, ibland längre, för att familjen ska på en resa. Och då är det inte några speciella resor, typ hälsa på släkten i Australien eller så, utan helt vanliga charterresor till Kanarieöarna, Thailand eller Medelhavet. 

Vad tycker ni lärare om det? 

Jag kan inte låta bli att associera till de dåliga skolresultaten i Sverige. Har svårt att tänka mig att man tar så lätt på skolan i de länder som ligger i topp i PISA-undersökningarna. Antingen är det så att barnen lär sig så lite i skolan i Sverige att det inte spelar nån roll att de är borta en eller ett par extra veckor, eller också säger det något om vår syn på utbildning, att skolan inte är viktig, det är viktigare att familjen kan köpa en charter som är några tusen billigare än om man åkt på ett skollov. Blir det inte rörigt när elever kommer och går och det ofta är någon som missade det man gick igen om förra veckan?

• Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?
  • Simon 681

Som lärare kan jag bevilja 10 dagar/ läsår, fler dagar än så måste gå via rektorn. Jag har även rätt att neka till denna ledighet om det är en elev som riskerar att inte uppnå målen.

Det påverkar dock ingenting, då denna elev då istället blir "sjuk" och kommer till skolan solbränd nästa vecka i alla fall.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • enbär
    hammarhajen skrev 2014-04-07 05:47:28 följande:
    Ja, om man vill försämra svensk skola ännu mer.

Kommer larmrapport på larmrapport om att svenska elever lämnats för ensamma med läromedel, studier som visar att det behövs MER lärarledda (eller i alla fall lärarförberedda) arbetspass, fler smågruppsdiskussioner etc. Visst kan man vara borta någon gång, men ju fler som passar på att resa bara när det är lov desto lättare att organisera vettiga lektioner. Barnen lär sig nämligen inte av att VARA i skolan och de lär sig inte tillräckligt av att bara LÄSA i en bok. De måste vara aktiva, bearbeta materialet, göra med sina händer, samtala, undersöka, laborera. Lyssna på andra, se när andra gör, ställa frågor. 
    Hur ska det lösas rent praktiskt tänker du? En del av loven är kompensationsledigt för lärarna som jobbar mer än heltid under terminerna. Ska lärarna, som är en av de yrkesgrupper som är sjukskriven mest, jobba ännu mer utan ledighet?  Ska man anställa fler lärare för att lösa flexibla lov? 

Nej, ska det anställas fler hoppas jag vid allt jag har att de som beslutar om saker och ting anställer fler lärare för att bättre kunna möta alla elevers kunskapsmässiga och sociala behov, inte för att ge alla vuxna rätten att dra till Thailand i tre veckor exakt och precis när de behagar. 
  • enbär

Kommer larmrapport på larmrapport om att svenska elever lämnats för ensamma med läromedel, studier som visar att det behövs MER lärarledda (eller i alla fall lärarförberedda) arbetspass, fler smågruppsdiskussioner etc. Visst kan man vara borta någon gång, men ju fler som passar på att resa bara när det är lov desto lättare att organisera vettiga lektioner. Barnen lär sig nämligen inte av att VARA i skolan och de lär sig inte tillräckligt av att bara LÄSA i en bok. De måste vara aktiva, bearbeta materialet, göra med sina händer, samtala, undersöka, laborera. Lyssna på andra, se när andra gör, ställa frågor. 
    Hur ska det lösas rent praktiskt tänker du? En del av loven är kompensationsledigt för lärarna som jobbar mer än heltid under terminerna. Ska lärarna, som är en av de yrkesgrupper som är sjukskriven mest, jobba ännu mer utan ledighet?  Ska man anställa fler lärare för att lösa flexibla lov? 

Nej, ska det anställas fler hoppas jag vid allt jag har att de som beslutar om saker och ting anställer fler lärare för att bättre kunna möta alla elevers kunskapsmässiga och sociala behov, inte för att ge alla vuxna rätten att dra till Thailand i tre veckor exakt och precis när de behagar. 
    Hammarhajen, jag gillar verkligen din inställning och att du vågar stå upp för att din undervisning ger något mer än att läsa i böckerna. Jag tycker också det är smått oförskämt att som förälder förvänta sig att lärarna ska lägga tid på att hitta på extrauppgifter när man vill åka bort en vecka då det inte är lov. Det tar ju tid från den ordinarie undervisningen, alternativt blir läraren ännu mer överarbetad för att man försöker hinna med både och. 

Verkar ju helrörigt med flexibelt sportlov. De som förordar det kan ju inte ha fattat vad skola handlar om. Den där inställningen till skolan som jag tror är en orsak till dåliga skolresultat i Sverige. 

Undantag bör förstås kunna förekomma. Väldigt speciella resor som sker enstaka gånger, men ledighet för att åka på vanlig charter ställer jag mig frågande till. Dessutom låter det på vissa som om det inte funnes några lov. Men det finns ju massor av lov! Åk då istället! OK, kostar lite mer men då får man acceptera att man inte har råd att åka varje år, alternativt får man dra in på nåt annat (iPhone, kläder, restarangbesök, bil osv). Vanligt sunt ekonomiskt förnuft.
  • Gladhannapanna

Bra skrivet!!!
  • Tow2Mater
    De anpassar sin tid och jobbar heltid som alla andra, och behovs det mera får de overtid som alla andra. Slut med kompensationsledigt med andra ord. Klarar andra yrkesgrupper "vanlig heltid" ska väl lärare gora det?
  • Bellenellen09

En gång jobbade jag i en kommun m flexibelt sportlov. Nu är det ett bra tag sen och de kan ha utvecklat systemet sen dess. Jag minns det dock som oerhört rörigt under de veckor eleverna kunde välja att vara borta. Det var rent hopplöst med prov och liknande och andra saker man verkligen ville att alla skulle vara med på. Då ser jag mycket hellre att eleverna har sitt lov men kan åka vid andra tillfällen om de gärna vill. Det stör inte mig jättemycket att en elev är borta, bara de är beredda att ta igen efteråt och inte kräver hem ett läxpaket två tre veckor innan. Sen missar de så klart mer på en vecka än vad man kan ta igen på egen hand, men det är ju ett val de gör.

• hammarhajen
    Tow2Mater skrev 2014-04-07 13:39:14 följande:
    De anpassar sin tid och jobbar heltid som alla andra, och behovs det mera får de overtid som alla andra. Slut med kompensationsledigt med andra ord. Klarar andra yrkesgrupper "vanlig heltid" ska väl lärare gora det?
    En heltidsanställd lärare jobbar redan heltid. Precis som "alla andra". Men arbetstiden är något högre än för "alla andra" (beräknas på 45 h/vecka) och övertiden tas ut på en del av elevernas lov. För det är enda tiden det överhuvud taget går att ta ut tid, när eleverna inte är där. 

Redan NU vittnar de flesta lärare om att de INTE hinner med sitt arbete på sina 45 h/vecka, de flesta jobbar redan mer. Finns inte utrymme att dessutom jobba alla lov.

Ursäkta, men blir så vansinnigt trött på sådana här kommentarer. Tror folk på allvar att lärare inte jobbar heltid eftersom det finns lov? Att kommuner har råd att låta folk sitta och fika flera timmar om dagen och glatt betalar veckovisa extraledigheter utan att förvänta sig något tillbaka..?
  • modsey
    enbär skrev 2014-04-07 08:33:32 följande:
    Hammarhajen, jag gillar verkligen din inställning och att du vågar stå upp för att din undervisning ger något mer än att läsa i böckerna. Jag tycker också det är smått oförskämt att som förälder förvänta sig att lärarna ska lägga tid på att hitta på extrauppgifter när man vill åka bort en vecka då det inte är lov. Det tar ju tid från den ordinarie undervisningen, alternativt blir läraren ännu mer överarbetad för att man försöker hinna med både och.  Verkar ju helrörigt med flexibelt sportlov. De som förordar det kan ju inte ha fattat vad skola handlar om. Den där inställningen till skolan som jag tror är en orsak till dåliga skolresultat i Sverige.  Undantag bör förstås kunna förekomma. Väldigt speciella resor som sker enstaka gånger, men ledighet för att åka på vanlig charter ställer jag mig frågande till. Dessutom låter det på vissa som om det inte funnes några lov. Men det finns ju massor av lov! Åk då istället! OK, kostar lite mer men då får man acceptera att man inte har råd att åka varje år, alternativt får man dra in på nåt annat (iPhone, kläder, restarangbesök, bil osv). Vanligt sunt ekonomiskt förnuft.

Men det finns väl redan en plan för dessa veckor. När vi sökt ledigt utöver vanliga lov har vi bara fått planen för den ordinarie planeringen för klassen o gjort den själva. Så himla mycket extrajobb har det inte genererat för barnens lärare ändå...
  • Bellenellen09

Visst vet jag på ett ungefär vad jag gör om 2-3 veckor men kommer du idag och ber mig om planeringen för vecka 18 så har inte jag den nerskriven i detalj och klar att lämna över. visst vet jag vissa saker jag kommer göra men inte allt som vissa mer eller mindre kräver. Så det är absolut ett merarbete att plocka ihop läxpaket i förväg. Däremot är det inte så mkt merarbete att samla ihop vad vi gjort och ge till eleven när den kommer tillbaka. Problemet är att ingen vill göra saker efteråt, utan kräver att få göra innan. Men jag antar att vi lärare ser olika på saken också beroende på hur vi jobbar o s v.

• modsey
    Bellenellen09 skrev 2014-04-07 22:33:54 följande:
    Visst vet jag på ett ungefär vad jag gör om 2-3 veckor men kommer du idag och ber mig om planeringen för vecka 18 så har inte jag den nerskriven i detalj och klar att lämna över. visst vet jag vissa saker jag kommer göra men inte allt som vissa mer eller mindre kräver. Så det är absolut ett merarbete att plocka ihop läxpaket i förväg. Däremot är det inte så mkt merarbete att samla ihop vad vi gjort och ge till eleven när den kommer tillbaka. Problemet är att ingen vill göra saker efteråt, utan kräver att få göra innan. Men jag antar att vi lärare ser olika på saken också beroende på hur vi jobbar o s v.

Japp jag tror det är väldigt olika hur ni lärare ser på saken lite eller mycket , efter vilks förutsättningar ni har hos just er ! För några blir det ett jätteproblem, för andra nästan ett icke problem. Ockå beroende på hur familjen bemöter situationen
  • hammarhajen
    modsey skrev 2014-04-07 22:38:49 följande:

Japp jag tror det är väldigt olika hur ni lärare ser på saken lite eller mycket , efter vilks förutsättningar ni har hos just er ! För några blir det ett jätteproblem, för andra nästan ett icke problem. Ockå beroende på hur familjen bemöter situationen
    Och beroende på ämne och arbetssätt, skulle jag säga. Är ju mycket enklare att läsa en skönlitterär bok i svenska på en resa än att dramatisera innehållet, så den som reser under "läsfasen" har lättare att göra motsvarande arbete än den som reser under bearbetningsfasen, t.ex. Det är lättare att läsa tre kapitel i historieboken på egen hand än att göra kemilaborationer med ämnen man knappt hittar som privatperson osv. 
  • Tow2Mater
    hammarhajen skrev 2014-04-07 19:23:56 följande:
    En heltidsanställd lärare jobbar redan heltid. Precis som "alla andra". Men arbetstiden är något högre än för "alla andra" (beräknas på 45 h/vecka) och övertiden tas ut på en del av elevernas lov. För det är enda tiden det överhuvud taget går att ta ut tid, när eleverna inte är där. 

Redan NU vittnar de flesta lärare om att de INTE hinner med sitt arbete på sina 45 h/vecka, de flesta jobbar redan mer. Finns inte utrymme att dessutom jobba alla lov.

Ursäkta, men blir så vansinnigt trött på sådana här kommentarer. Tror folk på allvar att lärare inte jobbar heltid eftersom det finns lov? Att kommuner har råd att låta folk sitta och fika flera timmar om dagen och glatt betalar veckovisa extraledigheter utan att förvänta sig något tillbaka..?
    Jag kommenterade kompledigheten. Att ha lov med motivationen att loven är kompensationsledigt for lärare är inte riktigt genomtänkt tycker jag.
    Jobba 40 timmar, ge en läxa eller whatever som täcker det moment som inte hinns med då. I de flesta jobb hinner man inte alltid med allt, utan det får vänta till veckan efter. Kanske moment kan slås ihop? Hinns inte allt med är det ju alldeles for många onodiga moment i skolan idag. Kan normala arbeten skotas på 40 timmar ska rimligtvis lärares också kunna goras det. Hinner man inte på 40 timmar, hur mycket mer hinner man egentligen på 45? Och vad gor ni med det som inte hinns med på 45 timmar idag? Täcker de 45 timmarna hela sommarlovet också, eller har ni 'bara' 5 veckor ledigt som "alla andra"?
  • Charlotte N
    Tow2Mater skrev 2014-04-08 19:45:10 följande:
    Jag kommenterade kompledigheten. Att ha lov med motivationen att loven är kompensationsledigt for lärare är inte riktigt genomtänkt tycker jag.
    Jobba 40 timmar, ge en läxa eller whatever som täcker det moment som inte hinns med då. I de flesta jobb hinner man inte alltid med allt, utan det får vänta till veckan efter. Kanske moment kan slås ihop? Hinns inte allt med är det ju alldeles for många onodiga moment i skolan idag. Kan normala arbeten skotas på 40 timmar ska rimligtvis lärares också kunna goras det. Hinner man inte på 40 timmar, hur mycket mer hinner man egentligen på 45? Och vad gor ni med det som inte hinns med på 45 timmar idag? Täcker de 45 timmarna hela sommarlovet också, eller har ni 'bara' 5 veckor ledigt som "alla andra"?
    Vi jobbar lika många timmar/år som alla andra. Vi behöver lägga 45 timmar i veckan eftersom vi har lite annat än undervisning att hinna med. Därför fungerar inte ditt läxförslag. Vi planerar, utvärderar, fortbildar oss, rättar, pratar med föräldrar, skriver kränkningsrapporter och diverse planer etc etc. Vad är det du tycker är ogenomtänkt med loven?
  • Tow2Mater
    Charlotte N skrev 2014-04-08 19:57:20 följande:
    . Vad är det du tycker är ogenomtänkt med loven?
    Att hävda de behovs som kompensationsledigt for lärare.

• Tow2Mater
    Charlotte N skrev 2014-04-08 19:57:20 följande:
    Vi jobbar lika många timmar/år som alla andra.
    Alltså täcker de 45 timmarna (den del utover 5 veckor som inte arbetas) sommarlovet också, det var det jag undrade.
  • Charlotte N
    Tow2Mater skrev 2014-04-08 20:06:46 följande:
    Alltså täcker de 45 timmarna (den del utover 5 veckor som inte arbetas) sommarlovet också, det var det jag undrade.
    Precis, det täcker.
  • Bunny on speed

Jag jobbar i grundskola . Det är inte helt vanligt att e unge plötsligt är borta. De säger inget innan, frågar inte efter material eller liknande. De få som gör det är de med höga betyg, de som knappt klarar E bara åker.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Tow2Mater
    Bunny on speed skrev 2014-04-11 18:41:22 följande:
    Jag jobbar i grundskola . Det är inte helt vanligt att e unge plötsligt är borta. De säger inget innan, frågar inte efter material eller liknande. De få som gör det är de med höga betyg, de som knappt klarar E bara åker.
    Menar du kanske "det är inte helt ovanligt att en unge plötsligt är borta"?
  • Bunny on speed

Japp. Jag och mobilen kommer inte riktigt överens.

Tow2Mater skrev 2014-04-11 19:02:24 följande:
    Menar du kanske "det är inte helt ovanligt att en unge plötsligt är borta"?

Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?