• Anonym (umgänge)

När är påsken?

Hej!
    I avtalet står det att umgänge ska inledas vid skolans slut dagen innan lovet och avslutas sista lovdagen klockan XX.
    Hur blir umgänget i år? Barnen är lediga från 11/4(Fredag) - 21/4(Måndag). Påskolvet är 14/4-18/4. Den 21 är en helgdag. Jag tolkar det ändå som att barnen har rätt till umgänge hela lovet, alltså fredag-måndag, men är osäker.

• Svar på tråden När är påsken?
  • Anonym (umgänge)

Men det står INTE skol....

• Anonym (....)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-04 11:34:46 följande:
    Men det står INTE skol....
    Om du tänker att det är från när skolan slutar och det blir lov så kan man lova den andra föräldren att det blir lov för denne nästa år från den  första april till den trettonde och det bör kunna vara rättvist. Har du kikat om hur det blir för barnet nästa gång det är påsklov och barnet ska ha tid med sin andra förälder för det tror jag du kan få den andra att gå med om att det blir rättvisast så.
  • Anonym (umgänge)

Alltså. Hade vi kunnat komma överens om något och domen liksom bara varit vägledande så hade det absolut funkat att "lova" varandra hit och dit. Men nu får jag inte ens ett svar, och det är till hen som barnen ska till. Finns liksom inte det minsta intresse av att prata om det här utan jag får gå efter domen. Vi ska träffas halvvägs också så det är ju inte så att uf skjutsar hit barnen när hen anser att umgänget är över. Utan vi ska träffas på en speciell plats en speciell tidpunkt, enligt dom. Men frågan är fortfarande vilken dag.. torsdag (17/4) eller måndag (21/4)..

• Anonym (....)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-04 12:39:52 följande:
    Alltså. Hade vi kunnat komma överens om något och domen liksom bara varit vägledande så hade det absolut funkat att "lova" varandra hit och dit. Men nu får jag inte ens ett svar, och det är till hen som barnen ska till. Finns liksom inte det minsta intresse av att prata om det här utan jag får gå efter domen. Vi ska träffas halvvägs också så det är ju inte så att uf skjutsar hit barnen när hen anser att umgänget är över. Utan vi ska träffas på en speciell plats en speciell tidpunkt, enligt dom. Men frågan är fortfarande vilken dag.. torsdag (17/4) eller måndag (21/4)..
    Detta här förstår jag inte någonting av. Det var du som skrev i starten av tråden att I avtalet står det att umgänge ska inledas vid skolans slut dagen innan lovet och avslutas sista lovdagen klockan XX.
    Hur blir umgänget i år? Barnen är lediga från 11/4(Fredag) - 21/4(Måndag). Påskolvet är 14/4-18/4. Den 21 är en helgdag. Jag tolkar det ändå som att barnen har rätt till umgänge hela lovet, alltså fredag-måndag, men är osäker. men nu så skriver du att det är skrivet att ni ska träffas vid en speciell plats vid en speciell tidpunkt o enligt dom. Hur står det igentligen i det ni har skrivet om det är ett avtal eller en dom som en dommare har skrivit?
  • BioBonus
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-04 12:39:52 följande:
    Anonym (....) skrev 2014-04-04 13:07:16 följande:
    Detta här förstår jag inte någonting av. Det var du som skrev i starten av tråden att I avtalet står det att umgänge ska inledas vid skolans slut dagen innan lovet och avslutas sista lovdagen klockan XX.
    Hur blir umgänget i år? Barnen är lediga från 11/4(Fredag) - 21/4(Måndag). Påskolvet är 14/4-18/4. Den 21 är en helgdag. Jag tolkar det ändå som att barnen har rätt till umgänge hela lovet, alltså fredag-måndag, men är osäker. men nu så skriver du att det är skrivet att ni ska träffas vid en speciell plats vid en speciell tidpunkt o enligt dom. Hur står det igentligen i det ni har skrivet om det är ett avtal eller en dom som en dommare har skrivit?
    Men plats och tid behöver ju inte ha något med dag att göra? Vi har alltid överlämning i skola eller hem kl 17. Men dagen kan variera om det tex är midsommar, då vi har överlämning på torsdagen istället för på fredagen.

• Anonym (klurigt)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-04 10:05:55 följande:
    Sista skoldagen är på fredagen, ja. Men återigen så står det inte sista skoldagen. Det står vid skolans slut dagen innan lovet. Och med den vetskapen så tolkar jag det som att TR tänker lovet som hela ledigheten, och inte lovet som det faktiska lovet, därmed bör det även pågå till måndagen, då det är då ledigheten (lovet enligt TR) slutar.
    Det bästa vore absolut att vi vore överens om hur vi tolkar, men vi har ett domslut just på grund av att vi aldrig kan vara överens. Det går nog inte få till ett avtal som hanterar de avvikande helgerna och dylikt, så det är nog allt eller inget som gäller.

Vid skolans slut dagen innan lov är ju rätt enkelt att tolka. Den slutar på fredagen 11/4 kl xx:xx Sen kan det ju innebära att barnet ska vara på fritids till uf ska hämta.

Men det verkar som att ni gör bytet på hälften av vägen och inte i skolan? Isåfall är det klurigare, för då borde det stå exakt tidpunkt och var ni ska byta.

Det känns som att du tolkar ert avtal rätt med det faktiskt ledigheten i sin helhelt.
    Står det tid för bytet sista lovdagen också? Byter ni halvvägs då också?
  • Flaskpostaren

Skärtorsdag är nästnästa tisdag och långfredagen är på lördagen samma vecka.

• Anonym (umgänge)

Såhär står det i domen:
    Umgänget ska inledas och avslutas på XXX i XXX.
    Umgänget under sport-, höst- och påsklov ska inledas vid skolans slut dagen
    innan lovet och ska avslutas sista lovdagen kl. XX.XX.

Därmed är ju tiden specad, och platsen specad. Men inte dagen, och det är den jag undrar över..

klurigt:
    Skolans slut dagen innan tycker jag som sagt tyder på att lovet i det här fallet är ledigheten och inte lovet i den "juridiska" meningen. Och då även hela ledigheten. Alltså fredag - måndag. Vi tolkar nog likadant och jag ser egentligen ingen annan "riktig" tolkning.

• Houdini
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-04 17:20:48 följande:
    Såhär står det i domen:

Därmed är ju tiden specad, och platsen specad. Men inte dagen, och det är den jag undrar över..

klurigt:
    Skolans slut dagen innan tycker jag som sagt tyder på att lovet i det här fallet är ledigheten och inte lovet i den "juridiska" meningen. Och då även hela ledigheten. Alltså fredag - måndag. Vi tolkar nog likadant och jag ser egentligen ingen annan "riktig" tolkning.
    Jag och min man kan inte heller komma fram till någon annan tolkning.

Fredag eftermiddag till måndag.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-03-25 08:05:46 följande:
    Hej!
    I avtalet står det att umgänge ska inledas vid skolans slut dagen innan lovet och avslutas sista lovdagen klockan XX.
    Hur blir umgänget i år? Barnen är lediga från 11/4(Fredag) - 21/4(Måndag). Påskolvet är 14/4-18/4. Den 21 är en helgdag. Jag tolkar det ändå som att barnen har rätt till umgänge hela lovet, alltså fredag-måndag, men är osäker.
    Vid lov brukar man (som i detta fall) räkna umgängets inledning från fredagen efter skolans slut och umgänget avslutas sista lovdagen (i detta fall måndag) Domstolarna brukar besluta att barnet skall tillbringa hela lovet med resp förälder om lov delas brukar det anges särskilt som tex jullov sista skoldagen till dagen före nyårsafton och dagen före nyårsafton till sista livdagen i samband med trettonhelgen. Sommaren däremot är så lång att den alltid brukar delas. Ett vanligt beslut är att en förälder har till 15 juli och den andra från 15 juli. Året därpå byter man ....
  • Anonym (klurigt)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-04 17:20:48 följande:
    Såhär står det i domen:

klurigt:

Ja det är den tolkningen jag skulle gjort av det avtalet.
    Är du nöjd med den tolkningen, och att ni tolkar det så varje lov så kör på det.
    Han verkar inte så intresserad just nu av någon tolkning av avtalet.....så han kanske tar upp det vid ett senare tillfälle, när lovet infaller på hans umgängestid och att han då inte får träffa barnet på flera veckor... Men det är ju inte riktigt ditt problem just nu.
  • hon mot strömmen
    Exakta datum för din kommuns påsklov står i läsårsplanen som finns på kommunens hemsida. Då får du fram vilka datum som gäller! Gå in där och läs!
  • BioBonus
    hon mot strömmen skrev 2014-04-06 10:13:18 följande:

Exakta datum för din kommuns påsklov står i läsårsplanen som finns på kommunens hemsida. Då får du fram vilka datum som gäller! Gå in där och läs!

Men om du läst tråden så är det inte datum för påsklov som är problemet utan hur de ska tolka domen om vilka dagar förutom själva lovet som skall ingå i umgänget.
  • Anonym (umgänge)

Nu känner jag att jag fått lite mer kött på benen och att fler tolkar som jag gör. Alltså är lovet den faktiska ledigheten. Från fredagen till måndagen. Tack.

• aldrigmer
    Flaskpostaren skrev 2014-04-04 15:15:29 följande:

Skärtorsdag är nästnästa tisdag och långfredagen är på lördagen samma vecka.

Humorist.....
  • Anonym (U)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-04-06 22:40:08 följande:
    Nu känner jag att jag fått lite mer kött på benen och att fler tolkar som jag gör. Alltså är lovet den faktiska ledigheten. Från fredagen till måndagen. Tack.
    Min kompis som är uf förutsatte att TR menade den faktiska ledigheten. Hans ex som är bf förutsatte att det bara var lovdagarna. Efter ett år tog min kompis den här biten ett varv till i TR plus bad om exakta tider så att bf inte skulle kunna vänta med att lämna över barnet till klockan elva på kvällen (vilket hon faktiskt gjorde). TR skrev då tydligt och klart att det gällde hela den faktiska ledigheten och exakta tider, samt att de skrev att det ordinarie schemat inte gällde under de lov som fanns preciserade (detta pga att min kompis hävdade att han hade rätt till umgänge även när det var mammans sommarveckor...).

Det är tråkigt att TR behövs, men när de behövs så gäller det att de skriver allt tydligt och klart in i minsta detalj.
Svar på tråden När är påsken?